Analys IPO-guiden Zwipe
Zwipe: Dyra kort måste bli billiga
Zwipe (teckningskurs 20 NOK) startade 2009 och har i dagsläget ett trettiotal anställda. Bolaget är i utvecklingsfas med minimala intäkter och en hög förlusttakt. Zwipes huvudsakliga fokus är biometriska lösningar som kan integreras i betalkort. Det innebär således att ingen pinkod behövs samtidigt som säkerheten vid kontaktlösa betalning ökar avsevärt.
Produkten är utvecklad så att endast betalkortets rättmätiga ägare kan använda det samt att ingen fingeravtrycksdata kan extraheras från kortet. Förutom säkerhetsaspekterna hävdar Zwipe att bolagets lösning är branschens mest energisnåla.
Bolaget har för tillfället elva pågående pilotprojekt med bland annat Mastercard och VISA där VISA är det viktigaste projektet. Zwipe har även pilotprojekt med ett antal banker. Därutöver samarbetar Zwipe med Gemalto som är världens största kortproducent. Gemalto har cirka en tredjedel av världsmarknaden och producerar årligen cirka 1 miljard kort.
Marknaden för biometriska lösningar uppvisar en hög tillväxttakt. I princip alla stora kortleverantörer tittar på eller utvecklar olika typer av biometriska lösningar till betalkort. I Australien genomförs cirka 90 procent av kortbetalningarna genom kontaktlösa betalningar. I över femton länder i Europa genomförs mer än 50 procent av transaktionerna med kontaktlösa betalningar. Problemet med kontaktlösa betalningar är att de flesta konsumenter är ganska skeptiska till fenomenet då man upplever att det inte är lika säkert som att slå sin pinkod.
Många banker har även infört begränsningar gällande beloppsgränser för kontaktlösa betalningar. Biometriska betalkort löser således denna problematik, då tanken är att det både skall gå snabbt och vara säkert.
Zwipe söker 120 MNOK i nytt kapital för att kommersialisera sin lösning. 90 MNOK är redan säkrat av ledning, befintliga ägare och institutioner.
Zwipe | Januari 2019 |
VD: | André Løvestam |
Styrelseordförande: | Jörgen Lantto |
Antal anställda: | 32 |
Nyckelpersoners ägande: | Cirka 20 % |
Teckningskurs: | 20,00 NOK |
Antal aktier ink. utspädn: | 15,4 miljoner |
Börsvärde: | 308 Mkr |
Nettokassa: | 125 Mkr |
Resultatnivå, årstakt: | Cirka -60 Mkr |
Källa: SvD Börsplus /Bolaget | Räknat på max antal aktier. |
IPO-GUIDE | Zwipe |
Lista: | Oslo Merkur Market |
Omsättning rullande tolv månader: | 1 Mkr |
Rådgivare: | Carnegie, Redeye |
Storlek på erbjudande: | 125 Mkr (varav 96% nyemission) |
Emissionskostnad: | Cirka 10 Mkr (8,2% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO:* | 75% |
Investerare som ska teckna i IPO: | Sundt, Lars Windfeldt, Modelio Equity, Jörgen Lantto, Pegroco Invest, m.fl. (75% i åtagande) |
Garanter: | – |
Flaggor:** | Inga upptäckta flaggor |
Sista teckningsdag: | 2019-01-16 |
Beräknad första handelsdag: | 2019-01-28 (12 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). | |
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. | |
Källa: SvD Börsplus / bolaget |
Inga upptäckta flaggor enligt Börsplus IPO-guide
Börsplus IPO-guide granskar alla noteringar efter 24 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter drygt 150 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,6 för småbolag och 4,2 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Börsplus hittar inga flaggor i Zwipe.
Börsplus syn på Zwipe
Det här är en förhoppningsaktie, alltså ett entreprenörsdrivet utvecklingsbolag med minimala intäkter och högtflygande planer. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier (se faktaruta längst ner). Plus insikten att det vanligaste utfallet är att investerarna förlorar nästan hela insatsen.
———
1. Incitament nyckelpersoner
Ledningen och nyckelpersoner i Zwipe äger tillsammans cirka 20 procent av bolaget. Den tidigare Fingerprint VD:n Jörgen Lantto som numera är ordförande i Zwipe äger cirka 2 procent. Zwipes VD André Løvestam äger knappt en procent.
En av bolagets grundare Kim Humborstad var VD från start fram till mars 2018 och äger cirka 5,5 procent av Zwipe. Humborstad är fortsatt operativ i bolaget som tillväxtchef (Cheif Growth Officer) och även vice ordförande.
Ledning och styrelse har ingått lock-up begränsningar om att inte sälja aktier under sex månader efter noteringen. Det är kortare än 12 månader som brukar vara kutym i samband med en börsnotering. Ett litet minus alltså.
2. Track record nyckelpersoner
André Løvestam tillträdde som VD i Zwipe för knappt ett år sedan. Løvestam har bland annat haft olika roller på industrikonglomeratet Orkla samt varit Europachef för Tomra som tillverkar automater för returglas, aluminiumburkar och PET-flaskor.
Ordförande Jörgen Lantto var VD i Fingerprint Cards 2014–2016. Under Lanttos ledning uppvisade Fingerprint en exceptionellt hög tillväxt och aktiekursen dubblerades flera gånger om men hans eftermäle är inte det bästa eftersom Fingerprint kraschlandade efter hans exit. Lanttos kunskaper och erfarenheter från den biometriska marknaden kommer dock vara viktiga för Zwipe under de kommande åren.
