Reportage Digitalisering
Kliniska studier blir mer digitala
För kliniska studier är den första principen patientsäkerhet; man måste ta hänsyn till patientens behov och skydda personlig data. Därför har digitala lösningar varit känsliga. Monitorering, kvalitetssäkring av studier, får inte ske helt digitalt i Sverige idag. Svenska läkemedelsverket fick, av ren slump, strax före coronakrisen i uppdrag att hitta digitala lösningar vad gäller verifiering av kliniska studier, ett initiativ som dock befinner sig i ett tidigt stadium.
Nya digitala lösningar för kliniska studier kan liknas vid svenska telemedicinföretag som Doktor24 eller Kry. Patienten undersöks och följs upp så mycket som det är praktiskt möjligt över internet, i kombination med ett färre antal fysiska besök på klinikerna. Till detta lägger man olika typer av teknologi; elektroniska patientdagböcker och apparater som kan följa EKG, puls, antal steg som patienten tar etcetera. Det svenska start up-bolaget Pilloxa har utvecklat digitala lösningar som underlättar för patienter och vårdgivare i kliniska prövningar.
”Patienterna vill ha tjänster som hjälper dem att utveckla rutiner och som är anpassade till deras liv. Det som är unikt är att vi erbjuder en app, smart förvaring av läkemedel och tjänster som är skräddarsydda för individen och sjukdomen i en och samma tjänst”, säger Francesco Mazzotta medgrundare och vd på Pilloxa.
Grundarna såg behovet på Karolinska när de gick Clinical Innovation Fellowship (ett samarbete mellan Karolinska, KTH och Stockholm Läns Landsting) för fem år sedan. Det var ett bra tillfälle att kunna observera verkligheten och identifiera vilka behov som finns, enligt Mazzotta.
Era kunder är pharmabolag, forskningscentra och sjukhus. Vad tror du att de långsiktiga effekterna blir för kliniska studier efter corona?
”Physical distancing” har haft en stor inverkan på kliniska prövningar. Patienterna avbokar besök då de inte vill komma till sjukhusen. Det blev självklart att digitala verktyg är en viktig komponent i uppdraget att förse människor med högkvalitativa nya lösningar. Det finns nu en enorm möjlighet att skaffa sig försprång genom att vara snabbast att anpassa sig till den nya verklighet en”.
Hur har ni påverkats av krisen?
”Kortsiktigt ser vi en hel del volatilitet och osäkerhet i hur våra kunder kommer tackla den här utmaningen. Långsiktigt ser vi en enorm möjlig-het att leda förändringen: digitalt stöd
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler reportage