9 maj 2021 12:00

”Plötsligt kom det 80 000 ordrar om dagen”

Vi hade planerat att växa med 700 miljoner kronor, men växte med 1,3 miljarder i fjol”, säger Pär Svärdson, VD för Apotea.
Pandemin har inneburit både nya rekord och utmaningar för nät­apo­teket.

”När man växer mycket väldigt snabbt så blir många planer kullkastade”, fortsätter Svärdson när Affärsvärlden träffar honom på Apoteas gigantiska logistikcentrum i Morgongåva, Heby kommun.

Precis som många andra överrump­lades han av pandemin när den slog till förra våren. Men medan andra verksamheter fick några dagars respit var läget annorlunda för Apotea.

Försäljningssiffrorna talade direkt sitt tydliga språk på datorskärmen framför Pär Svärdson i början på mars 2020.
”Jag kom hem från sportlovet på söndagen och kände bara: Oj! Före pandemin hade vi en kapacitet på 40 000 ordrar om dagen. Och så får man in 80 000!”

De har varit med om plötsliga ökningar förr, inte minst under kampanjer såsom Black Friday. Då kunde de få in så mycket som 60 000 ordrar på en dag, men skillnaden mot tidigare försäljningsexplosioner var att man kunde ta höjd för det innan, samt förutse slutet.

”Black Friday är oftast bara en dag och sedan kan man städa upp efter den dagen under två veckor, men när pandemin slog till kom det plötsligt 80 000 ordrar ena dagen, lika mycket nästa dag, och nästa dag igen”.

FICK HYRA AV WALL
Pär Svärdson träffade Anders Wall första gången 2001. Då hade Svärdson precis grundat nätbokhandeln Adlibris. Efter att Svärdson sålt den verksamheten till Bonniers fortsatte han sin entreprenörresa inom apotekbranschen genom grundandet av Apotea.

”Vi fortsatte att hyra direkt av Anders Wall. Vid den tidpunkten fanns bara en lokal på 1500 kvadratmeter. Den var för stor för oss, vi hade inte riktigt råd med det. Men då fick vi hyra mitten av rummet, och märka ut arean som vi hyrde med tejp på golvet. Vi hyrde bara innanför tejpen men samtidigt kunde Wall inte hyra ut till någon annan. Det var helt okej för honom. Så småningom återkom vi och berättade: Nu har vi flyttat tejpen tre kvadratmeter, och senare nu har vi flyttat den sju kvadratmeter. Då fick vi hyreshöjning allt eftersom. Till slut hade vi 1500 kvadratmeter och nu, 20 år senare, har vi snart 100 000 kvadratmeter. Men hans inställning till oss var ganska cool. Han var väldigt fritänkande, det var mer viktigt för honom att vårt bolag kunde växa i sin takt än att han skulle få betalt för varje kvadratmeter. Han satsade på en osäker hyresgäst eftersom det kunde leda till arbetstillfällen på orten”

Nu skickar Apotea ut ungefär 50 000 paket om dagen. Om man skulle lägga paketen efter varandra på en rad skulle det inne­bära en sträcka på ungefär två mil.
”Det har varit ett märkligt år för e-handeln generellt. Vårt systerföretag Happy Yachting som håller på med båttillbehör har aldrig ökat så mycket som nu. Det har verkligen varit en enorm förflyttning till e-handeln”, säger Pär Svärdson.

Totalt sålde Apotea för över fyra miljarder kronor under fjolåret och tillväxten var nästan 50%. Därtill fick de 742 000 nya kunder. De hade sedan tidigare investerat i automation, något de fortsatt att göra och kan numera skicka ut så mycket som en miljon paket i månaden.

Många e-handelsbolag brottas med lönsamheten. Alla siffror för fjolåret är inte offici­ella ännu, men år 2019 ökade försäljningen med 35% på årsbasis till drygt 2,7 miljarder kronor och trots små marginaler har de varit lönsamma om man blickar några år tillbaka. År 2019 landade vinsten på nästan 49 miljoner kronor, med vinstmargi­nalen på drygt 2%.