3. Trovärdighet för produkt och strategi
Marknaden för biometriska lösningar är under ständig förändring. Ett exempel är fingeravtryckssensorer för mobiltelefoner som närmast exploderade av tillväxt för ett par år sedan. De allra flesta mobiler har fortfarande fingeravtryckssensorer men många tillverkare övergår till irisavläsning det vill säga att en sensor läser av ögonen.
Flera biometribolag håller på att utveckla olika typer av fingeravtryckssensor för biometriska kort. Till skillnad från sensorer som är integrerade i mobiltelefoner så är strömförsörjningen en stor utmaning. Det är svårt att bedöma huruvida bra Zwipes lösning är. Bolaget själva påstår att de tillhandahåller marknadens mest energisnåla lösning.
Ett teknikförsprång inom biometrin är såklart bra. Utmaningen är dock att upprätthålla det tekniska försprånget då innovationstakten inom branschen är hög. Zwipe har ett trettiotal patent som skyddar lösningen.
Zwipe har ett antal intressanta pilotprojekt med stora bolag som VISA, Mastercard och Gemalto. Det imponerar. Å andra sidan är beroendet av dessa företag högt.
Vårt största frågetecken gäller priset på produkten. I nuläget ligger kostnaden runt 20–22 dollar per enhet. För att nå en miljardomsättning och nollresultat bedömer Zwipe att priset ska ner till 3–4 dollar per enhet. Även det betraktar vi som väldigt mycket. Ett plastkort ska ju gärna vara ”gratis” för konsumenten och då kan komponenterna inte kosta många dollar. Stor skillnad mot smartphones och andra dyra produkter.
Vi hittar inga övertygande resonemang om hur Zwipe med begränsade resurser ska lösa detta moment 22. Hur få ner priset för att få stora volymer innan dessa volymer infinner sig?
4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario
- Färdigställande av den biometriska betalningslösningen för kommersiellt bruk.
- Marknadsacceptans av produkten.
- Få ner priset snabbt och ändå behålla vettiga marginaler.
Zwipe i ett optimistiskt scenario
Zwipe | Idag | Tänkbart 2021 |
Värdedrivare (i) | Pilotprojekt | Etablerade på marknaden |
Uppnådd nivå Värdedrivare | Samarbeten med bl.a. VISA, Mastercard och Gemalto | Omsättning eller order runt 300 Mkr |
Värderingsmodell (ii) | e.m. | Price/Sales 4,0x |
Resultatnivå, årstakt | Cirka -60 Mkr | neg. |
Börsvärde, Mkr (iii) | 308 Mkr | ca 1 200 Mkr |
Optimistisk vinstchans (iv) | ca 300% |
Tabellförklaring
Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Börsplus huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det som regel slutar med en stor förlust för investerarna.
(i) Värdedrivare är de enligt Börsplus enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.
(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.
(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Börsplus (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Börsplus optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.
(iv) Optimistisk vinstchans är är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finanseringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.
Optimistiskt scenario
Zwipes målsättning på ”medellång sikt” är att omsätta 1 miljard norska kronor. Baserat på en årlig volym om 20 – 40 miljoner enheter med ett försäljningspris om 3–4 dollar per enhet. Vidare är målsättningen att bli den ledande aktören med en marknadsandel överstigande 30 procent.
I Börsplus optimistiska scenario kanske vi om ett par år anar en omsättning runt 300 MNOK. En sådan volym skulle ledigt kunna värderas till åtminstone 4,0x omsättningen. Det innebär i så fall en tänkbar möjlighet till en värdering klart över miljarden. En lockande uppsida från värderingen på 300 MNOK vid noteringen.
Pessimistiskt scenario
Risken för försenade lanseringar och nya kapitalanskaffningar är som vanligt stor och då är nedsidan i praktiken 100 procent. Kostnad för produkten tror vi blir svåraste nöten för Zwipe att lösa.
Börsplus slutsats
Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.
Biometribranschen är svår att förutspå då den i hög grad präglas av ständig förändring. I tabellen nedan finns en sammanställning av de nordiska biometribolagen. Mognadsgraden bolagen emellan skiljer sig åt kraftigt. Skulle Zwipe värderas i paritet med Next Biometrics så finns ingen anledning att kasta sig över aktien.
Förutsättningarna för att Zwipe ska lyckas finns helt klart på plats. Risknivån är dock hög. Bolaget har likheter med Fingerprint och vi upplever intresset som relativt stort. Den som tecknar aktier i emissionen blir nog inte besviken kortsiktigt vilket kan vara är ett bra skäl till att teckna aktien. På längre sikt är vi dock mer tveksamma även om potentialen känns kittlande.
Bolag | Fokus | Omsättning (Mkr) | Antal anställda | Börsvärde (Mkr) |
Fingerprint Cards | Smartphones | 1726 | 301 | 3767 |
Precise Biometrics | Mjukvara (algoritmer) | 68 | 43 | 492 |
Next Biometrics | Smarta kort (betalkort) | 108 | 81 | 402 |
IDEX Biometrics | Smarta kort | 6 | 104 | 1875 |
Zwipe AS | Smarta kort (betalkort) | 1 | 32 | 321 |
Så ser Börsplus på förhoppningsbolag
Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Börsplus åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.
1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario
Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.
En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:
- Kundtillväxten ökar
- Positiva forskningsresultat (Life Science)
- Framgångsrik lansering utomlands
- Lyckad prospektering (råvarubolag)
- Inget priskrig från stark konkurrent
- Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin
Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.
Börsplus slutsats
Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Börsplus sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:
1 eller 2 = Sälj
3 eller 4 = Neutral
5 eller 6 = Köp
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.