We Are Qiiwi Interactive – ska man vara med på resan?

We Are Qiiwi Interactive är ett litet spelbolag från Allingsås som ska erövra världen med mobilspelet Backpacker. Just nu genomför bolaget en nyemission inför listning på Aktietorget. Om Backpacker når framgångar i den internationella lanseringen som står för dörren kan det bli succé. Uteblir framgångarna för spelet blir det en flopp. Den som gillar Backpacker och accepterar den höga risken för en eventuell vinstlott kan teckna.
We Are Qiiwi Interactive – ska man vara med på resan? - 60dac9b0-c9ac-4957-8c9c-039993c15d61fitcroph450q80upscaletruew800s11eed969170f4ba302fb8a3a6a970e03d2111a61

Qiiwi har utvecklat ett 20-tal spel sedan starten 2012 till de mobila plattformarna App Store och Google Play. Inriktningen är kunskapsspel med problemlösning i fokus. Totalt har spelen tillsammans 5 miljoner nedladdningar.

Senhösten 2016 lanserades spelet Backpacker i Sverige. Spelet blev snabbt en succé och nådde på några månader 150 000 nedladdningar. Det ledde till att Qiiwi under våren inledde ett samarbete med svenska mobilspelsbolaget MAG Interactive som ska agera publicist för den förestående internationella lanseringen av Backpacker.

Backpacker går som titeln antyder ut på att resa runt i världen och tjäna pengar för att klara sitt uppehälle. Det finns totalt 36 städer som kan besökas. Fokus ligger på frågesporter och spelaren samlar jobbdiplom, spelar minispel och samlar passtämplar från sina resmål.

Qiiwi genomför just nu en nyemission inför en notering på Aktietorget som kan ge bolaget 13 Mkr.

We Are Qiiwi Interactive September 2017
VD: Erik Dale Rundberg
Styrelseordförande: Naim Messo
Antal anställda: 7
Nyckelpersoners ägande: Cirka 12 %
Lista: Aktietorget
Aktiekurs: 6,40 kr
Antal aktier ink. utspädning: 7,8 miljoner
Börsvärde: 50 Mkr
Nettokassa: 15 Mkr
Resultatnivå, årstakt: Cirka 0 Mkr
Källa: SvD Börsplus/Bolaget
BÖRSNOTERINGEN:
Teckningskurs 6,40 kr
Rådgivare: InWest Corporate Finance
Erbjudande: 13 Mkr (100% nyemission)
Kapitalkostnad (*) 8,5%
Säkrad andel: 63%
Investerare som ska teckna i IPO Johansson, Bernhult, Molse m.f.
Sista anmälan (**) 2017-10-02
Beräknad första handelsdag: 2017-10-30 (28 dagars väntetid)
(*) Emissionskostnad / Erbjudande
(**) Ofta en dag tidigare via annan än rådgivare.

Börsplus syn på Qiiwi

Det här är en förhoppningsaktie, alltså ett entreprenörsdrivet utvecklingsbolag med minimala intäkter och högtflygande planer. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier (se faktaruta längst ner). Plus insikten att det vanligaste utfallet är att investerarna förlorar nästan hela insatsen.

———

1. Incitament nyckelpersoner

Nyckelpersoner och aktiva i bolaget äger efter nyemissionen cirka 20 procent av bolaget. Det är i minsta laget. Ett optionsprogram med kort löptid kan öka på det med 5 procent.

Flera stora ägare före och efter emissionen har ingen inlåsning. Det är inte optimalt.

2. Track record nyckelpersoner

Det är ungt folk som driver bolaget och erfarenheterna finns främst inom spelbranschen. Det finns inte mycket att tillägga.

Riktigt bra track record har däremot publicisten MAG Interactive som spelar en nyckelroll i Backpackers eventuella internationella framgångar. Alla bolagets sju egna spel har nått betydande framgångar.

3. Trovärdighet för produkt och strategi

Alla Qiiwis spel är gratis att ladda ner (Free-to-play). Intäkterna genereras genom köp i spelen (In-App purchases) och annonsintäkter. För att inte störa spelupplevelsen är Qiiwis spel inte annonstäta och annonser står bara för 10-20 procent av de totala intäkterna.

Resten av intäkterna kommer från köp i spelen där spelaren kan välja att betala för ytterligare funktioner och innehåll. Free-to-play är den dominerande betalningsmodellen för mobilspel. För varje köp som genomförs tar operatören (Apple eller Google) 30 procent i kommission.

