Varför så brådis att kränga förvärvsbygget Bygghemma?

Det går att se en okej kurspotential i börsaktuella Bygghemma om man värderar aktien till multiplar som andra internetbolag begåvas med. Men frågan är om det är befogat. De finansiella siffrorna talar för det, men det stora förvärvsinslaget och risken för ökad konkurrens talar mot. Liksom att huvudägaren trycker så snabbt på säljknappen.

Det norska riskkapitalbolaget FSN fortsätter sin säljräd på Stockholmsbörsen med att notera innehavet Bygghemma (teckningskurs 45–50 kr). Det är en hyggligt tung pjäs. Över 4 miljarder i intäkter och störst i Norden på webbhandel inom bygg och heminredning.

FSN har bara ägt Bygghemma 1,5 år och deras lock-up efter noteringen är blott på ett halvår. Sedan kan de sälja mer. Det är inte utan att man undrar över denna brådska att göra exit. Är det ett intåg från Amazon som skrämmer?

IPO-GUIDE Bygghemma
Lista OMX Mid
Antal anställda 812
Teckningskurs 45-50 kr
Rådgivare Carnegie
Storlek på erbjudande 1408 Mkr (varav 25% nyemission)
Emissionskostnad Cirka 29 Mkr (2,1% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 18%
Investerare som ska teckna i IPO ATP, Creades (18% i åtagande)
Garanter
Varningsflaggor** En varningsflagga
Sista teckningsdag 2018-03-23
Beräknad första handelsdag 2018-03-27
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: SvD Börsplus / bolaget

En varningsflagga enligt Börsplus IPO-guide

Artikeln IPO-guidens 24 varningsflaggor beskriver den granskningsmetod som Börsplus använt för cirka 100 noteringar.

Flertalet IPO-er får någon eller några varningsflaggor. En varningsflagga är alltså inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Börsplus hittar en varningsflagga i Bygghemma.

# Komplext erbjudande

Breda kursintervall är den vanligaste formen av ett komplext erbjudande. Andra exempel är väldigt stort inslag av övertilldelningsoption eller lägen där antal aktier eller nettoskuld är svårt att beräkna.

Bygghemma använder kursintervall och har två olika sorters övertilldelningsoptioner.

Noteringen är huvudsakligen snygg men får minuspoäng för att man faller tillbaka i den gamla ovanan med breda kursintervall och har ett väl komplicerat upplägg för hur mycket aktier som säljs.

Bygghemma
Börskurs: 47,50 kr*
Antal aktier (miljoner): 107,4
Börsvärde: 5 100 Mkr VD Mikael Olander
Nettoskuld: 735 Mkr** Styrelseordförande Henrik Theilbjörn
SvD Börsplus huvudscenario
2017 2018E 2019E 2020E
Omsättning 3 956 5 100 5 865 6 745
– Tillväxt 52,0% 28,9% 15,0% 15,0%
Rörelseresultat 92 265*** 314 391
– Rörelsemarginal 2,3% 5,2% 5,4% 5,8%
Resultat efter skatt 29 184 228 286
Vinst per aktie 1,71 2,13 2,67
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Avkastning på eget kapital 2% 7% 8% 9%
Operativt kapital/omsättning -5% -3% -2% -3%
Nettoskuld/EBIT 11,3 2,1 1,1 0,0
P/E 27,8 22,3 17,8
EV/EBIT 63,8 22,0 18,6 14,9
EV/Sales 1,5 1,1 1,0 0,9
*Mitten av intervallet 45-50 kr
**Inklusive tilläggsköpeskillingar
***Exklusive noteringskostnader

Bygghemma startade 2006 i Malmö och har hela tiden sysslat med lite mer skrymmande varor än de som man vanligen förknippar med e-handel. Det rör sig om utemöbler, soffor, dörrar, fönster, trall, byggplåt och liknade. Frakten blir då en utmaning. Men produkterna har också sina tydliga fördelar för handlaren.

Returer är inget stort problem, till exempel. Internetpenetrationen är därtill klart lägre i dessa kategorier än, exempelvis, för kläder eller böcker. Det bäddar för hög tillväxt i framtiden – kring 15 procent årligen till 2020, enligt prospektet.

