Tillväxt är rätta vägen för Waystream

Bredband via fiber är en tillväxtnisch som skapat flera stora kursvinnare på börsen. Hexatronic och Bahnhof är två exempel. Kistabolaget Waystream gynnas av samma trender som de men aktien har inte varit lika bra. Bolaget verkar i en svårare nisch – nätverksutrustning – och tampas med tunga konkurrenter. Intäktsbasen behöver öka ett snäpp för att aktien ska locka på allvar.

Kistabolaget Waystream (dagskurs 12,75 kronor 17/10) </strong>utvecklar nätverksutrustning som routrar och switchar. Bolaget startade redan 2001 av personer med bakgrund från Bredbandsbolaget och Cisco, men finns sedan snart två år noterat på börsens First North-lista. Intäkterna ligger på 70 Mkr och företaget redovisar vinster.

Waystream
Börskurs: 12,75 kr
Antal aktier (miljoner): 6,8
Börsvärde: 87 Mkr VD Mats Öberg
Nettokassa: 1 Mkr Styrelseordförande Peter Kopelman
SvD Börsplus huvudscenario
2016 2017E 2018E 2019E
Omsättning 60 75 86 99
– Tillväxt 6,4% 25,0% 15,0% 15,0%
Rörelseresultat 0 3 6 10
– Rörelsemarginal 0,0% 4,0% 6,5% 10,0%
Resultat efter skatt -1 2 4 7
Vinst per aktie -0,08 0,29 0,56 1,05
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Avkastning på eget kapital -1% 4% 7% 12%
Operativt kapital/omsättning 85% 78% 71% 64%
Nettoskuld/EBIT 4,3 2,1 0,7
P/E 45,3 23,5 12,5
EV/EBIT 29,6 15,8 9,0
EV/Sales 1,5 1,2 1,0 0,9

Marknaden för routrar domineras av namnkunniga och mycket stora företag. Cisco, Juniper, Alcatel och Huawei är några exempel. Waystream undviker att konkurrera om jättarnas kärnkunder. Istället fokuserar man på ett mindre segment i marknaden, nämligen stadsnätsägare som erbjuder bredband via fibernät till hushåll.

Exempel på kunder är Öresundskraft, Fibra och Lunet. Detta är mindre spelare jämfört med Telia och liknade drakar. Lunet driver till exempel fibernätet i Luleå. Stadsnäten räknar sina abonnenter i 10 000-tal snare än 100 000-tal men behöver samma slags utrustning som större nätägare för att ansluta sina kunder, optimera trafiken i nätet med mera. Det vill säga routrar, switchar och optik.

Waystream har skräddarsytt sina produkter med den här typen av kunder för ögonen:

  • Prispunkter som gör skillnad på om man ansluter 2000 abonnenter eller 20 000. Köper man från storbolag får man ofta betala för minst 20 000, även om man bara har 2000 abonnenter. I de räkneexempel som Waystream har kan ägarkostnaden bli så liten som 25 procent av motsvarande produkt från storbolagen.
  • Design av lite tuffare snitt som klarar påfrestningar. Det är inte ovanligt att hitta Waystreamprodukter i en källarlokal hos en bostadsrättsförening medan konkurrenterna ofta bygger sina med en katastrofsäker datahall i sinnet.
  • Funktionalitet. Får man tro vd Mats Öberg håller produkterna minst samma klass som motsvarande från större leverantörer. Detta tack vare den mjukvara som Waystrem utvecklat.

Det segment av marknaden som Waystream bearbetar växer bra. Stadsnäten är den infrastruktur som snabbväxande operatörer som Bahnhof och Bredband2 använder sig av. Nya anslutningar krävs i takt med att dessa fibernät byggs ut vilket genererar affärer åt Waystream. Ökad trafik i näten, särskilt av rörlig bild, kräver också nyinvesteringar.

Bolaget lyfter fram att man har en marknadsandel på 40 procent i Sverige i termer av andelen portar som ansluts till internet via stadsnät (bolagets primära kundkrets). I Danmark är siffran 25 procent. Även Norge är en viktig marknad för Waystream. Av intäkterna svarar för Sverige för 55-60 procent och övriga Norden för merparten av resten.

Planen framöver handlar mycket om tillväxt som väg till en god lönsamhet. Detta sker på flera fronter:

  • Fortsätta växa med befintliga och nya kunder i Sverige. Byggboomen inom fiber håller i sig ännu en tid och Waystream räknar med 3-5 goda år till på sin hemmamarknad.
  • Breddad produktportfölj. De senaste åren har bolaget investerat mycket i en ny produkt som nyligen lanserades på marknaden, MPC480. Med den kan man vända sig till något större kunder än vad som tidigare var realistiskt.
  • Geografisk expansion. I övriga Norden pågår samma bredbandsutbyggnad som i Sverige vilket är intressant för Waystream. Men på sikt är Tyskland den stora möjligheten. Bolaget har i år träffat avtal med sin första tyska återförsäljare.

Målsättningen är att växa över 20 procent årligen och nå en rörelsemarginal, före avskrivningar, på 10 procent.

Vad kan man säga om detta?

