IPO-guiden Atvexa
Välfärdsdebatten banar väg för Atvexa att växa
Updates är Börsplus format för korta kommentarer om en eller flera aktier. Update om en aktie kan vara drivet av en aktuell händelse. Updates kan också ge åsikter om ett bolag där Börsplus inte gjort en mer komplett analys.
Skolkoncernen Atvexa omsätter i dagsläget knappt 900 Mkr genom drift av totalt 74 förskolor och 16 skolor främst i Mälardalsregionen. Bolaget är just nu aktuellt för notering på First North och i anslutning till det erbjuds aktier för totalt 68 Mkr. Det hela sker till en bolagsvärdering på 544 Mkr.
Börsnoteringen | Atvexa |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 863 Mkr |
Antal anställda | 1 331 |
Teckningskurs | 50,00 kr |
Rådgivare | DNB |
Storlek på erbjudande | 68 Mkr (varav 59% nyemission) |
Börsvärde efter IPO | Cirka 544 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 13 Mkr (19,7% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 66% |
Investerare som ska teckna i IPO | Humle, Lancelot (66% i åtagande) |
Garanter | – |
Varningsflaggor** | En varningsflagga |
Sista teckningsdag | 2017-12-11 |
Beräknad första handelsdag | 2017-12-13 |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). | |
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. | |
Källa: SvD Börsplus / bolaget |
Varningsflaggor enligt Börsplus IPO-guide
Artikeln IPO-guidens 24 varningsflaggor beskriver den granskningsmetod som Börsplus använt för cirka 100 noteringar.
Flertalet IPO-er får någon eller några varningsflaggor. En varningsflagga är alltså inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Börsplus hittar en varningsflagga i Atvexa
# Hög emissionskostnad
För ett IPO-bolag med höga emissionskostnader är tolkningen att bolaget antingen är i desperat penningknipa, att det varit extrem oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel. Se upp om insiders betalar extra höga ”säljarprovisioner” till rådgivare vars uppgift är att locka in godtrogna investerare. Börsplus hissar varningsflagg för alla bolag som är i sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.
Atvexa betalar cirka 13 Mkr i emissionskostnader, motsvarande 20 procent av erbjudandet.
Som största ägare och i styrelsen för bolaget sitter en rad personer med bakgrund från Carema (sedermera Vardaga, i dag ett dotterbolag inom Ambea). Bland annat märks Peter Weiderman (grundare och tidigare vd Carema), Lars Brune (grundare Carema Primärvård), Cecilia Daun Wennborg (tidigare vd Carema) och Sara Karlin (tidigare CFO Carema). Oavsett vad man tycker om bakgrunden är de åtminstone väl bevandrade i välfärdssektorn. Nyckelpersonerna säljer generellt väldigt lite aktier vid noteringen vilket är positivt.
Atvexa fungerar som ett ägarbolag för de 15 dotterbolag som totalt driver koncernens 90 enheter. Bolaget har varit en riktig serieförvärvare där mer än 50 procent av tillväxten sedan räkenskapsåret 2013/14 kommer från enheter som förvärvats längs vägen.
Så kan det mycket väl fortsätta. I prospektet uppger Atvexa att de förvärvar bolag för runt 3-7 gånger rörelseresultatet och då ger även småpengar god utväxling.
Givet den kassa på 73 Mkr som Atvexa kommer ha efter noteringen samt de pengar som bolaget tjänar längs vägen skulle nästan 90 Mkr årligen kunna läggas på förvärv. Efter tre år skulle då kassan vara slut men i processen skulle omsättning och vinst mer än dubbleras.
RÄKNEEXEMPEL | Efter notering | 2017/2018 | 2018/2019 | 2019/2020 |
Omsättning | 855 | 1 231 | 1 618 | 2 016 |
Rörelsemarginal | 5,3% | 5,0% | 5,0% | 5,0% |
Vinst efter skatt | 35 | 48 | 63 | 79 |
Nettokassa | 73 | 33 | 9 | 0 |
I tabellen antar vi att bolag förvärvas för 5 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) och att dessa når 5 procents rörelsemarginal. |
Det innebär att om knappt 90 Mkr spenderas på förvärv adderas 350 Mkr i omsättning och ca 18 Mkr i rörelseresultat. |
Tabellen är ett räkneexempel baserat på generösa antaganden. Det ska inte ses som någon prognos för framtiden. |
De låga värderingsmultiplarna i branschen är delvis ett resultat av de otydliga spelregler som nu präglar branschen med förslag kring vinstreglering. Samt en tilltagande byråkrati som i allt större utsträckning gör små enskilda skolor ineffektiva att driva.
Värderar man det här förvärvsbygget till 10 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) om tre år blir avkastningspotentialen kring 85 procent. De låga värderingarna blir alltså till ett nästan självspelande förvärvspiano som möjliggör en smått dopad tillväxttakt. Förvärvade skolbolag behöver inte heller direkt integreras på samma sätt andra kunskapsföretag där företagskultur kan bli ett problem, exempelvis.
Skulle det politiska läget förbättras kan förvärven bli dyrare men då lär å andra sidan även Atvexa uppvärderas. Om vinstregleringar eller andra kvalitetskrav försämrar lönsamheten lär aktien bli dålig.
Det här är inte en särskilt djup analys och det finns en rad utmaningar längs vägen. Det gäller förstås att hitta tillräckligt många lämpliga och framför allt välskötta förvärvskandidater till låga priser. Operationellt måste verksamheten trimmas och skruvas för att hela tiden hålla lönsamheten uppe.
De låga multiplarna och förhoppningar om billiga förvärv kan se lockande ut men det i sig behöver inte vara tillräckligt för att Atvexa ska bli en vinnare. Vi har ingen stark uppfattning om bolaget är välskött eller om man ska teckna aktien. Men för den som vill göra det är sista dagen att anmäla sig i dag (11/12).
Bolag | Börsvärde (mn) | P/E 2018E | EV / EBIT 2018E | EBIT-marginal 2018E % |
Atvexa | 544 | 11,9 | 8,0 | 5,0 |
Engelska Skolan | 2 894 | 17,6 | 12,2 | 9,5 |
Academedia | 5 537 | 10,3 | 11,1 | 6,6 |
Attendo | 13 927 | 16,4 | 16,0 | 8,4 |
Humana | 2 870 | 10,9 | 10,7 | 5,9 |
Capio | 6 267 | 10,8 | 14,5 | 4,0 |
Ambea | 4 920 | 13,0 | 12,8 | 8,2 |
Genomsnitt | 5 280 | 13,0 | 12,2 | 6,8 |
Källa: SvD Börsplus/Factset | ||||
Definition | Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2018E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2018E | Förväntad rörelsemarginal 2018E |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.