Backpacker ska lanseras internationellt med MAG Interactive som publicist. MAG Interactive är en viktig pusselbit i sammanhanget och står för mycket av trovärdigheten. MAG Interactive har sju framgångsrika egna speltitlar och omsatte 2016 28 miljoner euro med en vinst på 5,8 miljoner euro. Spelen har sammanlagt över 100 miljoner nedladdningar.

Vad vi förstår är detta första gången som MAG Interactive agerar publicist för någon annans spel. MAG Interactive står för marknadsföring och lansering. Qiiwi står för utveckling och drift. Qiiwi äger alla spelrättigheter. Spelöverskottet fördelas mellan bolagen.

Idag är Backpacker lanserat i Sverige, Norge och Danmark. Mjuklansering pågår i Australien, Irland, Kanada och Tyskland. Går det vägen är det resten av världen som gäller. USA är den viktigaste marknaden.

En mjuklansering går ut på att få upp en spelarbas för att kunna analysera hur spelarna beter sig i spelet. Analysen leder till optimering för den specifika marknaden. Som exempel är skandinaviska spelare intresserade av ett bra intro och har inget emot att läsa information i spel. Engelskspråkiga länder brukar föredra ett snabbt intro med mindre skriven information för att komma igång med spelet. När MAG Interactive och Qiiwi är färdiga med analys och optimering sker lanseringen och marknadsföringen drar igång på allvar.

En viktig aspekt är att förvalta spelet och hålla spelarna intresserade länge. Ett bra exempel på framgångsrik förvaltning är Candy Crush Saga som lanserades 2012 och fortfarande är mycket populärt. Här är förutsättningarna goda i Backpacker på grund av spelidén. Qiiwi jobbar ständigt med nya funktioner, spel i spelet och att addera städer med mera.

Qiiwis strategi är att bygga en portfölj av spel för att diversifiera sin affär. Backpacker är naturligtvis i fokus men den nyemission som nu genomförs på 13 Mkr ska inte användas för att lansera det spelet. Istället ska kapitalet användas för att utveckla nya speltitlar och vidareutveckla befintliga spel.

Qiiwi har nyligen lanserat matematikspelet Den Flygande Mattan 2 i samarbete med Alega Software. Tre distributörer har knutits till spelet. Marknaden är skolor i Sverige, Norge och Danmark. De första klassordrarna är tagna. Andra spel i portföljen är Words in a Pic och Wordmunch. Qiiwi tror generellt att det finns mycket att hämta i ordspelsgenren.

En rimlig reflektion är varför Qiiwi väljer att gå till börsen nu när det inte finns behov av ytterligare kapital för att lansera Backpacker? Internationella framgångar för Backpacker höjer värdet på bolaget och att ta in kapital i ett senare skede hade då minskat utspädningen, om det ens hade behövts.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

  • Backpacker lanseringen flyter på och når internationell framgång
  • Nya spel med global potential och god förvaltning

Trots flera spel och spelidéer är det Backpacker som är avgörande för Qiiwi. Spelet ska lanseras globalt och nå betydande framgångar i ett optimistiskt scenario. På längre sikt krävs en god förvaltning av Backpacker så att spelet hålls aktuellt länge. Ytterligare spellanseringar med åren är viktigt för att Qiiwi ska bli en uthållig framgångssaga.

Här följer Börsplus syn på potentialen i ett optimistiskt scenario. Värdedrivare är en framgångsrik export av Backpacker, i termer av marknader där spelet lanseras skarpt, antal nedladdningar och intäkter.

We Are Qiiwi Interactive Idag Tänkbart 2019
Värdedrivare (i) Utrullning globalt av Backpacker Lansering av nya spel med global potential
Uppnådd nivå Värdedrivare Backpacker framgång i Sverige Globala framgångar med Backpacker
Värderingsmodell (ii) e.m P/e 30
Resultatnivå, årstakt Cirka 0 Mkr 5 Mkr
Börsvärde, Mkr (iii) 50 Mkr 150 Mkr
Optimistisk vinstchans (iv) 200%

Tabellförklaring

Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Börsplus huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det som regel slutar med en stor förlust för investerarna.

(i) Värdedrivare är de enligt Börsplus enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för att förstå bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i ”förhoppningsbolag” är genombrottsorder, kundintag, nya marknader, licensavtal, regulatoriska godkännanden eller nya produktlanseringar.

