Branschen som viftar på svansen

Fler skaffar husdjur och lägger alltmer tid och pengar på dem. Det får de nordiska börsbolagen att skruva upp prognoser och öka förvärvstakten.  
Branschen som viftar på svansen - Hund
Människans bästa vän. Husdjursmarknaden i USA bedöms växa från 100 miljarder dollar år 2019 till 275 miljarder dollar år 2030. Foto: Unsplash

Den amerikanska husdjursmarknaden bedöms växa från 100 miljarder dollar år 2019 till 275 miljarder dollar år 2030. Det innebär att branschen kommer vara en av de snabbast växande under de kommande tio åren, enligt en rapport från Morgan Stanley. Investmentbanken spår också att den årliga kostnaden för att ta hand om ett husdjur kommer att stiga från dagens 1 000 dollar till 1292 dollar år 2025, och nästan fördubblas (till 1909 dollar) år 2030.

Husdjursmarknaden innefattar allt som rör husdjursliv; från basfoder till dagliga nödvändigheter som kosttillskott, veterinärvård och djurmedicin. En gemensam nämnare för aktörer inom olika nischer på djurmarknaden är att de tjänar bra med pengar. Vi spenderar allt mer på våra fyrbenta vänner, som dessutom lever allt längre, samtidigt som allt fler personer skaffar sig husdjur. Det mesta talar alltså för fortsatt tillväxt och de svenska börsbolagen agerar därefter.

Största noteringen sedan EQT

Fredrik Ullman är VD på det nylistade First North-bolaget Vimian och var dessförinnan VD på ett av Vimians fyra portföljbolag, Indical Bioscience.

Aktiviteten på de finansiella marknaderna har också varit stor inom branschen senaste tiden. Senast ut på börsen är djurvårdsbolaget Vimian. Bolaget bildades den 15 april i år och noterades på First North redan den 18 juni. Marknadsvärderingen låg på 30 miljarder kronor. Det blev därmed den största börsnoteringen på svensk mark sedan noteringen av EQT och Traton. För att förstå hur ett två månader gammalt bolag kan lyckas med en sådan börsdebut måste man förstå vad förvärvsmaskinen Vimian består av och hur de ser på sin verksamhet framöver.

Vimian grundades inom private equity-bolaget Fidelio Capital som sammanförde fyra av sina portföljbolag inom djursjukvård. De fyra bolagen har byggts upp under fem år, både organiskt och genom drygt 20 tilläggsförvärv. Tanken är att Vimian ska bli ett snabbt växande företag inom djurhälsa med fokus på fyra områden: medicinteknik (bolaget Movora), läkemedel (Nextmune), diagnostik (Indical Bioscience) samt veterinärtjänster (Vetfamily).

Ingen slump med djurvårdsbolag

Att Fidelio Capital har flera djurvårdsbolag är ingen slump. Fidelio hade tidigare drivit upp veterinärkedjan Anicura som senare såldes till Nordic Capital (och därefter till amerikanska Mars Petcare). Den första djur-relaterade investeringen som Fidelio gjorde efter Anicura var det som senare skulle bli Nextmune. År 2018 köptes Qiagen Animal Health Diagnostic ut som carve-out och blev Indical Bioscience, Vetfamily köptes ut från Anicura samma år och Movora bildades 2019.

”Min fru och jag sålde allt vi hade sparat, verkligen allt vi ägde och investerade det i Indical Bioscience tillsammans med Fidelio.”

”Omogen bransch”

De fyra bolagen har senare förvärvat andra verksamheter. Tanken framåt är att dels låta varje vertikal växa vidare på egen kraft, dels förvärva fler bolag inom respektive kategori. Vimian vill även skapa fler områden på sikt, men exakt vad det kan tänkas bli vill de inte berätta i dagsläget.

”Eftersom branschen fortfarande är omogen finns det många områden som är attraktiva inom djurhälsa och vi tittar på ett antal olika segment som skulle passa bra inom Vimian. Det vi tycker är spännande är företag som är lönsamma, välskötta, med en stark portfölj och kommersiell framgång i en specifik marknad. De kan växa snabbare genom att bli en del av Vimian eftersom vi säljer till 15000 kliniker och 1700 labb över hela världen. Vår roll är att stötta våra entreprenörer med resurser och verktyg för att hjälpa dem att ta nästa steg i sin tillväxt,” säger Fredrik Ullman, VD för Vimian.