Som framgår av tabellen ovan håller bolaget bra lönsamhet med en justerad marginal på 5,0 procent i fjol. Det är nästan i nivå med de bästa fysiska aktörerna. Byggmax och brittiska Kingfisher har 6-7 procent. Klädhandlarna Boozt, ASOS och Zalando, som är närmaste jämförelseobjekt i webbvärlden, ligger lite under byggarna och har 4–5 procent i marginal.

Koncernen delar in sina affärer i två affärsområden. Dels Do-it-Yourself-segmentetet (DIY med 59 procent av intäkterna), dels Heminredningssegmentet (41 procent av intäkterna).

  • DIY är ursprungsaffären som lite grovt kan kallas ett Bauhaus fast på nätet. Det är byggvaror från de stora leverantörerna som gäller, inte egna varumärken. Priserna är konkurrenskraftiga, inte lägst. Servicegraden är hög med instruktionsfilmer med mera.
  • Heminredning är resultatet av en breddning med start 2012 i och med förvärvet av Helsingborgsbolaget Trademax. Sedan dess har en lång rad förvärv byggt ut området. Utemöbler är en viktig produktgrupp som Trademax tillverkar i Baltikum. Egna varumärken är en viktig marginaldrivare. Butikerna är prisledande.

Planen framöver är att fortsätta på den inslagna vägen och vårda de konkurrensfördelar som ledningen anser driver tillväxten:

Effektiv leveransmodell. Merparten av produkterna levereras genom så kallad dropshipping. Det innebär att man integrerat sina webbutiker med leverantörernas system så att en beställning går direkt dit och produkten sänds från leverantörens lager. Det minskar kapitalbehoven hos Bygghemma som till skillnad från Boozt, Sportamore med flera inte tar stora investeringar i lager.

Skala och stora inköpsvolymer. Bolaget är byggt på tesen att storlek ger överlägsen lönsamhet och tillväxt. Priserna hos leverantörerna blir bättre ju större inköp som görs. Bygghemma blir dessutom mer omistlig som försäljningskanal om man är störst. Fasta kostnader kan slås ut över större volym. Målet är att få upp rörelsemarginalen från 5 till 7 procent på medellång sikt.

Mycket av det som Bygghemma visar upp inför noteringen tyder på att modellen fungerar bra. Den organiska tillväxten är hög, 20 procent i fjol. Skalbarheten finns där. Rörelsemarginalen (Ebita exklusive engångskostnader) har ökat från 2,3 procent 2015 till 3,9 procent 2016 för att nå 5,0 procent i fjol. Detta drivs av att bruttomarginalen ökar vilket stöder tesen att skala ger fördelar i inköpspriser.

Det ser helt enkelt inte alls orimligt ut att Bygghemma växer 15 procent per år, före förvärv, och levererar uppåt 6 procent i marginal framöver. Då ser aktien trevlig ut.

Men det finns faktorer som gör att vi inte är helt övertygade.

Marknaden på DIY-sidan. Väntas totalt sett inte växa de närmaste åren. Lägg till tuffare konkurrens från befintliga aktörer som vässar sig på webb och i butik samt eventuellt att Amazon öppnar i Sverige. Då kan konkurrensen bli tuff.

Heminredning av lägre kvalitet. Inom DIY ser Bygghemma ut som ett starkt bolag med bra konkurrensfördelar. Vi är inte säkra på att Heminrednings-affären är av samma klass. Några indikationer:

  • Stora integrationskostnader (45 Mkr) som huvudsakligen togs i den rörelsen fjol.
  • Förvärvsbygge som bär på en okänd men potentiellt sett stor ”integrations-skuld”. Flera olika IT-system finns som på sikt behöver integreras.
  • Tveksam marknadsföring. Genomgående lockar man med rabatt mot ett ordinarie pris av tveksam existens. Konsumentverket driver process för att få Trademax att sluta med detta.
  • Några av de större förvärven har varit billiga köp av bolag med problemfylld historik som “>Chilli och finska Kodin1.

