Analys IPO-guiden Upsales Technology
Upsales Technology: IPO-guide till noteringen

Mjukvarubolaget Upsales Technology (teckningskurs 22 kr) utvecklar och säljer system för säljstöd så kallad CRM (Customer Relationship Management). Bolagets kunder utgörs primärt av medelstora bolag i Sverige.
Affärsidén är kort och gott att hjälpa företag att skapa tillväxt med hjälp av molntjänster inom försäljning, marknadsföring och analys. Upsales grundades 2003 av Daniel Wikberg som fortfarande är VD och största ägare med 60 procent av aktierna.
Intäktsmodellen består av att kunderna tecknar abonnemang på månads- eller årsbasis, så kallade SaaS-intäkter (Software as a Service). Omsättningen under 2018 uppgick till knappt 60 Mkr.
Bakgrunden till noteringen är att öka kännedomen om bolaget och snabba på både den svenska och internationella expansionen. Upsales tar in cirka 25 Mkr.
IPO-GUIDE | Upsales Technology |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 57 Mkr |
Antal anställda | 41 |
Teckningskurs | 22,00 kr |
Rådgivare | Erik Penser Bank |
Storlek på erbjudande | 25 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 362 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 3 Mkr (10,0% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 12% |
Investerare som ska teckna i IPO | Swedbank Robur (12% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | Två flaggor |
Sista teckningsdag | 2019-04-10 |
Beräknad första handelsdag | 2019-04-24 (14 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). | |
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. | |
Källa: SvD Börsplus / bolaget |
Två flaggor enligt Börsplus IPO-guide
Börsplus IPO-guide granskar alla noteringar efter 24 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter drygt 160 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,5 för småbolag och 4,2 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Börsplus hittar 2 flaggor i Upsales, att jämföra med 2,7 som är genomsnittet för småbolagsnoteringar.
# Kort historik
IPO-bolag som bara kan eller vill visa upp enstaka år av finansiell historik förknippar Börsplus med högre risk. Dessa är ofta nystartade, omstrukturerade eller har andra skäl att inte visa hela bilden.
Upsales Technology har bedrivit verksamhet sedan 2003 men ändå anges bara finansiell information för 2017 och 2018. Orsaken är att koncernredovisning inte upprättats tidigare. Men inte heller de två år som redovisas är lätta att analysera då de kraftigt påverkats av ändrade redovisningsprinciper i ett dotterbolag. Ett par exempel.
Bolaget anger att verksamheten varit kassaflödespositiv sedan 2003 men kassaflödesanalysen för 2017 visar att kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital var -13,2 MSEK. Eget kapital i koncernen uppgick till -8,8 MSEK de sista två åren samtidigt som bolaget säger att det bara är negativt på koncernnivå och inte på dotterbolagsnivå. Vi säger inte att något är fel. Flaggan som utdelas här ges för att siffermaterialet sammantaget inte ger bra underlag för analys.
Upsales CFO Elin Lundström svarar:
Vi förstår att det kan finnas vissa utmaningar med att göra analys på två års historik. Vår förhoppning är att man som investerare ska få en bra bild av hur bolaget utvecklats genom att titta på utvecklingen av vår kundstock (som är det viktigaste nyckeltalet för bolag som oss).
# Täta personkopplingar
Om nyckelpersoner har nära personliga relationer eller affärskopplingar via andra bolag så ökar risken att det inte enbart är professionella hänsyn som styr besluten.
Enligt prospektet gjordes det under 2018 transaktioner med närstående personer för 1,7 MSEK. Det handlar konsulttjänster, webbutvecklingstjänster och inköp av personalgåvor.