(ii) Värderingsmodell avser börsvärde i förhållande till värdedrivaren. Idag är värderingen implicit, alltså vad börsvärdet ger för värdering jämfört med den uppnådda nivån av värdedrivaren. I en tänkbar framtid bedömer Börsplus vad som kan vara en rimlig värdering givet att värdedrivaren utvecklats till en högre uppnådd nivå.

(iii) Börsvärde idag respektive ett tänkbart framtida börsvärde givet optimistiska antaganden om utvecklingen för värdedrivaren samt en rimlig värdering av bolaget i en sådan framtid.

(iv) Optimistisk vinstchans är är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finanseringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.

Optimistiskt scenario

Optimisten tänker sig att Backpacker blir en framgång också utanför Sverige och att Qiiwi utifrån den basen kan bygga upp en spelportfölj och bli bolag med stabilt höga intäkter. Lite som G5 Entertainment som nu har ett börsvärde på 3 miljarder men 2006 startade sin börskarriär på Nordic OTC med ett börsvärde kring 20 Mkr och en årsomsättning på 7 Mkr.

Den stora pusselbiten är Backpacker. I Sverige drog spelet in cirka 7 Mkr i årstakt under årets första sju månader. Nu väntar lansering med hjälp av MAG i Danmark, Norge, Irland, Australien och Tyskland. Blir framgången densamma där så kan det översättas till bruttointäkter på 120 Mkr bara baserat på befolkningen.

En möjlig gissning är att Qiiwi får behålla 25 Mkr av intäkterna efter att operatörerna och MAG Interactive tagit sitt. Med en större organisation borde Qiiwis kostnader kunna landa på 18 Mkr. Resultat efter skatt blir i scenariot 5 Mkr och ett p/e-tal på 30 ger en värdering på 150 Mkr. Det kan jämföras med cirka 50 Mkr vid noteringen.

I förlängningen av det här positiva scenariot finns dock möjligheten att spelet också fungerar i USA där populära titlar drar in mångmiljonbelopp dagligen bara av Apple-användare. Därför skulle värderingen säkert bli betydligt högre om det slår in.

Pessimistiskt scenario

Den uppenbara risken är att Backpacker floppar. Kanske har spelet svårare att övertyga utanför Sverige? Det är inte otänkbart givet att spelet på hemmaplan nog haft lite draghjälp av att det fanns ett populärt PC-spel med samma namn på 90-talet. Inom mobilt finns dessutom gott om spel som faktiskt lyckas slå igenom – men vars popularitet snabb ebbat ut. Det gäller även riktigt stora titlar som Pokemon Go.

Avtalet med MAG Interactive är baserat på att Backpacker når vissa intäktsmål över en sexmånadersperiod. Om inte kan avtalet sägas upp. Det skulle vara ett dråpslag för Qiiwi. MAG Interactive är ett mycket framgångsrikt bolag som har råd att klippa av dåliga affärer snabbt och gå vidare till nästa.

Samtidigt vore det inte helt kört för Qiiwi om Backpacker floppar internationellt. Bolaget har flera spel i sin portfölj även om potentialen är av modell mindre. På sikt skulle bolaget kunna bli lönsamt även utan Backpacker. År 2013 omsatte t ex Qiiwi 6,6 Mkr och redovisade en vinst på 2,9 Mkr.

En risk i det korta perspektivet är att befintliga aktieägare säljer aktier. Qiiwi genomförde en nyemission våren 2016 till kurs 3,20 kronor, 50 procent under teckningskurs. Det var en liten emission på cirka 4 Mkr. Uppvärderingen sedan dess är rimlig med tanke på bland annat avtalet med MAG Interactive men inte desto mindre aktien sättas under visst säljtryck till en början.

Börsplus slutsats

Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.

Ska ett litet spelbolag som Qiiwi kunna nå samma enorma framgångar som t ex G5 Entertainment? Förutsättningarna finns och potentialen är stor men vad som blir hett på spelmarknaden imorgon kan ingen sia om. Den som gillar spelet Backpacker och accepterar hög risk för att kanske få en vinstlott kan teckna. Värderingen är inget hinder och hävstången kan bli betydande.

Så ser Börsplus på förhoppningsbolag

Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Börsplus åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.

1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.

2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.

3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.

En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:

  • Kundtillväxten ökar
  • Positiva forskningsresultat (Life Science)
  • Framgångsrik lansering utomlands
  • Lyckad prospektering (råvarubolag)
  • Inget priskrig från stark konkurrent
  • Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin

Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.

Börsplus slutsats

Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Börsplus sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:

1 eller 2 = Sälj

3 eller 4 = Neutral

5 eller 6 = Köp

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET