Analys Mips
Tillväxten är huvudsaken i MIPS
MIPS är ett teknikbolag med knappt 30 anställda som startades redan 2001 av fem forskare knutna till KTH i Stockholm. Allt hade sitt ursprung i att en hjärnkirurg, Hans von Holst, observerade hur olycksdrabbade cyklister och MC-förare drabbats av svåra hjärnskador trots att de bar hjälmar som inte såg ut att ha fått riktigt svåra smällar.
Hypotesen växte fram att traditionella hjälmar inte ger ett bra skydd för sneda islag som ger en rotation. Att huvudet träffar marken eller ett hinder med en vinkel är dessutom den vanliga typen av islag när cyklister, MC-förare och andra hjälmbärare går omkull.
Bolaget har därför tagit fram en produkt som kompletterar den traditionella hjälmens skydd, genom att imitera hur hjärnan skyddas inne i huvudet vid sneda islag.
Här finns en kort film från MIPS som illustrerar saken:
Ledningen i MIPS har gjort ett imponerande jobb för att kommersialisera den här tekniken. Efter ett misslyckat försök att utveckla och sälja en egen (rid-)hjälm har MIPS riktat in sig på att bli ett IP-bolag. Man tillhandahåller sin tekniska lösning för integration i andra hjälmtillverkares produkter. Lite som ”Intel Inside” fast för hjälmar.
MIPS | SEK | |||
Teckningskurs | 46,00 | |||
Antal aktier (miljoner): | 25,3 | |||
Börsvärde: | 1 164 Mkr | VD | Johan Thiel | |
Nettokassa: | 156 Mkr | Styrelseordförande | Bengt Baron | |
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2016 | 2017E | 2018E | 2019E | |
Omsättning | 87 | 126 | 176 | 229 |
– Tillväxt | 74,6% | 45,0% | 40,0% | 30,0% |
Rörelseresultat | 18 | 38 | 56 | 78 |
– Rörelsemarginal | 21,1% | 30,0% | 32,0% | 34,0% |
Resultat efter skatt | 14 | 29 | 43 | 59 |
Vinst per aktie | 0,57 | 1,10 | 1,70 | 2,30 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Avkastning på eget kapital | 29% | 40% | 40% | 37% |
Operativt kapital/omsättning | -118% | -78% | -39% | 1% |
Nettoskuld/EBIT | -8,5 | -4,8 | -3,4 | -2,3 |
P/E | 81,4 | 41,8 | 27,1 | 20,0 |
EV/EBIT | 55,1 | 26,7 | 17,9 | 13,0 |
EV/Sales | 11,6 | 8,0 | 5,7 | 4,4 |
Det har gått mycket bra. De flesta stora tillverkare av cykel- och skidhjälmar har idag modeller med MIPS. Flera återförsäljare satsar mycket på att lyfta fram MIPS-systemet. Organisationer som testar hjälmar har också noterat värdet i ett skydd mot sneda islag och utvärderar hjälmarnas funktion ur den aspekten.
Under 2016 såldes mer än 1,6 miljoner hjälmar med MIPS teknik integrerad. Detta genererade intäkter på 87 Mkr för det svenska bolaget, en tillväxt på 75 procent jämfört med 2015. Med bruttomarginalen kring 70 procent och begränsade rörelsekostnader blir utväxlingen i resultat på den tillväxten mycket bra. I fjol var rörelsevinsten 18 Mkr vilket var en marginal på 21 procent.
Nu söker sig alltså bolaget till börsen. Teckningskursen är 46 kronor vilket ger MIPS ett börsvärde på 1,1 miljarder kronor. Egentligen ser inte MIPS ut att behöva pengarna man tar in vid noteringen, cirka 150 Mkr. Snarare är befintliga ägare intresserade av att sälja.
IPO | MIPS |
Teckningskurs | 46 kr/aktie |
Lista: | Nasdaq Stockholm |
Rådgivare | ABG, SHB |
Sista anmälan (*) | Kl 23.59 den 22 mars 2017 hos Nordnet |
Erbjudande | 570 Mkr |
Aktier efter IPO | 25,3 |
Börsvärde, Mkr | 1164 |
(*) Sista anmälan via annan än rådgivare är ofta en dag tidigare. |
Ambitionen är att fortsätta växa. MIPS anser att den tillgängliga hjälmmarknaden är mer än 30 miljoner enheter bara på konsumentsidan. Lägger man till proffsprodukter för militärer, kravallpolis med mera finns 10 miljoner enheter till som skulle ha nytta av MIPS. Nuvarande försäljning är drygt alltså 1,6 miljoner enheter vilket innebär att väldigt stora tillväxtmöjligheter finns kvar.
Hög tillväxt och höga bruttomarginaler är en mycket intressant kombination att investera i. Det är inte alls svårt att måla upp ett extremt vinstrikt scenario framöver för MIPS. Bolaget eget mål är att omsätta mer än 400 Mkr med över 40 procents rörelsemarginal 2020. Det skulle alltså innebära en rörelsevinst på mer än 160 Mkr.
Det finns ett par faktorer som lär bli avgörande för om detta går vägen eller inte.
Konkurrensfördelar. För tillfället är MIPS ganska ensamma om att erbjuda ett rotationsskydd mot sneda islag men på sikt väntar sig företaget ökad konkurrens. Vårt intryck, som kan vara fel, är att rent tekniskt är MIPS-funktionaliteten inte extremt svår att kopiera för den som vill. Att förhindra detta är kärnverksamhet för ett IP-bolag och MIPS har en arsenal motmedel:
- Patentskydd. Nu går det första patentet ut snart, 2018/19. Men enligt vd är det som genererar försäljning giltigt till 2030. I Kanada tvistar MIPS med Bauer som tagit fram en hockeyhjälm med MIPS-funktionalitet vilket man anser kränker det svenska bolagets patent. Än så länge ser det ut som patentskyddet varit gott.
- Varumärke. Även om andra leverantörer skulle erbjuda den här typen av skydd så hoppas MIPS att de redan byggt ett varumärke som står för hög säkerhet och kvalitet – något konsumenten ogärna kompromissar med i valet av hjälm. MIPS-märkningen på hjälmen är en sak. Det finns också återförsäljare som mycket aktivt lyfter fram detta – till exempel genom att ha MIPS som en förvald sökfunktion på sin hemsida.
- Kundrelationer. För hjälmtillverkarna är det viktigt att med en smidig integration i av MIPS i deras produkter och här har bolaget många års erfarenhet.
Marknadspotential. Vårt intryck är att MIPS framför allt gått hem i mer sportiga kretsar och bland användare som är mycket medvetna om att de förr eller senare åker omkull. MTB-åkare, slalomåkare, motorcrossförare till exempel. För att bli ett väsentligt större bolag krävs att MIPS lyckas inom hjälmar för vardagsanvändare och då särskilt på den stora MC-marknaden. Det har man inte gjort än.
Värderingen då? Ja, även jämfört med andra börsbolag som stoltserar med höga bruttomarginaler och snabb tillväxt så värderas MIPS högt, vilket framgår i tabellen (som även inkluderar Hövding som sysslar med huvudskydd för cyklister):
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2017 | EV/EBIT 2017 | EV/Sales 2017 | EBIT-marginal 2017 % | Årlig omsättningstillväxt 2016-2018 % |
MIPS | i.u | 41,8 | 26,7 | 8,0 | 30,0 | 42,5 |
Fortnox | 82,2 | 40,0 | 30,3 | 7,4 | 24,4 | 28,9 |
Probi | 297,9 | 33,3 | 26,7 | 6,6 | 24,5 | 40,1 |
Edgeware | i.u | 29,5 | 19,6 | 2,6 | 13,1 | 22,9 |
Evolution | 19,8 | 30,3 | 27,3 | 8,1 | 29,5 | 29,5 |
Netent | -8,0 | 30,6 | 27,4 | 10,2 | 37,4 | 16,5 |
Hövding | 19,7 | neg | neg | 3,2 | neg | 20,4 |
Genomsnitt | 82,3 | 34,3 | 26,3 | 6,6 | 26,5 | 28,7 |
Källa: SvD Börsplus/Factset | ||||||
Definition | Aktiens totalavkastning 12 månader, inklusive utdelning | Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2017 | EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2017 | EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2017 | Förväntad rörelsemarginal 2017 | Förväntad årlig tillväxt 2016-2018 |
Det vill till att tillväxtförväntningarna inte kommer på skam givet att MIPS redan nu värderas i linje med flera av börsens succébolag.
Börsplus bästa gissning är att tillväxten fortsätter de närmaste åren tack vare att befintliga kunder integrerar tekniken i allt fler modeller, men inte riktigt i den takt som bolagens mål implicerar. Rörelsevinsten i det här scenariot blir 80 Mkr 2018. Med EV/ebit på 17 skulle det innebära en avkastningspotential på 30 procent.
Vi tycker sammantaget inte att det är fel att teckna sig för MIPS men det sticker lite i ögonen att insiders säljer i så stor omfattning som man gör samtidigt som värderingen faktiskt är riktigt hög här och nu. Vi väljer att inte teckna.
Läs fördjupad analys
Om bolaget
MIPS är ett företag i Stockholm som erbjuder tillverkare av hjälmar en teknisk lösning som gör produkterna säkrare vid sneda islag. Inom cykel- och skidhjälmar finns många modeller med MIPS integrerat.
Under 2016 såldes mer än 1,6 miljoner hjälmar med MIPS integrerat. Bolaget hade intäkter på 87 Mkr och tjänade 18 Mkr i rörelsen.
Företaget har ingen egen produktion utan erbjuder sin lösning till andra tillverkare. MIPS fokus ligger på produktutveckling, patentfrågor, säljstöd till kunderna samt på forskning.
MIPS står för Multi-Directional Impact Protection System.
Affärsmodell
Forskningen bakom MIPS tog sin början i mitten av 1990-talet och tog 1999 form i ett patent på egenskapen att skapa en relativrörelse för huvudet vid snett islag. Den första kommersialiseringen var en ridhjälm som lanserades 2007 men efter ett återkallande skruvade en ny ledning om affärsmodellen från egen hjälmutveckling till att integrera MIPS-funktionen i andra tillverkares produkter.
Bolaget kallar sig nu för ett ingrediensbolag och verkar vilja bli för hjälmbranschen vad Intel var inom PC där ”Intel Inside”-stämpeln sågs som en garant för en bra datamaskin. Inom cykel- och skidhjälmar verkar man bra med det. På hjälmar med MIPS teknik finns en gul ”MIPS”-logga och på flera sajter som säljer friluftsutrustning finns en förvald funktion för att söka efter hjälmar med just MIPS.
Detta är en attraktiv affärsmodell om försäljningen fungerar – vilket till stor del ligger i händerna på MIPS kunder, det vill säga tillverkare och återförsäljare. Intäkterna kommer från avgifter för att integrera tekniken i ett hjälmprogram men mestadels från en fast ersättning per beställd enhet. Inga försäljningsåtaganden finns vanligen men när väl MIPS tagit sig in i ett hjälmprogram tenderar man bli kvar till ett nytt utvecklas.
Bruttomarginalen låg kring 70 procent både 2015 och 2016 vilket vittnar om en kombination av skaplig teknikhöjd, begränsad konkurrens och hög betalningsvilja för det ökade säkerhetsinnehållet. Rörelsekostnaderna utgörs till stor del av patentarbete, produktutveckling, anpassningar för nya hjälmar, säljstöd till partners och administration.
Hög bruttomarginal, relativt små fasta kostnader och kraftig tillväxt ger en god skalbarhet. Redan på en intäktsbas om 87 Mkr, i fjol, nådde MIPS en rörelsemarginal på 28 procent rensat för börsnoteringskostnader.
Bolaget har inget lager som binder kapital och kassageneringen är god. Styrelsen anser att bolaget kan dela ut 50 procent av vinsten när man nått ”önskad finansiell stabilitet”.
Affärsmodellen medger alltså god skalbarhet och är kapitalsnål vilket är stora plus. Nackdelen är att MIPS saknar direkt koppling till slutanvändaren och därför är helt beroende av uppbackningen från sina partners för att få god placering i butik, marknadsföring mot slutkund med mera.
