Analys IPO-guiden Vertiseit
Vertiseit: Fler skärmar till börsen
Vertiseit (15,30 kr teckningskurs) är ett bolag från Varberg som omsätter kring 80 Mkr inom så kallad digital skyltning. Bolaget har nischat in sig på butikskommunikation och har kunder som Lindex, Hemköp och Volvohandlarna. Intäkterna kommer från rådgivning kring digital butikskommunikation, inköp av skärmar och hårdvara samt från de mjukvaror som styr skärmarna.
På börsen finns ett par bolag inom branschen, som Zetadisplay och Multiq. Vertiseit är mindre än dem och mer nischat på kunder inom detaljhandel. Bolaget söker notering för att få kapital till förvärv och en internationell satsning för sin molnbaserade mjukvara. Befintliga ägare säljer också en del aktier.
IPO-GUIDE | Vertiseit |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 79 Mkr |
Antal anställda | 49 |
Teckningskurs | 15,30 kr |
Rådgivare | Partner FK |
Storlek på erbjudande | 69 Mkr (varav 43% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 195 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 4 Mkr (5,8% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 74% |
Investerare som ska teckna i IPO | Jonas Lagerqvist, Simplicity, Per Vasilis, Gerhard Dal, Philip Löchen, m.fl. (74% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | Två flaggor |
Sista teckningsdag | 2019-05-17 |
Beräknad första handelsdag | 2019-05-28 (11 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). | |
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. | |
Källa: SvD Börsplus / bolaget |
Två flaggor enligt Börsplus IPO-guide
Börsplus IPO-guide granskar alla noteringar efter 24 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter drygt 150 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,6 för småbolag och 4,2 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Börsplus hittar två flaggor i Vertiseit.
# Tveksamma incitament
Tveksamma incitament är Börsplus samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.
Vertiseits styrelseordföranden som även är en av huvudägarna är även styrelseledamot och äger 8,5% av aktierna i Partner Fondkommission som är finansiell rådgivare och emissionsinstitut i aktuell IPO.
Vertiseits CFO Jonas Lagerqvist svarar följande:
– Vi vill vi belysa att rådgivningstjänsterna har upphandlats på traditionellt sätt där Partner Fondkommission ställdes mot ett urval av finansiella rådgivare. Samtliga rådgivare träffades var för sig på bolagets huvudkontor i Varberg ett flertal gånger och lämnade därefter förslag som huvudägare och styrelse tog ställning till. Vilhelm Schottenius var ej delaktig i varken process eller beslut. Självklart har vi även redovisat denna potentiella intressekonflikt i prospektet (sid 90). Utöver detta vill vi även belysa att Mangold kommer vara bolagets Certified Adviser i det fortsatta arbetet.
# Bristfällig information
Det är en flagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknar vi också rejält vilseledande information.
Bolaget grundades 2008 men ändå finns bara finansiell historik för 2017, 2018 och Q1 2019. Det är väl kort för ett tillväxtbolag.
Vertiseits CFO Jonas Lagerqvist svarar följande:
– Det är alltid en avvägning att avgöra hur omfattande sifferpaket som ska ingå i prospektet. Vi har valt att redovisa väsentliga nyckelparametrar med längre historik. Exempel på detta är Utveckling av Återkommande Intäkter (från 2012, sid 32 i prospektet) och Net Revenue Retention (från 2015, sid 31 i prospektet). Omsättningsutveckling inom respektive verksamhetsområde redovisas från 2016 (sid 37-38 i prospektet). Utöver detta finns bolagets årsredovisningar för 2012-2018 och framåt tillgängliga på vår IR-webb (corporate.vertiseit.se).
Den nuvarande vinstförmågan uppskattar Börsplus till kring 7 Mkr på rullande 12 månader, inklusive ett förvärv som genomfördes i höstas men exklusive goodwillavskrivningar. Bolaget redovisar enligt K3 där sådana avskrivningar sker. De senaste fem åren har tillväxten var 21 procent i snitt och rörelsemarginalen knappt 7 procent.
Vertiseit är alltså ett stabilt lönsamt bolag och avser trots sina stora tillväxtambitioner inte göra avkall på resultatet eller planerna att betala utdelning.
Lite historik
Företaget startades 2008 av tre grundare som fortfarande är aktiva. Det är Johan Lind (vd), Adrian Eriksson (vice vd och ansvarig för DISE) samt Oskar Edespong (teknikchef). Även om alla säljer aktier i noteringen (se faktaruta längst ned) förblir de större ägare efter noteringen och har röstmässig majoritet tack vare röststarka A-aktier.