Det stämmer till eftertanke att det är främst hit som bolaget allokerat kapital och verkar se bäst tillväxtchanser framöver.

Främst bevisat sig i Sverige. Bygghemma vill gärna framställa sig som en nordisk ledare inom e-handel men vårt intryck är att bolaget mest bevisat sin modell i Sverige. Det är här 70 procent av intäkterna finns. Verksamheten utomlands är till mycket stor del förvärvad. Undantaget är Norge där man expanderat organiskt men så är också intäkterna inte större än 200 Mkr där. Hur bra Bygghemmas varumärken exporterar är med andra ord en öppen fråga. Det skiljer ut bolaget mot spelare som Boozt och Zalando.

Allt som allt bör aktien ha en rabatt mot de höga värderingarna som råder i internetsektorn. Använder vi EV/Ebit 17 (p/e 23) på 2020 års väntade rörelsevinst så blir avkastningspotentialen 24–38 procent beroende på slutpriset.

Det är inte otänkbart att aktien blir okej men den är ingen favorit för vår del. Vi skulle avstå från att teckna.

Läs fördjupad analys ↓

Fördjupad analys Bygghemma

Bygghemmas affärsmodell

Bygghemma är huvudsakligen en onlinebaserad återförsäljare av konsumentvaror inom byggmaterial och heminredning.

Generellt sett sysslar Bygghemma med lite mer ”bulkiga” produkter av sällanköpskaraktär, som innerdörrar och soffor. En fördel med det är att kunderna ofta efterforskat noga innan de köper och att returerna därför är relativt låga (under 5 procent mot exempelvis 35 procent för Qliros klädbutik Nelly). En nackdel är att de logistiska utmaningarna är desto större.

En framgångsfaktor för Bygghemma har varit just leveransmodellen som till stor del sker genom direktleverans från leverantörernas lager. Det ger snabba leveranser (som i denna världen handlar om 5-10 dagar på byggvaror) och låg kapitalbindning. Per årsskiftet hade Bygghemma ett lager om 10 procent av omsättningen vilket kan jämföras med klädhandlare som Boozt vilka ligger närmare 30 procent.

Just effektiviteten är en stor tillgång i bolagets affärsmodell. Trots över 800 anställda och ett 70-tal butiker (showrooms) liknar bolaget mer en marknadsplats än vanlig återförsäljare , i alla fall inom DIY-delen av Bygghemma. Lågt lagervärde, stort utbud av externa varumärken. Då gäller att vara skicklig att driva trafik till de egna sajterna och, indirekt, leverantörerna. Bolaget har ett upplägg med många varumärken (delvis som följd av förvärv) i det syftet.

Affärsmodellen genererar typiskt sett inga återkommande intäkter, även om bolaget pekar på att befintliga kunder tenderar öka sina inköp med tiden. Den har visat skalbarhet vid tillväxt, och rörelsemarginalen har stigit i takt med intäkterna. Modellen är kapitalsnål och Bygghemma drivs med negativt rörelsekapital.

Bygghemmas marknad

Bygghemma är den största webbaserade återförsäljaren av bygg- och heminredningsprodukter i Norden. Sverige står för största delen av intäkterna, cirka 70 procent (se diagram ovan). Bolaget kompletterar sin online-affär med ett 70-tal fysiska butiker i form av så kallade ”showrooms”.

Den stora saken med marknaden som bolaget vill lyfta fram är att penetrationen av webbhandel fortfarande är relativt låg i Bygghemmas kategorier – men ökar snabbt:

  • DIY-segmentet omsätter 106 miljarder kronor i Norden utan större tillväxt. Onlineandelen ligger nu på 10 procent men väntas växa 18 procent per år till 2020 och då nå en penetration på 20 procent.
  • Heminredning omsätter 124 miljarder kronor i Norden och växer 2 procent. Onlineandelen ligger nu på 7 procent men väntas växa 16 procent per år till 2020 och då nå en penetration på 11 procent.

