Reportage Årets Ledare
”Transportsektorn mer oförutsägbar”
PA Consulting består av cirka 3 500 managementkonsulter fördelade i olika grupper av strateger, ingenjörer och innovatörer som arbetar med såväl privata som offentliga klienter i Europa och USA.
Joacim Sundell är VD för konsultbolagets svenska verksamhet och har sedan tio år tillbaka arbetat med kunder inom transportsektorn. Det är en bransch som kännetecknas av gigantiska projekt där mycket pengar står på spel. Ett exempel är vilken operatör som ska få driva Stockholms tunnelbana vidare. Det är en jätteaffär där kontraktet är värt mellan 40 och 50 miljarder kronor. Konkret handlar det om vilket företag som ska få driva tunnelbanan från år 2025, ett uppdrag som idag innehas av den Hongkongbaserade operatören MTR. Upphandlingen sköts av Trafikförvaltningen och är den största någonsin i Sveriges historia. Ett sådant kontrakt är efterfrågat av såväl inhemska som utländska operatörer, och generellt ser Joacim Sundell en utveckling där allt fler utländska aktörer vill in på svensk mark. Det är inte så konstigt eftersom det just nu upphandlas för miljardbelopp i sektorn.
Bara i Stockholm förväntas cirka 90 miljarder kronor upphandlas de kommande tio åren. Där står tunnelbanetrafiken för cirka hälften. Dessutom ska busslinjer upphandlas för mellan 5-10 miljarder kronor, och därtill ska kapaciteten för Stockholms tunnelbana byggas ut.
”Det är stora affärer som kommer göras i närtid och de påverkar alla oss, transportsystemet är en del av vår vardag och till stora delar är det också du och jag som betalar via skattesedeln”, säger Joacim Sundell.
Sektorn är stor och består av ett komplext system med många aktörer. De som bolagen måste uppvakta är Trafikverket och regionerna som upphandlar byggnation, underhåll och trafik. Kortfattat består transportsektorn för resande av följande aktörer:
- De som upphandlar trafik, byggnation och underhåll: Trafikverket och regionerna och kommuner, till exempelför särskild kollektivtrafik.
- De som kör på räls och väg: operatörerna
- De som bygger och underhåller räls samt vägar: byggbolag samt specialiserade entreprenörer
Tappade 90% av kunderna
Det handlar om ett ekosystem som måste fungera varje minut, året om.
”När man lyfter på huven och ser alla problem som finns kan man bli förvånad över att det fungerar över huvud taget”, säger Joacim Sundell.
En utmaning handlar om systemets uppbyggnad: det är många vitt skilda aktörer som tillsammans ska lyckas tillhandahålla ett system som fungerar för medborgarna. Man måste se sin del, men förstås även se helheten. En annan utmaning som Sundell pekar på är systemets inneboende förutsägbarhet och därmed trögrörlighet med långa avtal, fasta tillgångar som vägar och järnväg, höga krav på säkerhet etcetera.
Under pandemin så stresstestades en rad branscher, så även transportsektorn som hanterar passagerare. Kollektivtrafiken tappade runt hälften av sina resenärer, inom den kommersiella trafiken var tappet upp till 90%.
”Krisen slog stenhårt mot branschen som traditionellt brottas med små marginaler. Resenärerna försvann över en natt, och allteftersom tiden gick förändrades även kanske inställningen till resande.”
Fler jobbar fortsatt hemifrån eller virtuellt och det finns på sina håll en fortsatt upplevd otrygghet av att vara i trånga miljöer. En annan effekt av coronakrisen är kompetensbrist som har förstärkts.
”Under pandemin var det också många anställda i branschen som skolade om sig för att inte vara utan jobb. Och just nu saknas det väldigt mycket personal inom transportsektorn,” säger Joacim Sundell.
Vid sidan av att vara VD för PA Consultings svenska verksamhet är han även ny i juryn för Affärsvärldens utmärkelse Årets ledare. Det är ett pris som instiftades 1984 och årets vinnare tillkännages den 24 november i år.
Vad har man, på ledarskapsnivå i transportsektorn, lärt sig av pandemin?
”Det finns en större vilja att utvecklas med hjälp av innovation och teknik. Det finns redan idag enorma mängder information i transportsystemet som kan, och kommer att, användas av ledarna i sektorn. Med hjälp av användande av information, smarta system kan man öka punktligheten, frigöra mer kapacitet, optimera rutter och göra varje resa lite säkrare. Rätt utnyttjat finns det stora intäktsmöjligheter för operatörer och stora kostnadsbesparingar att göra för offentliga aktörer.”
Joacim Sundell exemplifierar med smarta tjänster som finns för bilkörning. Liknande information skulle resenärer inom tåg- eller kollektivtrafik också kunna använda sig av. Är det exempelvis stopp på tågsträckan mellan Malmö och Stockholm så skulle en alternativ rutt med andra färdmedel kunna föreslås för resenären.
”Utmaningen ligger i att hela branschen behöver sätta kunden i centrum och möjliggöra flexiblare resande genom gemensamma biljettlösningar, paketerade trafikslagsövergripande tjänster och tillhandahålla trafikinformation om just dina behov i realtid.”
Joacim Sundell tror att framtidens nya affärsmodeller även kan formas av hur avtalen konstrueras, att man via avtal kan skynda på utvecklingen av nya digitala tjänster.
”Trafikverket, regionerna och kommunerna har en möjlighet att se över hur upphandlingar av avtal ska se ut framåt. Exempelvis skapa tydligare incitament för leverantörerna att skapa maximal kundnöjdhet. Men det handlar också om att skapa fler innovationsplattformar där branschen kan jobba tillsammans med pilotprojekt. Det måste vara okej att göra fel för att lära sig på sikt, för att öka kundnöjdhet, effektivisera verksamhet och skapa ett bättre transportsystem. Vi måste våga se gliporna i ett stresstestat system och ta oss an en mer oförutsägbar marknad än vi hade i januari 2020.
Du sitter i juryn för Årets ledare, ett pris som Afv har delat ut sedan 1984. Men för dig är det första gången i juryn. Vad har slagit dig vad gäller ledarskapspris generellt?
”Det är en väldigt namnkunnig jury, och jätteroligt för mig att vara med där och diskutera ledarskap. Jag tycker det kan vara svårt att avgöra hur mycket varje enskild person har betytt för en förändring. Det är inte alltid solklart när en utveckling påbörjades, inte heller vem eller vilka som faktiskt initierade en förändring.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler reportage