Upsales Technology | ||||
Börskurs: | 22,00 | |||
Antal aktier (miljoner): | 16,6 | |||
Börsvärde: | 366 Mkr | |||
Nettokassa: | 12 Mkr | |||
VD | Daniel Wikberg | |||
Styrelseordförande | Tobias Fagerlund | |||
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2018 | 2019E | 2020E | 2021E | |
Omsättning | 57 | 75 | 90 | 108 |
– Tillväxt | 77%* | 30% | 20% | 20% |
Rörelseresultat | 2 | 5 | 11 | 19 |
– Rörelsemarginal | 4,3% | 6,0% | 12,0% | 18,0% |
Resultat efter skatt | 0 | 3 | 8 | 15 |
Vinst per aktie | 0 | 0,21 | 0,49 | 0,89 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Operativt kapital/omsättning | -10% | -10% | -10% | -10% |
Nettoskuld/EBIT | e.m | -3,9 | -2,5 | -2,3 |
P/E | e.m | e.m | 44,6 | 24,8 |
EV/EBIT | e.m | 77,4 | 31,3 | 16,6 |
EV/Sales | 6,0 | 4,6 | 3,8 | 3,0 |
*Upsales bytte under 2017 redovisningsprincip vilket har påverkar intäktsperiodiseringen. Tillväxttakten ser således ut att vara väldigt hög under 2018 vilket inte är helt korrekt. |
Det finns en uppsjö av bolag som tillhandahåller CRM-system i olika former. Exempelvis Microsoft, Salesforce och Oracle. Några nordiska spelare är de norska bolagen Superoffice och 24SevenOffice samt svenska Lime. De två sistnämnda bolagen är för övrigt noterade i Sverige.
Upsales utmärker sig på främst två sätt. Plattformen sägs vara bredare än konkurrenternas lösningar. Upsales plattform består nämligen dels av ett webbaserat CRM-system som även kompletteras med marknadsföring och analysverktyg. Den andra konkurrensfördelen som Upsales lyfter fram är att tjänsten är lätt att använda och implementera.
Marknadstillväxten för CRM-system drivs delvis av att många bolag inte använder den här typen av stödsystem samtidigt som det sker en övergång från traditionella lokalt installerade program till molnbaserade lösningar (SaaS). Den globala tillväxten för CRM-lösningar under 2018 var 16 procent. Marknaden för SaaS-lösningar förväntas växa med drygt 20 procent årligen de kommande åren. Även införandet av GDPR har ökat efterfrågan på CRM-system.
Upsales konkurrent, Lime, uppger i deras prospekt att marknaden för CRM-lösningar i Norden har växt 10 procent årligen till 4 miljarder kronor de senaste fyra åren. Under 2017-23 spås en tillväxt på 12 procent årligen.
Under 2018 omsatte Upsales 57 Mkr. Upsales har sedan bolagets start sålt abonnemangstjänster som antingen betalas per månad eller årsvis. Priset baseras på hur många användare som nyttjar plattformen samt funktionaliteten, alltså hur avancerad plattformen skall vara. För närvarande finns den i fyra olika utförande.
Upsales har cirka 500 kunder, varav de fem största utgör drygt 10 procent av omsättningen. 84 procent av intäkterna är helt återkommande abonnemangstjänster. Den genomsnittliga intäkten per kund (ARPU) är ungefär 120 000 kr per år. ARPU:n har dubblerats jämfört med för fem år sedan. Detta torde vara en kombination av fler användarlicenser och att användarna dessutom behöver mer funktionalitet.
Nedan följer en sammanställning och jämförelse relativt Fortnox och Lime.
Bolag | Intäkter 2018 | Andel återkommande intäkter | Antal kunder (cirka) | ARPU per kund (årsbasis) |
Upsales | 57 Mkr | 84% | 500 st | 120 000 kr |
Lime | 244 Mkr | 57% | 4500 st | 54 000 kr |
Fortnox | 374 Mkr | I princip 100% | 260 000 st | 1 600 kr |
Under 2018 arbetade Upsales bland annat med att försöka minska bolagets churn. Alltså andelen kunder som säger upp deras abonnemang. Under de senaste åren har denna andel varit ungefär 10 procent årligen. En tiondel av kunderna har följaktligen lämnat varje år.
Till följd av detta strategiska arbete minskade churnen till 5 procent under 2018 vilket är bra. Hur transparent Upsales redovisning kommer vara efter noteringen vet vi inte. Men önskvärt hade såklart varit om bolaget redovisade kundtillväxt, ARPU och churn på såväl kvartalsbasis som årsbasis. Även ARR-tillväxten (årligen återkommande intäkter) är intressant att följa.
Upsales inledde under fjolåret ett samarbete med Fortnox. Avtalet innebär att Fortnox säljer en avskalad version av Upsales produkt under eget varumärke. Produkten riktar sig till mindre företag som är i behov att ett enkelt CRM-system och kostar 199 kr per månad, den är dessutom begränsad till maximalt fem användare. Detta för att den inte skall kannabalisera på Upsales huvudsakliga affär.
