Ridercam: Uppskjutet eller fritt fall?

Noteringsaktuella Ridercam har utvecklat ett system för videoinspelning när man åker berg- och dalbana på nöjesparker. Bolaget har en rad avtal på plats. Vi ser flera frågetecken kring bolaget.
Ridercam: Uppskjutet eller fritt fall? - 59cd7381-7c59-4747-bf1f-0384caa199eefitcroph450q80upscaletruew800s710a49eb249a4fb0ffc3ef9a727195727092091e

Ridercam (teckningskurs 5,75 kr) utvecklar och säljer en videoteknologi för inspelning och distribution från åkattraktioner på nöjesparker. Ridercam tillhandahåller således ett system för fotografering och videoinspelning när man exempelvis åker en berg- och dalbana.

Det unika med bolagets system är en robust kamerateknik och ett sömlöst betalnings- och distributionssystem. Bilderna och filmerna levereras i full HD-upplösning direkt till nöjesparksgästernas mobiltelefon och mejl.

Bolaget grundades 2006 och har utvecklat tekniken i tio år. Ridercam har lagt drygt 30 Mkr på utveckling av bolagets videosystem. Hög tillförlitlighet på bilder och video är en central faktor. Ridercams teknologi är avsedd för installation på de mest extrema berg- och dalbanorna. När man som besökare är på ett nöjesfält så får man inte ta med sig lösa föremål på åkturen. De allra flesta kameror och mobiltelefoner klarar dessutom inte av snabba och extrema farter och rörelser.

Ridercam har levererat videosystem till Nöjesparker i både Europa, USA och Australien. Bolaget förbereder även de första installationerna i Kina, där bolaget uppges ha avtal med Kinas största nöjesparkgrupp, Fanta World.

Ridercam har sitt ursprung i Storbritannien och ingen direkt anknytning till Sverige. Anledningen till den planerade listningen i Sverige är för att få tillgång till teknikkunniga investerare och en likvid marknad uppger bolaget. Hur många anställda bolaget har framgår inte.

IPO-GUIDE Ridercam
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 0 Mkr
Antal anställda Okänt
Teckningskurs 5,75 kr
Rådgivare Pinq Mango Capital Partners, Mangold FK
Storlek på erbjudande 23 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 170 Mkr
Emissionskostnad Okänt
Säkrad andel av IPO*
Investerare som ska teckna i IPO
Garanter
Flaggor** Sex flaggor
Sista teckningsdag 2019-03-13
Beräknad första handelsdag 2019-03-26 (13 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: SvD Börsplus / bolaget

Sex flaggor enligt Börsplus IPO-guide

Börsplus IPO-guide granskar alla noteringar efter 24 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter drygt 150 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,6 för småbolag och 4,2 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Börsplus hittar 6 flaggor i Ridercam, att jämföra med 2,6 som är genomsnittet för småbolags noteringar.

# Rabatterad emission tätt inpå IPO

Om ett bolag gjort en nyemission väldigt kort tid inför IPO till en värdering som är rejält mycket lägre så kräver det en förklaring. Har det hänt mycket i bolaget på kort tid är man kanske inte mogen för notering? Var det en kompisemission så vill man också veta varför. En variant av kompisemission är extra förmånliga optionprogram.

Under 2018 genomförde Ridercam tre emissioner till en teckningskurs på 1 SEK och 3 SEK, detta går att jämföra med nuvarande erbjudande där teckningskursen är satt till 5,75 SEK.

# Bristfällig information (2 st flaggor)

Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknas också rejält vilseledande information.

Ridercams prospekt saknar en mängd viktig information så som till exempel emissionskostnad, antal anställda och datum för tidigare emissioner. Vi väljer att dela ut två flaggor under samma kategori här.

# Udda val av rådgivare

IPO-bolag har oftast de rådgivare som är motiverat av deras storlek och kvalitet. Avvikelser från mönstret kan vara ett varningstecken. Farligast är när ingen rådgivare alls vill skylta med sitt namn.

Ridercam har valt Pinq Mango Capital Partners som deras rådgivare i listningsprocessen. Pinq Mango är en liten och sparsamt förekommande firma och kan anses vara ett udda val av rådgivare för en listning på First North.

# Storaffär inför IPO

Förvärv medför alltid risker samtidigt som ledningen får stora möjligheter att kortsiktigt massera vinstsiffrorna. När bolag gör stora företagsaffärer nära inpå notering så är det en varningsflagga. Här fångar vi även in större nyheter under teckningstiden.

Den 4 oktober 2018 förvärvade Ridercam AB alla utestående aktier i Ridercam Systems Ltd vilket innebär en väsentlig förändring för bolaget.

