Svidande siffror för Swedbank – halkar efter rivalerna
“Det har varit väldigt mycket städande”. Så sammanfattar Jens Henriksson sina första två år som VD för Swedbank för Afv. Städningen har tagit mycket kraft från vardagsarbetet, kanske för mycket.
På Swedbanks paradgren bolån har banken tappat kraftigt under det pågående städprogrammet. Swedbank har varit den ledande aktören på bolån i Sverige med en marknadsandel på runt 25% under många år, tätt följt av Handelsbanken som legat några få procentenheter lägre. Därefter har hoppet varit stort ner till övriga konkurrenter. Under fjolåret började man tappa mark där andelen av nya lån hamnade på 16%. Tappet fortsatte under första kvartalet i år och var nere i 9%.
Bolånen är extremt viktiga för Swedbank. Räntenettot är största intäktskällan och svarar för nästan 60% av bankens totala intäkter, av detta är bolån till privatpersoner den klart största komponenten. Ser man till bankens vinst har bolån en ännu större betydelse.
Tappet i bolånen resulterade i att bankens räntenetto minskade med 3% under första halvåret i år jämfört med första halvåret i fjol. Det är Swedbank ensamt om bland storbankerna. Under början av året var det därför lite av krisutryckning på bankens bolånesida med bland annat omfördelning av personal till bolåneverksamheten.
”Swedbank är banken för bolån och vi ska ha det bästa samlade erbjudandet som fullservicebank. Efter en svag start på året har vi arbetat hårt och var marknadsledande i både juni och juli. Det är jag stolt över. Vi genomförde en rad åtgärder för att ta tillbaka vår position, bland annat så har vi varit snabbare att svara på frågor, ta emot kunder och återkoppla. Och vår prisstrategi ligger fast. Vi ska vare sig vara billigast eller dyrast” säger Jens Henriksson.
Swedbank 30% under toppkursen
Andra kvartalet visade också bättre siffror för bolån. För första halvåret var Swedbanks andel av nyutlåningen av bolån i Sverige 16% att jämföra med bankens andel av totala bolånen på 23%. Swedbank växte alltså ändå fortsatt långsammare än totalmarknaden. Första halvåret visade också på ökad lönsamhet, avkastningen på eget kapital var 13,5%, efter att ha varit nere i 8,9% 2020, då resultatet tyngdes av bland annat investeringar för att förebygga penningtvätt och Finansinspektionens sanktionsavgift.
Om uppgången är tillfällig eller en trend återstår att se. Marknaden verkar dock inte helt övertygad. Swedbank värderas lägst bland storbankerna sett till p/e-tal, 9. Värderingen av egna kapitalet (p/b) ligger under 1,2, fortfarande långt under nivåerna före penningtvättkrisen då Swedbank låg högst bland bankerna med ett p/b-tal på runt 1,7. Börsutvecklingen är heller inte särskilt imponerande sedan Jens Henriksson och Göran Persson tog över. Aktien är visserligen upp drygt 20% sedan oktober 2019. Det är dock långt ifrån Nordea som stigit över 50% och SEB med närmare 40%. Jämfört med toppnoteringen 2017 är aktien också ned nästan 30%.
”Svaret för hur det gått för Jens Henriksson och Swedbank de senaste två åren finns i börskursen”, säger Andreas Håkansson, bankanalytiker på Danske Bank.
Även i ett för banken viktigt nyckeltal, kostnad/intäkter, har Swedbank tappat en stor del av det försprång man haft mot de andra bankerna. Under 2018 hade Swedbank k/i på 0,38 mot banksnittet 0,5. Under helåret 2020 hade det försprånget krympt till 0,45 för Swedbank (exkl sanktionsavgifter) jämfört med branschgenomsnitt på 0,52. Även i kostnadsutvecklingen syns en positiv tendens den senaste tiden. Minskningen på en halv miljard beror dock inte på ökad effektivitet utan att kostnaden för externa konsulter minskat sedan de akuta penningtvättsproblemen klarats av. K/i-talet har minskat från som värst 0,47 fjärde kvartalet 2020 till 0,42 andra kvartalet 2021.
En mer positiv tolkning är att städuppdraget nu går mot sitt slut, att Swedbankledningen nu kan fokusera på affärerna och att det syntes i andra kvartalets siffror.
”Sedan jag tillträdde första oktober för två år sedan har uppdraget från styrelsen varit tydligt att städa och utveckla banken. Att återställa förtroendet”, berättar Jens Henriksson.
Sedan dess har han kunnat bocka av de viktigaste punkterna på sin to-do-lista:
”På temat städning så la den internationella advokatfirman Clifford Chance och finansinspektionerna i Sverige och Estland fram sina utredningar våren 2020. Banken genomförde en kulturutredning som gav riktning åt arbete med för att tydliggöra ledarskapet i banken. Åtgärdsprogrammet för att läka brister i arbetet mot misstänkt penningtvätt som startade redan i oktober 2019 har avslutats. Vi har betalat boten till Finansinspektionen”, säger han.
“Boten var en sanktionsavgift på 4 miljarder kronor, vilket ungefär motsvarade 20% av bankens vinst efter skatt de föregående fyra åren.”
Lennart Francke, tidigare CFO i Handelsbanken och senare rådgivare till Swedbanks tidigare VD Michael Wolf, tror att bankkulturen spelar stor roll.