Den historiska tillväxten på marknaden tyder på att detta inte alls är orealistiskt. Konjunkturen är dock ett orosmoln särskilt för DIY-sidan. Här har marknaden eldats på av stigande huspriser men den trenden kan vara bruten.

Bygghemma beskriver sig idag som den tydliga marknadsledaren på internet i dessa segment i Norden. På DIY är marknadsandelen 18 procent och Heminredning 23 procent. Andra större aktörer inom DIY är Byggmax som äger de webbaserade Skånska Byggvaror och Buildor samt Bauhaus. Inom heminredning är IKEA nummer två på webben följt av en rad andra aktörer som Jotex.

Lönsamheten varierar i branschen som följande svep med några DIY-aktörer indikerar:

  • Byggmax 5,3 mdr intäkter och 5,2 procents marginal (år 2017)
  • Bauhaus 3,6 mdr intäkter och 4,1 procents marginal (OBS 2014)
  • Skånska Byggvaror 725 Mkr intäkter och negativ marginal (2017)
  • Willab Garden 450 Mkr intäkter och 8,9 procents marginal (2016)

Det generella intrycket är ändå att marginaler på 5-6 procent inte är några större konstigheter i den här nischen. Det är inte långsökt att en marknadsledare kan nå de 7 procent som Bygghemma siktar på. Samtidigt kan det vara värt att lyfta fram att större spelare som Bauhaus och Byggmax investerar en hel del i att förbättra sig på nätet – vilket på sikt kan öka konkurrensen.

Bolagets mål

Bolaget har följande mål:

  • Öka intäkterna med 20–25 procent årligen varav organisk tillväxt ska svara för 15 procentenheter av ökningen.
  • Nå 10 miljarder i intäkter på medellång sikt
  • Nå 7 procents rörelsemarginal (Ebita) på medellång sikt
  • Kassagenerering i linje med justerat rörelseresultat (Ebitda)
  • Nettoskuldsättning på 1,5–2,5 gånger rörelseresultatet (rullande Ebitda )

På tillväxtsidan har Bygghemma stor trovärdighet efter att ha ökat intäkterna 59 procent per år sedan 2014. Den organiska tillväxten var cirka 20 procent under 2017 (30 procent). Målsättningen att växa 15 procent organiskt ligger i linje med vad bolaget tror marknaden växer med.

Rörelsemarginalen (Ebita) har snittat 3,8 procent sedan 2015, om man räknar bort engångskostnader. Under 2017 låg marginalen på 5,0 procent. Detta är bra siffror för att vara från en webbhandlare som växer starkt. Det ser också ut som bolaget får utväxling på sina större volymer i ökad bruttomarginal och minskad andel fasta kostnader. Det innebär att fortsatt marginalexpansion är realistisk.

Nettoskulden hamnar kring 500 Mkr efter noteringen (plus drygt 200 Mkr i tilläggsköpeskillingar) vilket innebär att skuldsättningen ligger på 2,2 2017 års justerade Ebitda (220 Mkr). Det finns därför inget stort kortsiktigt utrymme att göra förvärv till höga multiplar av bolag.

Bolagets större ägare Andel av röster & kapital Kommentar
FSN-fonder 54,0% Huvudägare sedan 2016. Säljer ca 7%
Mikael Olander 5,0% Vd sedan 2012. Säljer 20%
ATP 2,9% Ankarinvesterare
Creades 2,0% Ankarinvesterare
Martin Enblad 1,8% CFO sedan 2013. Säljer 20%
Peter Rosvall 1,8% Operativ chef sedan 2013. Säljer 30%

Bygghemmas aktie

Till utförsäljningskursen 45–50 kronor blir börsvärdet mellan 4,8 och 5,3 miljarder kronor. Det är väsentligt mer än exempelvis Byggmax (3 miljarder) som är en av de större konkurrenterna på DIY-sidan men också delvis inom internet.

Huvudägare i bolaget är norska riskkapitalbolaget FSN Capital med drygt 70 procent av aktierna inför noteringen. De köpte Bygghemma av Nordstjernan så sent som hösten 2016 och säljer nu minst 20 procent av sitt innehav. Med en lock-up på enbart 6 månader är intrycket att de vill sälja mer så fort det går.