Bemannat dygnet runt

Under pandemiåret har Apotea rekryte­rat flera hundra nya medarbetare, sammanlagt är de nu över 1 000 personer. I höstas fick de kritik i media för bristande arbetsmiljö på lagret. Enligt Pär Svärdson skulle de fokusera på att förbättra arbetsmiljön, med målet att till och med bli ”Sveriges bästa arbetsplats”.

Det har framkommit kritik sedan dess, hur går det arbetet?

”Det är ett pågående arbete där vi sammanställt en lista med över hundra förbättringar som vi betar av och vi är mer än halvvägs. Vi har bland annat en senior HR-chef på plats sedan årsskiftet och vi har förstärkt HR-avdelningen med ytterligare person. Vi fortsätter med utbildning inom arbetsmiljö för samtliga chefer och har infört en extern visselblåsningstjänst. Vi har även ett fortsatt tätt arbete med en arbetsmiljökonsult som stöttar oss i att säkerställa vårt systematiska arbetsmiljöarbete”.

Apoteas lager påminner lite om en myrstack. Överallt går ungdomar omkring i gångarna. De kommer från närliggande orter, såsom Uppsala och Sala och arbetar i skift. Här pågår verksamheten dygnet runt. Just nu finns det ungefär 300 personer i lokalerna, och när dessa går hem kommer det ytterligare 230 personer, och när de går hem kommer 30–40 lagerarbetare till. Och så går det på.

Grundtanken från början var att locka skolungdomar att plocka varor på helgerna, men med tiden har även universitetsstuden­ter kommit hit. De har att göra. Av alla paket och kartonger som står lastade ska mellan 6–7 % av det vi ser i den gigantiska lokalen försvinna under dagen.

Får man mer betalt ju snabbare man är?

”Nej, personligen är jag skeptisk till det. Det finns flera risker med sådana incitament. Om man hjälper en kolle­ga skulle man exempelvis straffas för det. Och om man packar slarvigt skulle man kunna få mer betalt. Det fungerar inte när vi har att göra med så pass känsliga varor. Sedan är många som arbetar här väldigt lojala med att paketen ska komma ut i tid”.

Vad har ni för storsäljare?

”Huvudvärkstabletter, huvudvärkstabletter och huvudvärkstabletter. Jag skojar lite, men vi säljer otroligt mycket huvudvärks­tabletter. Fast generellt varierar storsäljare efter säsong. Under våren är det en hel del pollenrelaterat. När sommaren kommer tenderar det att bli mycket solkräm och andra saker som hör sommaren till, såsom vätskeersättning. I januari och augusti ska alla sluta röka och bli smala. Så är det varje år. Men det här året har vi sålt enorma mängder munskydd och handsprit. Vi har sålt flera miljoner munskydd. Det är nästan så man undrar hur många som bor i Sverige egentligen”.

“Jobben finns här”

På vissa andra lager, exempelvis Mathem, går anställda och plockar varor efter ett system som kallas Pick by voice, där man får besked genom en snäcka i örat om vad man ska plocka. Så fungerar det inte här.

”Jag skulle säga att det är pick by music eller pick by podcast. Många går och lyssnar på annat när det packar. Man har en ipad där man prickar av varor, och det är ganska enkelt eftersom det också finns en bild med. Många av de som jobbar här kan inte jättebra svenska och då underlättar det för dem att ha en bild som de kan jämföra med”.

Apoteas VD och grundare Pär Svärdson. Nätapoteket kan nu skicka ut en miljon paket i månaden. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Under pandemin har det skrivits en hel del om jobben som försvinner från den fysiska handeln. Pär Svärdson vill lyfta fram att det har skett ett skifte på arbetsmarknaden inom handeln och menar att det har flera positiva konsekvenser, inte minst för unga och nyanlända som kan ha svårt att komma in på arbetsmarknaden.

”De som säger att jobben har försvunnit från handeln har inte varit här. Det kanske är så att jobben försvinner från Mall of Scandinavia, men samtidigt uppstår det nya jobb utanför Storstockholm. Det som har hänt är att man har flyttat jobb från Stockholms innerstad till landsbygden och här har det varit långt svårare att få jobb. Dessutom, om du jobbar i en butik i Mall of Scandinavia måste du kunna perfekt svenska, det behöver du inte här. Det finns flera fördelar med att jobben flyttar hit”.

