Tidens tecken: Det agglomereras mera

Agglomerationsmodellen. Med detta trollkarlsverktyg har First North-noterade The Marketing Group gått från noll till cirka 2 miljarder i börsvärde på kort tid. Det luktar ormolja lång väg.
Tidens tecken: Det agglomereras mera - 511cb184-efa4-491f-ba88-b721a4033dbefitcroph450q80upscaletruew800s86752cf58e5bd3b3a098d66b12929edd94513fa8

The Marketing Group PLC (TMG) är ett brittiskt bolag med en del svenskar i nätverk och styrelse och en uppenbarligen helt central affärsrelation med svenska Mangold Fondkommission. Det är corporate finance-firma i gärdsgårdsserien som SvD Börsplus tidigare skrivit om.

”The Agglomeration Model” går ut på att TMG köper små marknadsföringsbyråer för glatta livet och presenterar sig som en koncern med kraftigt växande vinster. Den minnesgode kan se paralleller till katastrofala förvärvsbyggen som A-com, Adera med flera. Men TMG får dem alla att blekna, dels i förvärvstakten och dels i fräckheten i affärsupplägget.

Det hela är en osnygg röra av transaktioner med närstående där TMG:s storägare Unity Group är den som driver på själva förvärvsprocesserna och också tar betalt för detta med aktier. Så här beskrivs det i ett aktuellt pressmeddelande från TMG:

”Unity Group är initiativtagare till agglomerationsmodellen och
finansierade The Marketing Group plcs börsintroduktion. Unity Group
förser följande transaktionsrelaterade tjänster:

1. Köpa ut eller garantera utköpet av mindre aktieägare från
förvärvsmålen för att möjliggöra att affären kan genomföras

2. Täcka legala kostnader för The Marketing Group inklusive
skatteyttranden, juridiska yttranden, stämpelavgifter etc.

3. Garantera banklån för att bolagen ska kunna förvärvas skuldfria

4. Finansiell och legal due diligence till den nivå som föreskrivs av
Nasdaq och The Marketing Groups styrelse

5. Kvitta introduktions- och agentavgifter i samband med finnandet av
förvärv

6. Alla kostnader i samband med förhandlingar, möten och förloppet
vid transaktionen vare sig de går igenom eller inte.

Alla dessa kostnader och investeringar betalas inte av The Marketing
Group kontant, men reflekteras i ägandet av de bolag som förvärvas”

Unity Group och dess medarbetare tar alltså betalt via aktier i de bolag som TMG sedan förvärvar, med betalning i TMG-aktier. Vi läser vidare i samma pressmeddelande:

”Fördelen med modellen är att The Marketing Group kan luta sig tillbaka
mot erfarenheten i Unity Group, utan att drabbas av kostnaderna
förenade med ett M&A-team på heltid. Genom att använda närstående
parter för att finansiera förvärven kan vi också jobba snabbare då
upphandlingen av extern finansiering ofta tar månader, men där Unity
Groups närståendebolag kan överenskomma villkor ofta samma dag.

Det här unika förhållandet innebär att The Marketing Group aldrig drar
på sig kostnader för att leta och genomföra förvärv, vilket är en
stor nackdel för våra konkurrenter som drar på sig stora kostnader
hela tiden, vare sig förvärven går igenom eller inte.

Styrkan i det här förhållandet har demonstrerats genom att gå från 4
bolag till 13 inom loppet av mindre än 2 månader”

TMG har alltså köpt mer än ett bolag i veckan de senaste två månaderna. Man påstår att dessa små konsultbolag har en vinstmarginal på över 20 procent. Tillåt mig tvivla.

Vad är då detta fantastiska pyramidliknande bygge värderat till? Knappa 2 miljarder kronor i skrivande stund. Ganska maffigt för ett bolag som per det senaste förvärvet påstår sig ha ett proforma rörelseresultat på 11 miljoner euro för 2016.