# Tveksamma incitament

Tveksamma incitament är Börsplus samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.

Ridercams VD Dominic Berger har genom sitt konsultbolag utfört tjänster åt Ridercams Systems Ltd. Utöver det har Dominic Berger lånat ut pengar till bolaget samt ingått investerings- och låneavtal via Angel Equity International Limited där Dominic är styrelseledamot.

Börsplus syn på Ridercam

Det här är en förhoppningsaktie, alltså ett entreprenörsdrivet utvecklingsbolag med minimala intäkter och högtflygande planer. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier (se faktaruta längst ner). Plus insikten att det vanligaste utfallet är att investerarna förlorar nästan hela insatsen.

———

1. Incitament nyckelpersoner

Totalt sett äger ledningen i Ridercam ungefär 10 procent av bolaget. VD Dominic Berger har enligt bolagets uppgifter ett indirekt ägande av 2,8 miljoner aktier i Ridercam. Det motsvarar cirka 9,5 procent av Ridercam efter emissionen.

Styrelseledamöterna Thomas Lithner och Janne Wallgren äger 50 000 respektive 126 000 aktier. Nyligen avgående styrelseordförande Per Tamm äger även han 50 000 aktier, mer om det nedan.

2. Track record nyckelpersoner

VD, Dominic Berger har bakgrund inom teknik- och mediebaserade företag. Dominic har grundat en konsultverksamhet, Dominic Venue Solutions, som 2008 noterades på AIM London Stock Exchange. Därutöver han han även varit VD för Tangibal Group Plc som noterades på den tyska börsen år 2009.

Styrelseledamot Janne Wallgren är utbildad miljörevisor. Han hanterar i dagsläget bolagsfrågor i Angel Equity Group där Dominic Berger också är verksam. Den andra styrelseledamoten Thomas Lithner arbetar på Senergia AB, som är en nordisk grossist för solenergi.

På eftermiddagen fredagen den 1 mars meddelade Ridercam att bolagets ordförande Per Tamm har valt att avgå som ordförande och lämnar sitt styrelseuppdrag med omedelbar verkan.

“Mitt beslut att avgå från styrelsen är grundat på privata orsaker. Jag har uppskattat samarbetet med ledningen och övriga styrelsemedlemmar och önskar Bolaget och alla övriga partners och delägare all framgång. Bolaget har en enorm potential och jag är ledsen att jag inte har möjligt att vara med på resan fullt ut.” uppger Per Tamm i pressmeddelandet.

Att bolagets ordförande väljer att avgå bara några veckor innan den planerade noteringen och enbart hänvisar till ”privata orsaker” väcker såklart en hel del frågetecken. Det är synnerligen både ovanligt och anmärkningsvärt att något sådant sker.

3. Trovärdighet för produkt och strategi

Ridercams strategi är att generera intäkter på två sätt. Dels genom avtal med bolag som säljer souvenirer samt direktavtal med tillverkare av åkattraktioner.

Ridercam uppger att de har väl etablerade samarbete och i flera fall även avtal med de allra största och viktigaste aktörerna inom nöjesparksindustrin. Ett exempel på detta är samarbeten med Kodak och Magic Memories som säljer souvenirer. Utöver detta har Ridercam även samarbete med tillverkarna av åkattraktioner såsom Vekoma, Intamin, Mack, med flera.

Marknaden för fotosouvenirer domineras i stort sett av tre företag: Kodak, Magic Memories och Picsolve. De två förstnämnda bolagen samarbetar Ridercam med avseende videoteknik. I dagsläget har Ridercam installerat och driftsatt tre fungerande och intäktsgenererande videosystem. Systemen finns installerade och driftsatta på Movie World i Australien, DC Rivals, Doomsday och Batwing i samarbete med Magic Memories. Utöver dessa uppger Ridercam att förhandlingar pågår om ytterligare installationer.

I oktober 2018 slöt Ridercam sitt första direktavtal i Norden. I maj – juni 2019 kommer Ridercam installera sin videolösning på åkattraktioner på Borgbacken utanför Helsingfors.

Ridercams avtal med souvenir-partners (som Kodak) innebär att bolagen delar på intäkterna från de videos som köps av konsumenterna på nöjesfälten. Ridercam uppges i de flesta fall få 20–25 procent av varje såld video.

Om bolaget istället har direktavtal med nöjesparken stiger motsvarande siffror till cirka 45 procent. Det är också direktförsäljningen som Ridercam kommer att prioritera framöver.

