Reportage Elbilar
Nefab packar Tesla
Nefab har sedan 2010 en anläggning i Newark, tre miles från Teslas fabrik i Fremont i norra Kalifornien.
”Vi jobbar en hel del mot just EV segmentet (elbilar) både globalt och i USA då Li-Ion-batterier som ska skickas i form av celler, moduler eller färdiga batterier passar vår specialistkompetens mycket bra”, säger Anders Mörk, Executive vice president och ansvarig för kontoret i Silicon Valley.
Han pekar på att förpackningarna måste designas i enlighet med regler och förordningar i de olika länderna samt flygfraktsregler från IATA.
”Det är extra viktigt då man ska hantera batterier som inte fungerar och då går som farligt gods, och det är en rätt stor volym som ska tas om hand om hos alla tillverkare.
I USA jobbar Nefab med Tesla, Rivian och Lucid Motors.
”Tesla är helt klart vår största kund”, säger Anders Mörk.
Vilka trender ser du i branschen just nu?
”I princip är alla bilmärken här nu med på EV-tåget, så en aktuell fråga är om batterierna kommer att räcka till alla. Allt elektrifieras just nu; cyklar, personbilar, pick up trucks, lastbilar, ja till och med flygplan.”
En annan märkbar trend är, enligt Anders Mörk, att utbudskedjan inom bilindustrin håller på att stöpas om i stor utsträckning med EVs då det plötsligt är en massa elektronikkomponentleverantörer som kommer in istället för de gamla leverantörerna som behövdes till förbränningsmotorer.
”Det innebär att vi ser nya asiatiska aktörer här i USA och de är även underleverantörer till företag som Apple och andra tillverkare av smarta prylar. Genom att sätta upp sajter i Nordamerika slipper de Trumps tariffer för importerade komponenter.”
I tidningsartiklar uppges att så mycket som två tredjedelar av komponenterna i en Tesla kommer från Taiwan-ägda leverantörer. Nefab är en global privatägd företagsgrupp med huvudkontoret i Jönköping. l
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler reportage