Längst upp i fastigheten i företagsparken Morgongåva finns det en avdelning som hanterar receptbelagda mediciner. Den avdelningen är låst. Pär Svärdson tar med oss in en bit och längst ut i lokalen, innan paketen skickas iväg, sitter det personer som lägger paket på rullband. Det påminner lite om kassalinjen i en livsmedels­affär.

”Alla som sitter just här är apotekare eller receptarier. De har en kontrollfunktion då de expedierar och kontrollerar alla recept. Det kan handla om att vi ska ge ut rätt doser: att barn inte ska få medicin som är anpassade för vuxna till exempel. Men det kan också vara en patient som har gått till flera läkare och fått recept på samma medicin flera gånger. Sådant måste också kollas upp, det är farmaceutens ansvar som lämnar ut medicinen”.

Företagsparken Morgongåva

Det är tisdag eftermiddag när Affärsvärlden oväntat dyker upp i lokalerna då vi befinner oss på rundresa i Hebykommun med affärsmannen Anders Wall som tidigare ägde och byggde upp företagsparken. Han och Pär Svärdson känner varandra väl sedan 20 år tillbaka. Denna dag håller Svärdson på att installera en ny maskin. Det är en automatisk plock- och packmaskin som ska testas innan den kommer till användning. Apotea har en liknande sedan tidigare, men nu gäller det alltså att få en andra på plats. Det finns flera ABB-märkta robotar som arbetar här, men den nya maskinen är mycket större, på hela 75 meter.

”Vi har testkört den under flera veckor, men nu plockar den själv över 20 000 paket om dagen. Vi testar och använder oss av olika former av automation för plock, pack och sortering. Utvecklingen går snabbt framåt, så vi får se vilka nyheter vi har på plats om ni besöker oss igen nästa år”, säger Pär Svärdson.

Apotea började som hyresgäster åt den Wall-ägda koncernen Domarbo Skog. Under sommaren 2018 sålde koncernen dock Apoteas logistiklokal till Catena för 280 miljoner kronor, men Wall-koncernen är fortfarande fastighetsförvaltare och ska se till att praktiska saker fungerar i lokalen. Precis intill bygger Domarbo Skog nu en ny logistiklokal på 44 000 kvadratmeter. Det är bra för Apotea som börjar bli rejält trångbodda i nuvarande lokaler.

”Vi har fyra systerbolag och de ska flytta till den nya byggnaden. Det är Babyland, Widforss, Stor & Liten, Happy Yachting och Smarta saker. Det är bra, för då får Apotea mer plats och trycket minskar på verksamheten. När det blir trångt, så blir det dyrare. Till slut blir det bara dyrare och dyrare. Det är för trångt nu, men det är ingen panik. Däremot har vi lite för hög lageromsättningshastighet.

Eftersom det är trångt kan vi inte ha så mycket lager som vi skulle önska. Därmed riskerar vi att varor tar slut. Å andra sidan säljer vi ofta varorna innan vi måste betala till våra leverantörer”.

Flera livsmedelskoncerner som ICA och Axfood har nätapotek. Är deras verksamhet konkurrenter till er, eller vilka är era främsta konkurrenter?

”Alla apotek är våra konkurrenter, både stora och små, fysiska och nätapotek. Sen blir det lätt en intern konflikt när kedjorna med fysiska apotek ser försäljningen flytta online. De vill inte driva på flytten, men samtidigt behålla försäljningen och måste satsa online vilket gagnar e-handeln av läkemedel i stort”.

Du har gått i motsatt riktning jämfört med livsmedelsjättarna och grundat en mataffär på nätet, varför?

”Tanken när vi startade Delitea var att börja med torrvaror och sedan kylvaror, men det är ganska praktiskt att få allt träligt skickat hem och sedan köpa färskvaror i affären. Färskvaror är också en svår bransch att ge sig in i som näthandlare”.

Här hittar du fler reportage

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.