Totalt har bolaget 71 olika ägare varav vd Michael Olander är en av de större med 5 procent av aktierna. På ankarfronten agerar norska ATG och Creades och tar ihop 5 procent av aktierna. Det är inte vanliga namnen på det området. Sven Hagströmers Creades är förstås välkänt som huvudägare i Avanza och har vissa internetinvesteringar som Apotea.

Ägarbilden är inte något större plus, allt som allt.

Ledning

De flesta i ledningen har bakgrund från likaledes Malmöbaserade CDON Group (numera Qliro). Det gäller bland annat Bygghemmas vd Mikael Olander som var högsta chef där 2000–2012. CDON var länge framgångsrikt men hamnade i svåra problem med logistik och lönsamhet 2012–15 och har nu ändrat sin affärsmodell. Även om man kan ifrågasätta hur CDON sköttes mot slutet av Olanders ledning så är vårt intryck att han är ett tungt och respekterat namn i branschen.

En sak är väldigt udda i den här noteringen. Vd:n och chefen för affärsområdet Heminredning är båda under utredning för skattebrott av finska myndigheter. Detta avser aktiviteter 2008–13 som de bär ansvar för inom CDON Group. Om utredningen leder till åtal och fällande dom finns en plan som går ut på att bolaget kan avskeda dem. Bygghemmas CFO ska då ta över som vd.

Vi kan inte påminna oss något liknande i en tidigare notering. Risken för ledningsskiftet (som vi inte kan uppskatta) är förstås ett stort minus.

Värdering

Inom sektorn onlinebaserade återförsäljare är det höga värderingar som gäller (se tabell nedan). Klädhandlarna Zalando, ASOS och Boozt handlas till i snitt 35 gånger nästa års väntade rörelseresultat, till exempel. Av dessa känns Boozt, med ett regionalt gångbart varumärke, som den mest rimliga referenspunkten. Boozt värderas till 23 gånger rörelsevinsten.

Det som talar för en hög Bygghemma-multipel är bolagets fina rörelsemarginal och närvaro inom produktkategorier med låg internetpenetration. Trots det använder vi en relativt låg långsiktig multipel på EV/Ebit 17.

Några skäl till det är att Bygghemma litat mer till förvärv för sin tillväxt än Boozt och de andra klädbolagen som mest växt organiskt. Dessutom är Bygghemma framför allt ett svenskt bolag och har ännu inte visat att den organiska tillväxtmodellen och deras varumärken kan exporteras med samma framgång till andra länder.

Utdelning

Inte på radarn. Styrelsen gör en skrivning med innebörden att när bolaget gjort de investeringar man vill i ”lönsam tillväxt” och ändå har kassaflöde kvar så kan det delas ut. Givet tillväxtmålen och förvärvsambitionerna väntar vi oss inte att man når den punkten i närtid. Detta är en utpräglad tillväxtaktie.

Bolag Bransch Avkastning 1 år % P/E 2019E EV / EBIT 2019E EV / Sales 2019E EBIT-marginal 2019E % Årlig omsättningstillväxt 2018-2020 %
Bygghemma Bygg Nynoterad 25,3 19,4 1,1 5,5 16,0
Zalando Kläder 28,2 58,7 33,9 1,6 4,7 21,0
Boozt Kläder Nynoterad 29,2 23,1 1,0 4,5 26,7
ASOS Kläder 34,1 62,9 49,5 2,0 4,1 23,0
Verkkokauppa Elektronik -22,6 16,8 11,4 0,4 3,2 12,2
Ocado Livsmedel 134,1 2 402,8 206,6 2,2 1,1 11,8
Byggmax Bygg -18,0 9,9 9,9 0,6 6,2 6,1
Kingfisher Bygg 5,8 11,0 8,0 0,6 7,2 2,0
Genomsnitt 35,4 301,6 45,2 1,2 4,6 14,9
Källa: SvD Börsplus / Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2019E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2019E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2019E Förväntad rörelsemarginal 2019E Förväntad årlig tillväxt 2018-2020
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET