Reportage Elbilar
Bästsäljare ändrar spelplanen
Den första vågen av eldrivna pickups är på väg in över den amerikansk fordonsmarknaden, och den väntas skölja bort en stor del av dagens motstånd mot den nya bensinfria tekniken.
”Amerikanerna behöver en EV (elbil) som de längtar efter att köpa och äga. Ford har därför tagit världens mest populära pickup och gjort den elektrisk, och dessutom till samma pris som den bensindrivna”, säger Darren Palmer, General Manager Battery EV, Ford Motor Company till Afv.
Det var efter år av spekulationer som Ford i mitten av maj visade upp sin nya EV pickup F-150 Lightning för den samlade publiken vid huvudkontoret i Michigan, och eventet följdes även av tiotusentals personer online.
”Detta är ett avgörande ögonblick för vårt företag, förklarade Bill Ford, styrelseordförande för Ford Motors och barnbarnsbarn till grundaren Henry Ford.
Precis som President Biden, som fick en ”sneak peak” och en testtur dagen innan den stora lanseringen, betonade Bill Ford gång på gång att F-150 Lightning är ”byggd i Amerika och för amerikaner”.
Darren Palmer skrattar lite när dessa uttalanden nämns.
”Det där är politisk glödhett just nu, men det stämmer att F-150 är till hundra procent tillverkad i USA”.
900 000 sålda per år
Klassiska F-150 är en jättelik pickup, så stor att den får de flesta fordon som körs på svenska vägar att kännas små. Det gör den på sätt och vis till den perfekta bilen att göra elektrisk, batterierna kan enkelt gömmas i såväl priset som den enorma karossen. De senaste tre åren har Ford snittat på runt 900 000 sålda icke-elektriska F-150 per år, vilket är mer än någon annan fordonsmodell.
Darren Palmer pekar på att en F-150 Ford Lightning kommer att starta på knappt 40 000 dollar när den kommer ut på marknaden 2023, vilket efter skatteavdrag gör den billigare än den bensindrivna varianten. Darren Palmer medger dock att F-150 Lightning är för stor för den europeiska marknaden.
”Den måste vara stor, du kan inte få in sex personer i en europeisk bil och vägarna där är för smala.”
För amerikaner är en pickup inte ett fordon du köper enbart för att använda i jobbet, för många är det den optimala bilen för allt; flytta bohag, campa, besöka storstäder och kanske framförallt är den en symbol för den amerikanska drömmen om frihet. Det är därför inte förvånande att amerikanska biltillverkare väljer att göra sina bästsäljande pickups elektriska. Problemet som tillverkarna brottas med är hur de bäst ska allokera resurserna mellan de gamla och de nya modellerna för att inte förlora för mycket pengar på övergången från bensin- till eldrivet.
Vilka är de viktigaste frågorna att lösa för att flertalet amerikaner ska välja att gå över till EV?
”Det är inte priset, räckvidden eller infrastrukturen för laddning, vårt system är redan bättre än Teslas, utan det handlar om det vi pratade om tidigare; att skapa en längtan att äga en EV”, säger Darren Palmer General Manager Battery EV, Ford Motor Company.
En känd analytiker sade nyligen att alla fordonstillverkare just nu drömmer om att bli Tesla för pickups, även Tesla. Håller du med?
”Nja, egentligen inte, det är så olika segment. Teslas Cybertruck och GM:s Silverado fokuserar på den bredare konsumentmarknaden medan Hummer (GM) är en avancerad men väldigt mycket dyrare bil”.
General Motors satsar på Silverado
General Motors döpte nyligen om sin anläggning i Detroit till Factory Zero, vilket ses som en symbol för alla de nya elektriska fordon som företaget planerar att tillverka. Två elektriska pickups finns med bland de nygamla modeller som väntas komma ut på marknaden de närmaste åren: GMC Hummer EV och Chevrolet Silverado EV. Men även om EV Silverado sannolikt kommer att byggas på samma underrede som Hummer så är planen att positionera fordonen på helt olika sätt på marknaden.
Så här sade fordonstillverkarens finskättade VD Mary T Barra om Chevrolet EV Silverado när kvartalsrapporten presenterades i början av maj.
”Den här pickupen kommer att kunna säljas i stora volymer i ett av de mest populära och konkurrensutsatta segmenten i branschen.”
Darryll Harrison, Jr, Director, Global Product Group: EV, AV and Advanced Technology Communications på GM säger att General Motors ambition är att 2035 endast ha elbilar i den lätta portföljen, vilket inkluderar trucks och SUV:ar.
Finns den laddningsstruktur som krävs för att amerikanerna på bred front ska gå över till EV?
”Laddningsinfrastrukturen fortsätter att byggas ut över hela landet, och det är möjligt att öka takten i och med att fler EV-modeller blir tillgängliga”, säger Darryl Harrison.
GM drog nyligen igång programmet Ultium Charge 360, med målet att ge bilägare en ”bättre laddningsupplevelse” samt att se till att de i såväl städer som landsbygd i USA och Kanada har tillgång till laddningsstationer.
”Det handlar om att göra övergången från bensin till el så enkel och smidigt som möjligt för bilägarna”, förklarar Darryl Harrisson.
Var priset för Silverado EV startar har ännu inte offentliggjorts, men det väntas hamna i det lägre spannet för en EV pickup.
GMC Hummer EV, som fått smeknamnet Supertruck, väntas däremot kosta runt 100 000 dollar när den första versionen når marknaden nästa år. Frågan vem som kommer att köpa den har ställts, och ett svar är ”många”. GM har sagt att listan med förbeställningar fulltecknades på tio minuter. Det är dock okänt hur många fordon det rörde sig om.
Utmanarna från Silicon Valley
Mycket pekar på att den första amerikanska pickup trucken som når marknaden kommer från uppstickaren Rivian, enligt tillverkaren kommer deras första modell R1T börja säljas redan i juli i år, med en prislapp på 75 000 dollar.
”Vi fokuserar på bilägare med en äventyrlig och aktiv livsstil”, förklarade bolagets VD, RJ Scaringe i en intervju med kanalen CNBC.
Svensken Kristoffer Gronowski, som nyligen lämnade Waymo för en senior tjänst på Rivians kontor i Palo Alto, pekar på laddningsnätverket som en styrka för sin nya arbetsgivare.
”Där tycker jag att Rivian satt ribban högt, vilket är viktigt eftersom bristen på laddningsstationer idag håller tillbaka efterfrågan på elbilar”, säger han.
Rivian lovar sina kunder ett eget nationstäckande nätverk med snabbladdningsstationer, när det är färdigbyggt om några år ska erbjuda 3 500 stationer på 600 platser runt om i USA.
Enligt Teslas grundare och VD Elon Musk är bolagets pickup Cybertruck ”Teslas bästa produkt någonsin”, men han erkänner att han är osäker på hur många andra som gillar den futuristiska grå skapelsen som inte påminner om en traditionell storsäljande amerikansk pickup. Tesla har uppgett att priset för standardversionen kommer att starta runt 40 000 dollar och det låga priset har förvånat bedömare. Det slutliga utseendet och funktioner är ännu inte kända. Cybertrucken kommer dock att tillverkas i Elons Musks nya favoritstad Austin i Texas. Teslas pickup når sannolikt marknaden tidigast i slutet av 2022.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler reportage