Native Annons
”De med egna varumärken kommer att klara sig”
Fröet till Soft Goat såddes under en middag på västkusten 2010. Det var då vännerna Stephanie Bergström och Erik Magnuson började prata om den kashmirtröja som Erik hade på sig. De enades snabbt om att priserna på kashmirtröjor och kashmirplagg ofta var ganska höga. Frågan var bara om de själva kunde åstadkomma någon sorts förändring i branschen?
(se filmen om entreprenörerna Stephanie Bergström och Erik Magnuson, visas i rubrikbilden!)
Omsätter närmare 40 miljoner kronor
Ett år senare grundade duon företaget som idag omsätter närmare 40 miljoner kronor. Då som nu är grundidén att sälja kashmirplagg på nätet.
– Vår affärsidé bygger på att sälja kashmirprodukter direkt till slutkonsument via vår webshop. På så sätt behöver inte konsumenten betala för det dyra butiksledet, säger Erik Magnuson.
Genom att använda internet som distributionskanal kan priserna hållas ner och det möjliggör också en snabbare lansering av nya produkter.
– De fysiska butiker som klarar sig idag är de som äger sitt eget brand. Multibrandsbutikerna har det väldigt tufft idag, konstaterar Stephanie Bergström.
Nyfikenheten viktig egenskap
Soft Goats grundare delar inte bara företag utan också den egenskap som många framgångsrika entreprenörer närmast har i sitt dna – nyfikenheten.
– Nyfikenhet för mig är att vilja förstå hur saker fungerar. Jag är alltid nyfiken på hur tekniska lösningar fungerar rent praktiskt, säger Erik Magnuson.
– En del av vår nyfikenhet har varit att vi verkligen grottat ner oss i hela produktionskedjan, och fått en förståelse från a till ö på det fungerar och hur en tröja blir till, fortsätter Stephanie Bergström.
Hon lyfter fram företagets transparens som en nyckelfaktor i deras framgång.
– Att vi är otroligt transparenta när det gäller vår produktion är något som kunderna uppskattar. Vi använder inte bara av en leverantör som gör allting utan kanske sju olika leverantörer på vägen. När man vet hur omständligt det faktiskt är skapar det en respekt för produkten.
”En kashmirtröja är inget man slår ihop på en kafferast”
Hon får medhåll av Erik Magnuson.
– Det är fascinerande när man vet hur mycket jobb som ligger bakom. Vi vill gärna förmedla den bilden. Det krävs väldigt mycket ull för att sticka en tröja. En kashmirtröja är inget man slår ihop på en kafferast.
Enligt Stephanie Bergström blir många nyföretagare osäkra i uppstartsfasen.
– Man svävar ut och börjar med någonting annat innan man kan det man gör. En del av vår framgång är att vi har trott på vår idé och har hållit fast vid vår idé.
Entreprenörerna
Klarna är Sveriges mest använda kassalösning.
Men det är tack vare entreprenörerna som Klarna jobbar med, som utvecklingen drivs framåt.
I den här serien får vi träffa några av Sveriges absolut främsta entreprenörer och ta del av deras insikter i vad som kännetecknar deras entreprenörskap och varit nyckeln till deras framgång.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.