Han är uppvuxen och baserad i Schweiz (föräldrarna är ortopeder). Efter en civilingenjörsutbildning doktorerade han inom teknologi och innovation management inriktat på läkemedelsindustrin vid det schweiziska universitetet ETH i Zürich. Därefter var han konsult på Bain & Company i New York i tre år med fokus på private equity och life science. Sedan väntade sex år på den danska enzymtillverkaren Novozymes där han ansvarade för fodertillskott för mer ett hållbart jordbruk. När han var 35 år hade Ullman tröttnat på storbolag och bestämde sig för att bli entreprenör.

”Min fru och jag sålde allt vi hade sparat, verkligen allt vi ägde och investerade det i Indical Bioscience tillsammans med Fidelio.”

Vimians portföljbolag Indical Bioscience utvecklar och säljer diagnostiklösningar baserade på PCR, molekylärdiagnostik, och så kallad ELISA-teknologi (immundiagnostik). Produkterna används i laboratorier för att kunna indikera eller diagnosticera virus och bakterier hos hus- och produktionsdjur. Syftet med diagnostiken är att motverka spridning av sjukdomar och bidra till bättre hälsa hos både djur och människor samt stödja ett mer hållbart jordbruk, där man fokuserar på prevention av sjukdomar istället för att använda antibiotika för att bota dem.

Vimian

Vimian grundades inom private equity-bolaget Fidelio Capital som sammanförde fyra av sina portföljbolag inom djursjukvård.

De fyra bolagen har byggts upp under fem år, både organiskt och genom drygt 20 tilläggsförvärv.

Tanken är att Vimian ska bli ett snabbt växande företag inom djurhälsa med fokus på fyra områden: medicinteknik (bolaget Movora), läkemedel (Nextmune), diagnostik (Indical Bioscience) samt veterinärtjänster (Vetfamily).

Den preventiva trenden

Att se djurs och människors hälsa som en gemensam fråga har aktualiserats i coronatider. G7-mötet i England handlade exempelvis mycket om förebyggandet av en ny pandemi genom att fokusera på ”One health”. Det är inte så konstigt då 60% av alla nya sjukdomar som människor får kommer från djur från början. För att lyckas med ”one health” måste man ta ett helhetsperspektiv runt prevention. Och prevention med hjälp av diagnostik av djur på exempelvis bondgårdar är alltså ett område där Indical Bioscience är verksamt.

Vetfamily grundades i Danmark år 2000 men köptes senare upp av Anicura och fungerande som en gemensam inköpsorganisation, även för kliniker och djursjukhus som stod utanför den växande veterinärkedjan. När Anicura såldes till Mars 2018 stoppade EU-kommissionen Vetfamily från att ingå i förvärvet varpå Fidelio köpte bolaget tillsammans med VD:n. Numera är Vetfamily inte enbart en inköpsorganisation utan arbetar även med marknadsföring, nya teknologier och annat administrativt för veterinärkliniker.

Nextmune är verksamma inom specialläkemedel för sällskapsdjur. Ett fokusområde är allergi och de symptom som den kan leda till såsom hudproblem och öronproblem. Och Vimians fjärde portföljbolag, Medicinteknikbolaget Movora är en ortopediverksamhet.

Inom Movoragruppen finns tre företag (KYON, BioMedtrix, och VOI) som tillsammans har en bred produktportfölj och utbildar 1500 kirurger varje år genom egen veterinärakademi.

Bakom Fidelio Capital finns profiler från den svenska näringslivseliten. Katarina Martinson var den första att gå in med pengar i Fidelio. Andra ägare är Elektagrundaren Laurent Leksell och hedgefond­veteranen Patrik Brummer.

Vimian omsatte cirka 1,4 miljarder kronor i fjol, ebita-marginalen landade på drygt 30% och den organiska tillväxten var runt 30%. Bolagen inom gruppen drivs genom 40 kontor i Europa, USA och Asien. De säljer till sammanlagt 15 000 kliniker på över 70 marknader. Vimans finansiella målsättning är att nå en årlig tillväxt om 30%, varav 15% är organisk, och en ebita-marginal på 35%.

”Vi kan uppnå det genom organisk tillväxt kompletterat med förvärv som vi kan finansiera med eget kapital och moderat belåning då vi har god lönsamhet och finansiell flexibilitet. Vi kommer att fokusera på innovation och regional expansion. Vi har också många möjligheter att skapa ytterligare lönsamhet via synergier inom gruppen som vi ännu inte realiserat,” säger Fredrik Ullman.

Men hur ska ni integrera alla bolag till en enhet?
”Vi ska hjälpa bolag att växa vidare och se till att de behåller sin entreprenörsanda. Vi letar hela tiden efter nya bolag att köpa – det kan också vara carve outs från humansidan. Om du tittar på djurhälsa så finns både blueships (gigantiska bolag) och små företag som är lokala och däremellan distributörer. Hela vår affärsmodell bygger på att ge styrkan till mindre företag”.

Vid mindre förvärv integrerar Vimian bolagen till 100%, säger Fredrik Ullman, och förklarar att vitsen med att samla bolagen under ett tak är att de kan sälja till varandras kundbaser.
”Företag A jobbar i Italien, men har inte kommit någonstans i USA där företag B är starka. Det gör att vi inte behöver lägga till någon kostnad för att komma in på en ny marknad utan bygger på den infrastruktur som finns, vilket gör att EBITDA-marginalen ökar”.

Fredrik Ullman
Fredrik Ullman, VD, Vimian

Delägare på lagret i Leipzig

Vimian är alltså en ny koncern där man har tagit bort fyra styrelser och skapat ett ledningsteam samt tillsatt en styrelse på koncernnivå. Av 450 medarbetare på Vimian är 100 aktieägare, och det där är en modell som Fredrik Ullman tror på.

”Jag har tjejer och killar på lagret i Leipzig (Indical Biosciences lager) som har investerat, och alla har investerat egna pengar. Det skapar en stark kultur och medför också att alla tjänar på att gruppen blir starkare”, säger han.

Men det handlar inte bara om att utveckla en intern kultur, utan också en kultur som märks utåt som andra entreprenörer vill sälja sina verksamheter till, istället för att sälja sitt livsverk till branschjättarna.

”Våga göra rätt och var inte rädda att göra fel, brukar vi säga. Det kan vara teknologiutveckling, nya produkter eller nya kanaler”.

Varför listade ni er på First North?
”Huvudägaren Fidelio har investerat betydande belopp sedan 2015 för att skapa det som idag är Vimian. Vi bedömde dock att det finns betydligt mer att göra på förvärvssidan och ville snabbt få ökad tillgång till kapitalmarknaden. Då vi är ett nytt bolag var First North det naturliga steget för att skyndsamt få till det, men huvudlistan är ett naturligt steg framöver”.

Den globala djurhälsomarknaden

Den globala djurhälsomarknaden värderades till 45 miljarder euro 2020. Då ingår, förutom husdjur, även redskapsdjur som kor, grisar, kycklingar.

Marknaden uppskattas växa till 67 miljarder euro år 2025. Tillväxttakten väntas gå från drygt 5% per år till över 8% framöver. Det som driver vårdmarknaden är att fler skaffar husdjur och att man betraktar dem som familjemedlemmar. Man spenderar mer pengar på sina djur idag än för 10-15 år och den trenden stärks i takt med att yngre generationer blir djurägare.

”Det är en attitydfråga som accelererar när den yngre generationen tar allt större plats. Vi ser en tydlig ökning i efterfrågan av avancerad djurhälsovård”, säger Fredrik Ullman, VD på Vimian.

I USA spenderar de som är över 55 ungefär 80 dollar per månad/djur, medan millennials lägger mellan 140 och 174 dollar.

”De yngre är också beredda att spendera på olika saker: allt från spa, schampo till avancerad kirurgi för att förlänga djurens liv och förbättra deras livskvalitet”.

Efter att ha varit verksam inom djurhälsovården i tio år tycker Ullman att det är påtagligt hur snabbt branschen har moderniserats.

”Det har varit en väldigt stark teknologisk utveckling, inte minst på veterinärsidan, men även sättet som man arbetar med djuren. Det finns nya möjligheter att bota sjukdomar på och man ser en påtaglig förändring i attityden till djuren”.

Men hur vet man att detta är en ihållande trend på lång sikt?

Ullman pekar på ett socialt fenomen där familjekonstellationen står i centrum.

Generationer i bokstäver 

Generation Z: födda mellan 1997 – 2015. Millennials: födda mellan 1981 – 1996.

Generation X: födda mellan 1965 – 1980. Baby Boomers: födda mellan 1946 – 1964.

”Sedan 2005 har marknaden vuxit konstant i 15 år. Och tittar man på hur familjer ser ut finns det en större diversitet och många skaffar husdjur istället för barn. Denna trend ökar med millennials och generation Z.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du fler reportage

Annons från Spotlight Stock Market