Vi tycker samarbetet verkar spännande, inte minst eftersom Upsales når en ny målgrupp i form av små företag. Upsales huvudfokus är primärt medelstora bolag. Fortnox har dessutom en stor växande kundbas med drygt 260 000 kunder.
Under 2018 har Upsales även expanderat internationellt. Bolaget satsar primärt på de tyskspråkiga länderna Tyskland, Schweiz och Österrike. Strategin är att fortsatt gå genom direktförsäljning, vilket varit framgångsrikt i Sverige. Den utländska expansionen känns intressant samtidigt som riskerna ökar. Borde inte den svenska marknaden vara tillräckligt stor? Upsales omsätter fortfarande en bra bit under 100 Mkr. Här är vi alltså lite kluvna.
Upsales målsättning är att uppvisa en genomsnittlig ARR-tillväxt på minst 30 procent per år samt att 80 procent av omsättningen skall utgöras av ARR-intäkter. ARR räknas ut genom att summera årsvärdet av samtliga kundkontrakt vid periodens slut.
Den genomsnittliga ARR-tillväxten har varit ungefär 20 procent de senaste tre åren. I prospektet uppger Vd Daniel Wikberg att ARR-tillväxten under fjärde kvartalet 2018 var 40 procent jämfört med tredje kvartalet 2018. Den totala ARR-tillväxten under 2018 var dock enbart 14,9 procent. Detta verka tyda på svag utveckling under första delen av 2018.
Värdering
Växande mjukvarubolag med en stor andel abonnemangsintäkter tenderar att värderas mycket högt på börsen. Ett tydligt exempel är Fortnox. Upsales kundkoncentration är hög i jämförelse med Fortnox vilket motiverar en klar rabatt. Likaså storleken.
En mer relevant jämförelse är Lime, som förvisso har lägre ARPU och andel återkommande intäkter men fler kunder.
Nedan följer en längre peer-tabell. Storleksmässigt och lönsamhetsmässigt finns det en hel del skillnader bolagen emellan.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2020E | EV / Ebit 2020E | EV / Sales 2020E | Ebit-marginal 2020E % | Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 % |
Upsales | 44,6 | 31,3 | 3,8 | 12,0 | 26,0 | |
Lime | 24,3 | 20,6 | 3,9 | 19,0 | 15,5 | |
Fortnox | 90,2 | 36,4 | 27,5 | 9,1 | 33,0 | 21,1 |
Microsoft | 31,1 | 23,6 | 18,9 | 6,3 | 33,5 | 11,2 |
SAP | 22,9 | 19,7 | 14,3 | 4,3 | 30,2 | 8,2 |
Salesforce | 36,2 | 46,0 | 32,5 | 6,4 | 19,6 | 19,7 |
Genomsnitt | 45,1 | 32,4 | 24,2 | 5,6 | 24,5 | 16,9 |
Källa: SvD Börsplus / Factset | ||||||
Definition | Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning | Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2020E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2020E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2020E | Förväntad rörelsemarginal 2020E | Förväntad årlig tillväxt 2019-2020 |
I Vd-ordet skriver Daniel Wikberg ”De strategiska initiativ som inleddes under 2018, kommer vi se effekt av under 2019, i form av väsentlig förbättring avseende omsättning och lönsamhet”.
I det skede som Upsales befinner sig i så tycker vi att lönsamhetsbiten inte är mest relevant. Snarare är försäljningsutvecklingen, kundtillväxt, ARPU-utveckling och churn värda att bevaka framöver.
Börsplus slutsats
Trots att bolaget varit verksamma sedan 2003 finns enbart två års finansiell historik i prospektet. Det är direkt svagt. Tillväxttakten är godkänd men inte superbra. Utlandssatsningen känns lite vag då det borde finnas betydligt mer att hämta i Sverige. Värderingen av Upsales sticker inte heller ut som låg.
Å andra sidan så ser dessa tillväxtbolag aldrig riktigt billiga ut. Se bara på Fortnox. Med det sagt har Upsales dock en rad egenskaper som vi gillar med hög andel återkommande intäkter, låg churn och samarbetet med Fortnox som tyder på att Upsales verkar ha en bra produkt.
Här gäller det att lyfta blicken. Gör man det i Upsales fall så kan aktien vara intressant att teckna men bara för den riskvillige. Här och nu fegar vi dock ur och sätter ett neutralt råd.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.