Företaget har växt både organiskt och genom fyra förvärv. En milstolpe var 2017 års förvärv av Karlstadsbolaget DISE. Även om det bara kostade 3,5 Mkr så gav detta uppköp Vertiseit en egen mjukvara för att styra budskap och funktioner på skärmarna. Innan detta hade man använt en mjukvara från amerikanska Scala.
DISE-mjukvaran ingår idag inte bara i Vertiseits egna leveranser i Norden utan säljs också som fristående produkt till andra integratörer ute i världen via ett 30-tal återförsäljare. En del av nyemissionslikviden ska gå till att satsa på denna internationella mjukvaruaffär.
Under åren har man fått allt större och krävande kunder, som Burger King, Volvohandlarna och Hemköp. Man har idag drygt 200 kunder. Nyligen fick man en order från Resia om att utrusta drygt 30 av deras butiker med ett skärmbaserat system för kommunikation. En order värd 2,5 Mkr.
Förra året gjordes även ett förvärv av bolaget Display 4. Priset var 9 Mkr och bolaget omsatte 8 Mkr. Display 4 har många gymkedjor som kunder och en egenutvecklad mjukvara som nu ersatts med Vertiseits egen.
Affärsmodell och strategi
- En nordisk affär med totalleveranser av digitala skyltningssystem främst för detaljhandeln. Denna svarar för den absoluta merparten av dagens intäkter, över 90 procent.
- En internationell mjukvaruaffär utifrån dotterbolaget DISE där ”mjukvarumotorn” i Vertiseits lösningar erbjuds som fristående produkt på abonnemangsbasis genom ett partnernätverk. Bolaget anger ej intäkterna från denna affär men gissningsvis handlar det om runt 5 Mkr.
Totalleveranser består av tre komponenter. En tjänsteaffär som handlar om att föreslå en lösning åt kunden som passar deras varumärkesstrategi, en hårdvaruaffär som volymmässigt är stor men hanteras av installatörer, och så den mjukvaruaffär som bolaget själva gärna lyfter fram. Vertiseit kallar detta Agency (tjänster), Systems (hårdvara) och SaaS (mjukvara). Förra året var 13 procent av omsättning från Agency medan Systems svarade för 53 procent och SaaS för 35 procent.
Precis som Zetadisplay så lyfter man fram mjukvarukomponenten. Kunderna betalar en månadsavgift (per skärm) för att använda systemet och för drift och support. Normalt sett tickar denna på under avtalen som löper på 3–5 år. Räknar man om dessa intäkter i senaste kvartalet till årstakt så blir beloppet 25,3 Mkr. Vertiseit har som ambition att växa denna intäktsbas och nå 50 Mkr 2023.
SaaS-intäkterna driver vissa kostnader i form av supportpersonal och dataservrar men de rörliga kostnaderna är förhållandevis låga. Det innebär att intäktstillväxten ger ett bra bidrag till vinsten. Genom att växa på SaaS-sidan siktar bolaget på att nå minst 15 procent i rörelsemarginal 2022. Tillväxtmålet är för övrigt 20 procent per år i snitt genom en kombination av organisk tillväxt och företagsförvärv.
Några punkter i strategin:
- Växa på befintliga kunder som ännu inte installerat system i alla butiker och inte så många system i de butiker där de finns. Lindex har till exempel rullat ut systemet i 30 av 400 butiker och Volvohandlarna i 30 av 130.
- Vinna nya kunder i Sverige och övriga Norden genom skarpt fokus på butikskommunikation och hög kompetens som rådgivare kring kundernas varumärkesarbete.
- Expandera exportaffären av DISE-produkten. Ett nytt användargränssnitt är under utveckling och lanseras nästa år. 5 Mkr av nyemissionen ska gå till detta.
- Förvärv som tillför nya kunder. Om det är möjligt att ersätta deras mjukvara med DISE finns en synergi på kostnadssidan. Av emissionspengarna ska 20 Mkr gå till förvärv. Vertiseit avser även använda sin aktie som valuta i affärer.
Prognoser & värdering
Nedan finns en snabbskiss på hur de närmaste åren kan arta sig. Här ingår effekten av gjorda förvärv men inte framtida utan endast en organisk tillväxt på 10 procent framöver. Det är något mer än marknaden men mindre än bolaget klarat tidigare år. Således något konservativt. Marginalen spås stiga i takt med de återkommande intäkterna.