Tabellen visar antal sålda hjälmar i antal under 2016 inom vad MIPS anser vara sin tillgängliga marknad (hjälmar över 40 dollar i slutpris).
* Uppgiften om MIPS leverans är Börsplus uppskattning. Företaget bryter inte ned sina leveranser per segment men anger att dessa uppgick till drygt 1,6 miljoner totalt under 2016.
Marknaden
Hittills har MIPS framför allt bearbetat marknaden för cykel-, skid-, MC- och ridhjälmar. Under förra året såldes drygt 1,6 miljoner enheter som hade MIPS teknik integrerad. Bolaget hade samarbeten med 45 olika varumärken med 212 olika hjälmmodeller. Exempel på kunder är POC, Fox, Trek.
Diagrammet redogör för hur MIPS ser på sin tillgängliga marknad inom konsumenthjälmar. Bolaget tänker sig att MIPS-tekniken är aktuell för produkter som kostar 40 dollar (360 kronor) och uppåt vilket är runt 33 miljoner enheter och år. Som framgår är MC-hjälmar den största delmarknaden. I diagrammet finns också uppgift om MIPS leverans. Detta är en uppskattning av Börsplus. Bolaget anger endast totalt sålda enheter, inte inom vilka segment dessa säljs.
Det framgår tydligt att penetrationen av MIPS teknik ännu inte är så hög i något segment. Den totala tillgängliga marknaden är 33 miljoner vilket innebär att MIPS fanns i 5 procent under 2016. En viktig fråga är förstås vad som är en rimlig andel på lång sikt. Är det 10 procent, 30 procent eller ännu mer?
Vårt intryck är att MIPS hittills framför allt gått hem i mer sportiga kretsar och användare som är mycket medvetna om att de förr eller senare åker omkull. MTB-åkare, slalomåkare, motorcrossförare till exempel. Detta är ett segment som växer bra tack vare en stark friluftstrend i Västeuropa. Det som återstår att se är hur MIPS lyckas inom hjälmar för vardagsanvändare och då särskilt på den stora MC-marknaden. Här lanserades produkter så sent som 2013 och det är ännu tidigt att säga hur stort MIPS kan bli.
MIPS har de senaste tre åren legat stabilt på en intäkt per hjälm kring 50 kronor. I butiksledet är prispåslaget för MIPS mellan 20 och 40 dollar (180-360 kronor). För partnerledet, alltså tillverkare och återförsäljare, är MIPS alltså en rimligt god produkt med en marginal på 80 procent. För användaren är merkostnaden låg för MC-hjälmar som ofta kostar 3 000-6 000 kronor men högre inom cykelhjälmar där snittpriserna för något mer avancerade modeller ser ut att ligga kring dryga 1000-lappen.
Förutom inom konsumenthjälmar arbetar MIPS med att få in sin teknik på proffsområdet. Exempel här är militärhjälmar och hjälmar för kravallpolis. Bolaget anser att det finns en tillgänglig marknad på ytterligare 10 miljoner enheter inom sådana tillämpningar.
MIPS har en relativt hög kundkoncentration med Bell & Giro som svarar för en tredjedel av intäkterna. De fem största kunderna genererade 65 procent av intäkterna under 2016.
För tillfället är konkurrensen begränsad när det kommer till just teknik för skydd vid sneda islag. Det som finns verkar i mångt och mycket komma från Kanada och vara inriktat på hockey-hjälmar. Bauer har till exempel en sådan produkt som MIPS anser gör intrång på bolagets patent och därför tvistar kring. POC har också en produkt som listas som en konkurrent.
Det finns andra lösningar som kan ses som konkurrerande, till exempel Hövding från det börsnoterade bolaget med samma namn.
MIPS flaggar i prospektet för att man på sikt väntar sig tuffare konkurrens och hur väl bolagets patent (det centrala går ut 2030), kundrelationer och varumärke står sig återstår att se.
Mål och strategier
Styrelsen har satt upp som mål att MIPS ska nå intäkter på mer än 400 Mkr 2020 och ha en rörelsemarginal över 40 procent vid det laget.
Detta kan jämföras med utfallet för 2016 – intäkter på 87 Mkr (75 procents tillväxt) och en rörelsemarginal på 21,1 procent (28,0 procent exklusive noteringskostnader).