Den här typen av dumheter är det inte värt att göra en regelrätt och komplett aktieanalys av men vi känner oss helt trygga i att utfärda ett starkt säljråd för TMG på 12–24 månaders sikt.

Det är också ett tydligt tecken i tiden att sådana här avarter kan blåsas upp till så stora och fula ballonger som Mangold med flera lyckats göra med TMG.

Det säger en del om var i cykeln vi befinner oss.

Här följer en kort sammanfattning av veckans utskick från Börsplus:

MOBERG PHARMA

Vi skickade ut en kortanalys i samband med att SvD Börsplus portfölj köpte in Moberg Pharma som ett nytt relativt stort innehav. I korthet ser vi ett väldigt oälskat och lite missförstått bolag med en ledning som vi hyser stort förtroende för och två ben som vart och ett ledigt kan försvara dagens börsvärde. En möjlig dubbling alltså.

ERICSSON

Det klassiska dilemmat billig aktie men dåligt bolag. Eller åtminstone hög sannolikhet för dåliga nyheter det närmaste året. Vi duckar utmaningen och landar neutralt men tycker ändå att caset är intressant och det kan vara bra att läsa analysen för att ”vara redo” när kursen fallit ner ytterligare eller läget på annat sätt ändras. Ericsson kan snabbt bli en köpvärd aktie.

WILSON THERAPEUTICS

Vi gillade inte risk/reward i Wilson vid noteringen och avrådde från att teckna aktien. Det var nog en rimlig bedöming eftersom aktien handlas klart under noteringsnivån fram till nyss. Samtidigt har dock Wilson kommit med en rad positiva nyheter. Det är alltså fullt rimligt med en uppvärdering. Men knäckfrågan om prisbilden för produkten kvarstår utan ”lösning”.

BAHNHOF

Vi antydde för några månader sedan att vi såg en hög risk för att Bahnhof kommer få senarelägga planen för Elementica. I halvårsrapporten besannades det. Operatörsverksamheten går dock fortsatt som tåget och vi ser uppsida kvar även med lite nedjusterade värden för Elementica.

MAT.SE

Portföljens mest spekulativa bolag kom med en rätt bra halvårsrapport. Hög tillväxt och pilar som pekar åt rätt håll gör att vi fortsatt tror på caset. Det läskiga är att kassan behöver fyllas på inom ett år igen. Vi ser dock att bolaget bygger värden som vida överstiger kassaförbränningen och hoppas att börsen snart upptäcker samma sak.

AQ GROUP

Underleverantören imponerar varje gång. Ett nytt stort och intressant förvärv gör att tillväxten blir bra även nästa år. Värderingen är dock ganska hårt spänd nu och vi är inte sugna på att köpa aktien på dessa nivåer. Neutral blev rådet.

SCA

Svenska Cellulosa Aktiebolag, SCA, ska nu celldelas i en skogsindustrikoncern och en hygienjätte. Vd Magnus Groth måste dock jobba hårt för att hålla uppe den skyhöga lönsamheten i att sälja toapapper runt hela jorden. Vi begriper inte värderingen alls utan landar i ett säljråd.

Lyssna på #Sparpodden

Varje vecka är jag med i Sparpodden som ges ut av vår kommersiella partner Nordnet. Medskyldiga till Sparpodden är Nordnets Jocke Bornold och Eva Trouin och ett stående inslag är att vi försöker besvara alla bra lyssnarfrågor.

Vill du fråga något?
Mejla mig då på borsplus@svd.se

Börsplus podcast avsnitt 5: Hägringar i tillväxtens öken

Peter Benson och Daniel Svensson pratar om Hoist, Tikspac, Nordic Camping, NGS, Gränges och Meda. I avsnittet tas också upp: 1) Fenomenet att det blivit mer sällsynt med riktiga tillväxtbolag. 2) Att äga aktier i en tvångsinlösenprocess. 3) Rallyt bland nynoterade micro-cap-aktier.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Spotlight Stock Market