”Problemet i Swedbank har inte varit ett lönsamhetsproblem utan ett kulturproblem. Det är bra att man försöker hitta en lösning på det genom den kulturutredning man låtit göra. Det var kulturproblemen som resulterade i penningtvätten och det är kulturproblem som orsakat bankens alla problem på IT-sidan”, förklarar Lennart Francke. ”Man har haft en alltför mekanistisk modell där man inte kunnat ta till vara all den kompetens som funnits hos de enskilda medarbetarna”, tillägger han.
Fortsatt hot om stor bot i USA
Den svenska finansinspektionen har utdömt en sanktionsavgift på 4 miljarder kronor för penningtvätt som Swedbank betalt. Även de amerikanska myndigheterna arbetar sedan våren 2019 med frågan om Swedbank begått något oegentligt som de kan beivra. Utöver den övervakande myndigheten Federal Reserve arbetar också New York States finansövervakning med frågan eftersom Swedbank har kontor i New York.
Det finns inga straffskalor i USA på hur stora bötesbelopp som kan utkrävas av företag, men siffror på mellan 4 och 6 miljarder kronor har cirkulerat i media. Det motsvarar i så fall en kvartalsvinst eller runt 5 kronor i aktieutdelning. Jens Henriksson säger att man inte vet när besked kan komma från amerikanska finansmyndigheter.
“Vi vet inget om när det blir klart. Banken för en dialog med relevanta myndigheter via våra amerikanska juridiska ombud. Vi kan i detta skede varken förutsäga när utredningarna kommer att avslutas eller resultatet av dem. Kloka människor jag pratat med som har varit i samma situation säger att det kan ta 3-5 år. Vi har givit all den visshet vi kan genom att vara transparenta och svara på frågor både från media och marknad om de historiska tillkortakommanden som konstaterats i olika utredningar och åtgärderna för att läka dem. I varje kvartalsrapport finns redovisat de myndighetsbeslut som tagits. I takt med att utredningarna blir klara kommunicerar vi kring dem och stänger frågorna från förr.”.
Andreas Håkansson är inne på samma spår, ”något verkar inte fungera som det borde”, säger han. ”En högre andel av Swedbanks produkter borde säljas av de egna anställda” menar han och pekar på till exempel fondsidan där Roburs fonder säljs via många kanaler som då tar sin andel av provisionen.
På frågan vad som finns kvar på Jens Henrikssons to-do-lista nämner han det fortsatta arbetet på att ligga i framkant i kampen mot finansiell brottslighet. Annars är det fokus på affärerna.
”Nu är det full fart fram igen med fokus på våra fyra framtidsområden för intjäning; bolån, hållbarhet, Baltikum och rådgivning”, säger Jens Henriksson.
Människors finansiella hälsa
I rådgivningsfrågan säger Jens Henriksson att det handlar om ”finansiell hälsa, hur vi kan bidra till att människor får en bra och sund ekonomi, och där tror vi att vi kan göra väldigt mycket nytta”.
Just detta är något som Andreas Håkansson, bankanalytiker på Danske Bank efterlyser. ”Swedbank måste ligga närmare kunden, det är det absolut viktigaste för bankens framtid. Kanske borde de öppna nya kontor igen, inte stora och dyra som förr, men kanske med några få anställda som kan ta möten med kunder,” framhåller han.
Det skulle dock också kunna innebära högre kostnader. Drygt 60% av kostnaderna är löner. Och ju mer kvalificerade tjänster en bank har desto högre kostnader för personal. Det är stora skillnader mellan bankerna, Swedbanks totala kostnader utslaget per anställd är just nu 1,22 Mkr per år, att jämföra med Handelsbanken som toppar på 1,84 Mkr.
”Både SEB och Handelsbanken har svårt att komma ner i sin stora kostnad per anställd då de har en så stor företagsaffär med kvalificerade produkter och rådgivning”, förklarar Lennart Francke.
Om Swedbank ska gå från vardagsnära banktjänster till tjänster med ökad rådgivning följer därmed också ökade kostnader, som då förhoppningsvis kan tas igen med högre pris till kunderna.
Växande BNP-tal lockar i Baltikum
I förstone kan Baltikum tyckas vara en ganska marginell och ointressant marknad med sammanlagt bara 6 miljoner invånare och BNP per invånare på låga en fjärdedel av den svenska. Men det är just i de låga och växande BNP-talen skönheten ligger.
”Tillväxten i BNP ligger 1-2% över den i Sverige”, förklarar Jens Henriksson.
Swedbank är största bank i området och tillsammans med SEB är man dominerande inom banksektorn. Swedbank har 40% av privatsidan och 25% på företagssidan. Inom betaltjänster har Swedbank en marknadsandel på över 50% i alla de tre baltiska staterna.
Att Jens Henriksson vill fokusera på bolån, Baltikum och rådgivning är mer uppenbart än att han i framtidssatsningen också lägger in hållbarhet.
”Det sker en stor transformation mot hållbarhet och där vill vi vara med och finansiera”, förklarar Jens Henriksson och pekar bland annat på kommande stora investeringar i hållbara projekt, som nu i Norrland.
“Hållbarhet är mindre en produkt man säljer än en inställning som genomsyrar hela verksamheten och rimligen gör Swedbank till en bättre bank i framtiden”.
Här kan du hitta Swedbanks finansiella mål
Här hittar du fler reportage
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.