Bredbandsboomen har skapat flera kursvinnare på börsen men en titt på historiken reser frågan om den nisch som Waystream satsar på är stor nog för att bära de utvecklingskostnader produktportföljen kräver. Här är en tillbakablick över intäkter, vinst och kassaflöde 2014-2016/17:

Tillväxten är godkänd och resultatet under 2014 visar att Waystream kan prestera okej marginaler. Men vi ser också att kassaflödet är svagt vilket hänger ihop med de stora investeringar bolaget tar. Dessa syns inte i resultatet utan utgifterna har tagits upp som tillgång i balansräkningen. Den har växt till cirka 45 Mkr, vilket också är bakgrunden till den höga kapitalbindningen i bolaget.

Mycket pekar på att den intäktsbas Waystream har är för liten och måste växa. Att man nått så mycket som 40 procent av sin primära marknad i Sverige utan att nå tillräcklig skala stämmer till eftertanke.

Samtidigt visar utvecklingen under 2017 att det finns hopp om ett lyft och Waystream har två egenskaper som tillsammans ofta bäddar för bra avkastning:

  • Höga bruttomarginaler. I Waystreams fall ligger bruttomarginalerna på 70–85 procent vilket tyder på god teknikhöjd i produkterna och goda möjligheter för starka rörelsemarginaler.
  • Intäktstillväxt. I år har försäljningen gått starkt och ökat 37 procent. Givet den goda bruttolönsamheten i produkterna bör det ge bra tillskott till vinsten om tillväxttrenden håller i sig.

Vågar man dra ut de positiva trenderna finns en rejäl uppsida i Waystream-aktien. Det som krävs är tillväxt i nivå med målbilden 20 procent vilket i sin tur troligen förutsätter lika stor framgång i övriga Norden som i Sverige, ett bidrag från Tyskland och att flaggskeppsprodukten MPC480 finner en marknad.

Det krävs också att Waystream kan banta investeringarna i produktutveckling något nu när MPC480 är färdig för marknaden.

I så fall kan vinsterna landa kring 10-15 Mkr på lite sikt, en nettokassa byggas upp och Waystream kan börja ge liten utdelning.

Riktigt så långt vågar vi inte gå i våra antaganden just nu givet att MPC480-produkten är ett oprövat kort liksom den tyska marknaden. Vi räknar med en tillväxt på 15 procent och långsiktig marginal på 10 procent, vilket ihop med en multipel på 11 gånger rörelsevinsten (p/e 16) ger en avkastningspotential på 40 procent.

Det ser bra nog ut för att köpa men prognosen är osäker givet att bolaget är litet och saknar större inslag av stabila återkommande intäkter. Vi hade gärna sett mer aktivitet bland storägarna och insiders på köpsidan för att vara trygga i ett köpråd. Men håller tillväxten i sig kan det vara läge att ompröva vår inställning som för tillfället blir en neutral stämpel på aktien.

Bolags största ägare Andel av röster & kapital
Fiber Access Np Management Intresse 21,14%
Severin Invest AB 13,15%
Robert Idegren Holding AB 10,28%
Nordnet Pensionsförsäkring 9,70%
Dahltec AB 8,32%
Avanza Pension 7,82%
Stefan Tegenfalk 4,79%
Mh Köhler Invest AB 3,72%
Theodor Jeansson 2,78%
Swedbank Försäkring 1,53%

Om aktien

Waystream-aktien noterades hösten 2015 till kursen 22 kronor. Starten blev svag och kursen fortsatte ned när intäktstillväxten blev en besvikelse under 2016.

Under 2017 har aktien repat sig (+37 procent sedan årsskiftet) och noteras kring 13 kronor. Det ger bolaget ett börsvärde på 90 Mkr. Aktien noteras på First North.

Ingen (trolig) utspädning

Det finns teckningsoptioner som kan ge en möjlig utspädning på 4,5 procent för befintliga ägare. Lösenpriset på 40 kronor är dock långt över de nivåer aktien handlas kring i nuläget.

Ingen utdelning

Waystream har inte betalat utdelning under sin tid på börsen. Även om bolaget redovisar vinster så är kassaflödet negativt på grund av de stora investeringar bolaget gör i produktutveckling. Det är inte troligt att bolaget börjar ge utdelning under de närmaste åren.

Ägare

Verksamheten i Waystream var tidigare ett affärsområde inom ett större bolag, Packetfront. 2012 köptes det ut av dåvarande affärsområdesledningen med Waystreams ex-vd Johnny Hedlund i spetsen. Med sig hade de investeringsbolaget Shortcap. Dessa aktörer är fortfarande huvudägare i bolaget (Fiber Access Np Management samt Serverin Invest) med en dryg tredjedel av aktierna.

Flera av ledningspersonerna som köpte loss bolaget är inte längre aktiva operativt i Waystream. Intrycket är att de större ägarna inte ökar på sina poster i bolaget utan snarare säljer. Stefan Tegenfalk och Staffan Dahlgren (Dahltec) har enligt Holdings bägge minskat med mer än 100 000 aktier var senaste året.

Den aktör som ökar är Robert Idegren. Han äger Västeråsbolaget Carbomax som är verksamt inom metallindustrin med omsättning kring en halv miljard förra året.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.