Vertiseit | ||||
Börskurs: | 15,30 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 12,8 | |||
Börsvärde: | 195 Mkr | |||
Nettokassa: | 22 Mkr | |||
VD | Johan Lind | |||
Styrelseordförande | Vilhelm Schottenius | |||
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2018 | 2019E | 2020E | 2021E | |
Omsättning | 70 | 94 | 103 | 114 |
– Tillväxt | 40,7% | 35,0% | 10,0% | 10,0% |
Rörelseresultat | 4 | 8 | 10 | 14 |
– Rörelsemarginal | 6,4% | 8,0% | 10,0% | 12,0% |
Resultat efter skatt | 1 | 5 | 8 | 10 |
Vinst per aktie | 0,30 | 0,42 | 0,61 | 0,81 |
Utdelning per aktie | 0,20 | 0,30 | 0,40 | |
Direktavkastning | 1,3% | 2,0% | 2,6% | |
Avkastning på eget kapital | 16% | 23% | 19% | 22% |
Operativt kapital/omsättning | 10% | -1% | 0% | -2% |
Nettoskuld/EBIT | 1,7 | -3,8 | -3,2 | -3,1 |
P/E | 51,0 | 36,4 | 25,1 | 18,9 |
EV/EBIT | 38,7 | 23,0 | 16,8 | 12,7 |
EV/Sales | 2,5 | 1,8 | 1,7 | 1,5 |
Precis som när vi tittat på Zetadisplay så fastnar vi för att Vertiseit värderas ganska högt. På våra prognoser handlar det om 13 gånger rörelsevinsten 2021. Effekten av eventuella värdeskapande förvärv syns dock inte. Ställer man bolaget mot varandra och hur de presterade 2018 så blir bilden att värderingen är hyggligt likartad.
2018 | Zetadisplay | Vertiseit |
Omsättning, Mkr | 404 | 69,5 |
Varav mjukvara (SaaS), Mkr | 107 | 23,9 |
Rörelseresultat, Mkr | 29,5 | 6,5* |
Bolagsvärde (EV), Mkr** | 741 | 173 |
EV/SaaS-intäkter | 6,9 | 7,2 |
EV/Ebit | 25,1 | 26,6 |
*Exklusive 2 Mkr goodwillavskrivning | ||
**Börsvärde+nettoskuld+tilläggsköpeskillingar |
Börsplus reflektioner
- Vertiseit framstår som ett bra skött bolag med fina kunder och stabil lönsamhet. Att de är små och nästan helt svenska (89 procent av intäkterna) är ett frågetecken när marknaden nu mognar, projekten blir större och mer gränsöverskridande.
- Satsningen på export av standardmjukvara är en joker som vi inte räkna med faller ut i större vinst. Vi noterar att DISE jobbat på marknaden i över 15 år, att konkurrenter som Scala är mycket större och att det sällan blir bra att blanda affärsmodeller i mindre bolag. En kittlande potential finns dock.
- Det inspirerar inte att ledningen säljer en hel del aktier i börsnoteringen.
- Prislappen på aktien ser hög ut. Bolaget har ändå bra möjligheter att växa in i värderingen om man spenderar nettokassan på förvärv (kan addera kanske 30 Mkr intäkter), lyckas hålla bra organisk tillväxt och lyfter marginalerna. När vi sätter EV/Ebit 15 på den rent organiska utvecklingen finns en viss uppsida i aktien.
- I ett ännu mer optimistiskt scenario får aktien en tillväxtvärdering kring 20 gånger rörelsevinsten. Tror man på det ska man förstås inte stirra så mycket på nuvarande höga multiplar.
Vi vill inte direkt avråda från att teckna den här aktien, men kanske tycker vi den introduktionsrabatt man önskar saknas i detta fall. Börsplus sätter en neutral stämpel.
Ägare – efter noteringen | Andel av kapital | Andel av röster | Kommentar |
Nya ägare | 30% | 10% | Nyemitterade aktier vid noteringen. |
Johan Lind | 17% | 22% | VD/grundare. Säljer cirka 22% av sina aktier |
Adrian Eriksson | 16% | 22% | Vice VD/grundare. Sköter exportaffären. Säljer 27% av sina aktier |
Schottenius & Partners | 12% | 14% | Styrelseordförande. |
Oskar Edespong | 10% | 12% | CTO/grundare. Säljer 12% av sina aktier |
Jonas Lagerqvist | 9% | 10% | CFO. Säljer inget. Har teckningsåtagande. |
Britt-Marie Lenfors Kjellman | 3% | 1% | Befintlig ägare. Säljer ej. |
Jan Kjellman | 3% | 8% | Styrelseledamot. Säljer drygt 40% av sina aktier. |
Flera insiders säljer
Nyckelpersoner i bolaget säljer relativt mycket aktier vid noteringen. I kraft av röststarka A-aktier behåller de kontrollen. En A-aktie har 1 röst mot 0,1 för B-aktier. Nyemissionen avser endast B-aktier.
Inför noteringen har nya incitamentsprogram satts på plats. Anställda och styrelsefolk har nu teckningsoptioner som fullt omvandlade till aktier 2023 innebör en utspädning på cirka 4,5 procent av aktierna. Teckningskursen är satt till 20 kr.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.