Problemet är att de videos som säljs i dagsläget kostar kring 175 kronor till konsument. Ganska dyrt. Ridercam påtalar själva denna problematik och att prisbilden måste ned för att volymerna skall kunna öka. Konverteringsgraden, det vill säga andel personer som köpt en Ridercam video på bolagets befintliga installationer är cirka 2 till 5 procent. Denna andel måste, enligt vår bedömning, öka avsevärt samtidigt som priset per video sjunker.

Kostnaden för ett komplett videosystem till Nöjesparkerna är cirka 600 000 kronor. Utöver detta tillkommer installationskostnader, uppstartskostnader etc.

Ett ytterligare problem är att Ridercams videolösning konkurrerar med traditionella stillbilder som redan säljs på i princip alla nöjesparker runt om i världen. Vad vi förstår så är lönsamheten dessutom betydligt högre på dessa varför incitamenten för att övergå till Ridercams videolösning känns relativt låg. Detta är en delförklaring till varför priset på Ridercams videos idagsläget är relativt sett högre.

Utöver denna videolösning avsedd för nöjesparker håller även Ridercam att utveckla system för matcher och åskådarminnen när man varit på ett idrottsevenemang. Detta projekt testas och utvärderas just nu av en Premier League-klubb i England. Därutöver har nämner Ridercam att bolaget har ytterligare ett utvecklingsprojekt med Vekoma avseende Virtual Reality och åkattraktioner.

Huvudfokus bör rimligen vara på videosystemen för nöjesparkerna framöver. Även om det är bra att det även finns andra projekt som kan bidra på sikt.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

  • Nya och avtal och installationer på nöjesfält runt om i världen.

Den enskilt viktigaste värdedrivaren för är nya avtal och installation av bolagets system.

Ridercam i ett optimistiskt scenario

Ridercam Idag Tänkbart 2022
Värdedrivare (i) Nya avtal som generarar installationer med ytterligare partners och nöjesparker. Storskalig lansering och marknadsacceptans av videosystemet.
Uppnådd nivå Värdedrivare Utvecklat system med installationer i drift Omsättning 100 Mkr
Värderingsmodell (ii) e.m P/S 5x
Resultatnivå, årstakt Cirka -6 Mkr Positivt resultat
Börsvärde, Mkr (iii) 170 Mkr 500
Optimistisk vinstchans (iv) 180%

Tabellförklaring

Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Börsplus huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det som regel slutar med en stor förlust för investerarna.

(i) Värdedrivare är de enligt Börsplus enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.

(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.

(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Börsplus (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Börsplus optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.

(iv) Optimistisk vinstchans är är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finanseringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.

Optimistiskt scenario

Nöjesparksbranschen är en mångmiljardindustri. Många personer vill säkerligen dela med sig av sina filmklipp när de åker berg- och dalbana på sociala medier etc. Om Ridercam lyckas nå stor marknadsacceptans av videolösningen så finns nog en bra uppsida i aktien.

Pessimistiskt scenario

Risken i det pessimistiska scenariot är att bolaget inte når någon större marknadsacceptans. Då är nedsidan i aktien sannolikt väldigt stor. Det torde dock finnas ett visst värde i bolagets teknologi.

Även om bolagets för tillfället inte verkar bränna så mycket pengar så finns som alltid risken för ytterligare kapitalanskaffning.

Börsplus slutsats

Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.

Ridercam har utvecklat ett videosystem som verkar fungera. Dessutom har bolaget knutit en rad partneravtal med stora aktörer inom Nöjesparksindustrin vilket imponerar.

Den absolut största risken är att prisnivån till slutkonsument (privatpersoner) inte sjunker och att nöjesparkerna även fortsättningsvis marknadsför de mer lönsamma stillbilderna. Då finns risken att Ridercam förblir ett förhoppningsbolag utan några betydande intäkter.

Att bolagets ordförande dessutom avgår bara några veckor innan notering sänder inga bra signaler oavsett skäl. Vi tycker bolagets förklaring är allt för vag. Dessutom saknas en rad väsentlig basfakta i memorandumet som exempelvis emissionskostnad.

Till en värdering på 170 Mkr ligger bevisbörden enligt vårt tycke på Ridercam. Vi tror att man gör bäst att avstå. Rådet blir således teckna ej.

Så ser Börsplus på förhoppningsbolag

Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Börsplus åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.

1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.

2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.

3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.

En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:

  • Kundtillväxten ökar
  • Positiva forskningsresultat (Life Science)
  • Framgångsrik lansering utomlands
  • Lyckad prospektering (råvarubolag)
  • Inget priskrig från stark konkurrent
  • Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin

Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.

Börsplus slutsats

Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Börsplus sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:

1 eller 2 = Sälj

3 eller 4 = Neutral

5 eller 6 = Köp

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.