För att nå 400 Mkr i intäkter behöver MIPS växa cirka 47 procent per år till och med 2020. För närvarande håller man en ännu högre takt på 75 procents tillväxt sett till hela 2016 och 54 procent isolerat för fjärde kvartalet. Givet att bruttomarginalen verkar ha stabiliserat sig på 70 procent så är det inte alls osannolikt att rörelsevinsten kan bli runt 40 procent av omsättningen givet en sådan tillväxt.
Självfallet är det ingalunda en lätt uppgift att gå i land med. Det är få bolag med meningsfulla intäkter som lyckas hålla en genomsnittlig tillväxttakt på kring 47 procent fyra år i följd. Som vi skriver mer om i avsnittet kring marknaden ovan finns en potential för MIPS i termer av tillgänglig marknad – men det står inte helt klart hur stor del av denna som är mottaglig för MIPS-tekniken.
Strategin för att nå framgång handlar mycket om att fortsätta driva bolaget i den riktning man rört sig i sedan strategiomläggningen till IP-bolag 2010. Fördjupa relationerna med befintlig kundbas, försvara sina patent, bredda marknaden med inbrytningar i nya nischer som militärhjälmar, hjälmar för kravallpolis samt för sporter som amerikansk fotboll.
Efter nyemissionen i samband med noteringen får MIPS en stor nettokassa på mer än 150 Mkr. Ledningen talar om att den ger möjlighet att agera snabbt vid förvärv och liknade aktiviteter men för oss låter det inte som man har någon särskilt tydlig plan på det här området.
Ägarbild vid fulltecknat erbjudande (ex övertilldelning) | ||
Andel av kapital & röster | Kommentar | |
BTA | 21,3% | Säljer halva innehavet |
HealthCap | 9,9% | Säljer 39% av innehavet |
Robur | 7,3% | Ankarinvesterare |
Tredje AP-fonden | 6,0% | Ankarinvesterare |
SHB Fonder | 4,7% | Ankarinvesterare |
C Worldwide | 4,3% | Ankarinvesterare |
Lannebo | 3,4% | Ankarinvesterare |
LMK | 3,4% | Ankarinvesterare |
KTH-Chalmers Capital | 2,9% | Säljer hälften |
Peter Halldin | 1,9% | Medgrundare och CTO. Säljer marginellt |
Almi Invest | 1,9% | Säljer halva innehavet |
Kusin Jacob | 1,7% | Säljer inte |
Johan Tiel | 1,4% | Bolagets VD. Säljer 10 procent. |
Bengt Baron | 1,2% | Styrelseordförande. Säljer inte. |
Hans von Holst | 1,0% | Medgrundare. Säljer inte. |
Östra Sundsbo | 0,8% | Säljer drygt två tredjedelar |
Om aktien
Huvudägare i MIPS är Bell Technology Acqusition (BTA) och investerarbolaget HealthCap med 19 respektive 9,9 procent av aktierna efter noteringen. Bägge säljer en stor del av sina aktier vid noteringen, 50 respektive 39 procent.
BTA blev huvudägare i MIPS 2014. Vid det tillfället fanns ett ägande av två av de största varumärkena inom cykel- och skidhjälmar, Bell och Giro, inom det som idag är BTA. Det var i samband med att MIPS integrerades i Bell och Giro som BTA köpte in sig i bolaget.
Idag har Bell och Giro en ny ägare men förblir MIPS största kund som svarade för en tredjedel av intäkter 2016.Det finns en uppenbar fråga om det faktum att huvudägaren inte längre även är kund till MIPS kan påverka försäljningen negativt framöver. Hittills syns inga sådana tendenser.
Det sticker ut hur mycket befintliga ägare väljer att sälja i den här noteringen (se tabellen ovan). Totalt erbjuder de befintliga ägarna aktier för 420 Mkr. Därtill görs en nyemission som inbringar 150 Mkr innan kostnader (som är skyhöga, 22-24 Mkr).
Lite drygt hälften av erbjudandet går till ankarinvesterare i form av Robur, Tredje AP-fonden, SHB Fonder, C Worldwide (tidigare Carnegie Asset Management), Lannebo och LMK.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.