SAS: Flyger högt men piloten varnar för turbulens

Delårsrapporten var okej och vinstprognosen ligger fast. Men vd lägger in oroande brasklappar om att dollarn och oljan skapar turbulens. SAS har gjort ett jättelyft de senaste åren och aktien är billig eller jättedyr beroende på perspektiv. Börsplus jämför SAS mot konkurrenterna.
SAS: Flyger högt men piloten varnar för turbulens - 2550e8a9-309a-428b-963a-8e9ed789abb7fitcroph450q80upscaletruew800s6444aa705b1d70f5ddd7b7bfdef3d27872d0ed1b

SAS (19,60 kr) är ett tjänsteföretag men det finns också många likheter med basindustrin.

  • Kapitalkrävande verksamhet med investeringspucklar som måste tacklas rätt
  • Ständig oro för att konkurrenterna ska bygga sönder marknaden med för mycket kapacitet
  • En kostnadsbas som är svår att påverka på kort sikt med stort beroende av valutor och råvarupriser
  • Intäkter som också styrs mycket av valutor och råvarupriser
  • Stort inslag av ”commodity” som säljs till spotpriser på en marknad med starka mellanhänder och/eller hög pristransparens.
  • Konjunkturkänslig efterfrågan

Ovanstående punkter styr nästan allt på kort- och medellång sikt men på lång sikt är det ”tjänsteföretaget” SAS som kan ge uthålligt värdeskapande. Eller inte, vilket tyvärr varit praxis i flygindustrin under decennier.

Vi är många kunder som upptäckt att SAS blivit ett bättre bolag. Även aktieägarna har tidvis varit väldigt glada och både 2016 och 2017 har kursnivån 30 kronor varit inom räckhåll efter paraboliska kursrusningar. Med efterföljande störtdykningar.

Idag faller aktien men tabellen nedan visar att dagens SAS faktiskt är dubbelt så högt värderat som historiken mätt mot omsättningen.

Bolag EV/Sales 2018E EV/Sales femårssnitt Rörelsemarginal 2018E Rörelsemarginal femårssnitt EV/Ebit 2018E Tillväxt 2018-2020 Pris/bok 2018E ROE 2018E
SAS 0,44 0,21 4,6 3,8 9,6 2,3 0,9 13,2
Finnair 0,51 0,26 6,7 8,8 7,6 4,6 1,4 12,4
Lufthansa 0,37 0,32 7,8 4,2 4,8 2,2 1,0 19,0
Air France-KLM 0,26 0,30 4,7 0,6 5,4 3,0 0,9 18,4
IAG 0,68 0,72 12,8 8,3 5,3 5,2 1,9 26,9
Easyjet 1,24 1,04 10,2 11,7 12,2 9,5 2,3 14,7
Ryanair 2,51 2,58 20,3 20,1 12,4 10,4 3,5 24,9
Norwegian 1,09 1,04 -2,0 -1,6 neg. 16,5 2,9 -17,4
Genomsnitt 0,89 0,81 8,1 7,0 8,2 6,7 1,8 14,0
Källa: Factset
Bedömningar om nettoskulden i SAS varierar kraftigt mellan de olika analytiker som följer bolaget, troligtvis på grund av olika sätt att hantera redovisningen av leasing. EV-siffran är alltså ovanligt osäker i fallet SAS.

Det är nyckeltalet EV/Sales som nu ligger på 0,44 mot 0,21 som ett femårssnitt.

Även Finnair har flyger nu på motsvarande höga nivå (EV/Sales 0,51 idag mot 0,26 som femårssnitt). SAS och Finnair har en relativt okej lönsamhet och värderas runt 8–10x rörelseresultatet. Det kan jämföras med de gamla jättarna Air France-KLM, IAG (äger British Airways) och Lufthansa som värderas mycket lägre på vinster som väntas vara högre nu än vad man klarat historiskt. (Easyjet och Ryanair är superlönsamma och Norwegian är ett särfall.)

SAS är billigt om man ser till omsättning och eget kapital mot branschkollegorna. Men väldigt dyrt mätt mot omsättningen i ett historiskt perspektiv.

Det som talar för aktien i ett längre perspektiv är att den absoluta värderingen är rimlig och att SAS på allvar håller på att bli ett bättre bolag med mer flexibla och konkurrenskraftiga kostnader. De nya baserna i Malaga och London är intressanta flankmanövrar för att möta de nordiska fackföreningarnas destruktiva beteende.

SAS gör allt för att inte gå samma öde till mötes som de oerhört många andra flygbolag som gått i konkurs efter dolkstötar i ryggen från de egna anställdas ”representanter”.

Det är kombinationen av enormt mycket regler, kapitalkrävande verksamhet med höga fasta kostnader och oron för att strejker skrämmer bort kunder som gör att flygfack får sådant extremt och ofta osunt inflytande.

Här har SAS dock en bra strategi samtidigt som besparingsprogrammen biter och kunderna verkar nöjda.

Kortsiktigt är det dock helt externa saker som styr. Priskrig? Oljan? Dollarn? Konjunkturen? Trafikstörningar?

”Samtidigt är den svagare svenska kronan i förhållande till USD samt de stigande flygbränslepriserna något som bekymrar mig. Det är tydligt att dessa två faktorer kan leda till ökade utmaningar för SAS och flygbranschen framöver”, skriver SAS vd Rickard Gustafson.

Börsplus inställning till SAS-aktien är agnostisk. Det är alltför mycket vi inte kan veta och värderingen är också i den ofta stora ”ljumma zonen” där vi varken ser köpläge eller säljläge. Neutral alltså.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.