Åkerström på rätt väg
”De drastiska åtgärder som Carina Åkerström har genomfört under sina snart två år som Handelsbankens VD borde ha påbörjats redan för tio år sedan. Så illa som styrelsen skött banken under 2010-talet är det förvånande att ägarna inte sagt ifrån tidigare”.
Den salvan mot skötseln av Handelsbanken avlossar Lennart Francke, känd bankprofil och styrelseproffs med bakgrund som bland annat CFO i Handelsbanken, rådgivare åt Swedbank och medförfattare till boken ”Det agila företaget”.
Lennart Francke tycker att de åtgärder Carina Åkerström nu genomför i banken är de rätta, men att dess effekter ännu inte går att avläsa i resultatet. Den bilden delas av analyshuset Kepler Cheuvreux.
”Hennes initiativ tar banken i rätt riktning, men de har ännu inte visat sig tydligt i resultatet”, säger Robin Rane som länge följt de nordiska storbankerna.
Handelsbankens koncernchef Carina Åkerström är dock klart nöjd med hur banken har utvecklats sedan hon tillträdde i april 2019 och med det resultatet hon har åstadkommit för 2020:
”Det är ett bokslut över ett, på många sätt, annorlunda år. Pandemin har skapat sorg och lidande och förändrat samhället i grunden. Som bank har vi ändrat allt från hur vi möter kunder till hur vi själva arbetar. Trots det ser våra resultat väldigt mycket ut som vanligt. Vi har de nöjdaste kunderna. Vi har låga kreditförluster. Vi har bra rörelseresultat och hög kund- och affärsaktivitet. Dessutom har vi lägre kostnader i kvartalet än samma kvartal 2019”, sammanfattar hon för Affärsvärlden.
OKTOGONENS ÄGARANDEL MINSKAR
En av de mer radikala åtgärder som genomförts under Åkerströms regi var höstens beslut att stoppa alla avsättningar till stiftelsen Oktogonen och i stället göra ett system med direktbetalning till de anställda. För 2020 blir den 213 Mkr för de anställda men inget till stiftelsen. Utan inbetalningar från banken och sänkta utdelningar på aktieportföljen, men fortsatta utbetalningar av vinstandelar på 1-2 miljarder per år till nuvarande och tidigare anställda, tvingas Oktogonen sälja ut från sina innehav. Det betyder att Oktogonens ägarandel i Handelsbanken successivt kommer att minska. Det stärker relativt de två andra huvudägarnas position, Industrivärden och Lundberg-gruppen. Med närstående kontrollerar dessa två lierade tillsammans drygt 17% av rösterna i banken.
För Industrivärden har innehavet i Handelsbanken varit det stora sänket de senaste tre åren. I snitt har det tappat 11% i värde per år. De första nio månaderna i fjol tappade innehavet 26%, motsvarande 5,3 miljarder kronor. Ur ägarsynpunkt har det således funnits mycket att åtgärda för Carina Åkerström under de snart två år hon varit VD.
KURSFALL PÅ 35%
Sedan Handelsbankens aktiekurs stod på topp vid utgången av 2016 har kursen fallit 35%. Från Carina Åkerströms tillträde är tappet 17%. I rättvisans namn ska sägas att också Swedbank och Nordea tappat runt en tredjedel av sina börsvärden under samma tid medan SEB bara ligger 15% under sin kurstopp.
Handelsbankens tapp mot SEB kan åtminstone delvis förklaras med den stora skillnaden i kostnadsutveckling.
”Från 2011 till 2019 ökade Handelsbankens omkostnader med drygt 40% medan SEB minskade sina med 1%”, påpekar Lennart Francke. En viktig förklaring är förstås att Handelsbanken, i motsats till konkurrenterna, hållit fast vid kontorsnäten.
”Handelsbanken har historiskt utifrån sin höga lönsamhet värderats med en premie till övriga nordiska banker”, säger Robin Rane.
”Med den alltför snabba kostnadsutvecklingen har den premien nu försvunnit”, tillägger han.
Bokslutsrapporten den 3 februari visar att kostnadsutvecklingen under årets slut varit fortsatt gynnsam och att Carina Åkerströms olika åtgärdspaket börjar visa resultat. Det största i det programmet är en halvering av antalet svenska kontor, från 380 till 200 där samtidigt indelningen i regioner ändras till en länsindelning. Åtgärderna väntas leda till att cirka 1000 personer friställs. Omorganisationen väntas kosta ca 1,5 miljarder, vilket redan belastade resultatet under tredje kvartalet.
”Vi tycker det är positivt att banken går i den riktning man sagt och ser i närtid en stärkt position för banken och med en försvunnen kurspremie ser vi den som klart köpvärd”, förklarar Robin Rane som satt en målkurs på 99 kronor, alltså 15% upp från i dag.
Alla Affärsvärlden talat med verkar dela uppfattningen att antalet kontor måste minska för att anpassa banken till de ändrade kundmönster ett alltmer digitaliserat samhälle skapar.
Att Handelsbanken avskedar anställda är en stor kulturkrock i en bank vars mantra varit att inte avskeda någon. Av de cirka 1 000 som planeras friställas har runt 400 hittills valt att göra det med tidig pensionsavgång. Ännu har personalneddragningen knappast börjat genomföras utan kommer först under innevarande år. Vid senaste årsskiftet var 12 474 personer anställda, knappt 80 färre än ett år tidigare.
Med en stark avslutning på 2020 och sparade utdelningsmedel har banken en mycket välfylld kassakista som fått bankens analytiker att spekulera i eventuella företagsköp.
”Vi planerar inga förvärv utan kommer att driva banken som vi gör, utveckla rörelsen och dela ut till våra aktieägare”, förklarade banken dock på sin analytikerkonferens.
Ett av de tunga inslagen i bankens effektiviseringsprogram är ökad digitalisering.
”Under innevarande och nästa år kommer vi att öka våra IT-investeringar med 1 miljard kronor”, förklarar Carina Åkerström på analytikerkonferensen.
”Det är ett väsentligt tillskott till de 2,5 miljarder vi normalt årligen lägger på vår IT-sida”, tillägger hon. En stor del av den extrasatsning som nu görs blir på sådant bankens kunder märker direkt i sin kundkontakt.
Både externt och internt har det också uppfattats som att banken övergivit sitt andra stora mantra: att vara en decentraliserad organisation där kontorscheferna var kungar i sina egna riken. Decentralisering sitter dock inte i antalet kontor utan hur självständigt kontoren tillåts att jobba. Avskaffandet av regionenheter skulle också kunna ses som att det flyttar beslut ut från regionhuvudkontoren till lokalkontoren. Banken har också aviserat en sådan utflytt av central kompetens till kontoren.
”Förändringen innebär ökad beslutskraft och mer specialistkompetens ute på kontoren, samtidigt som vi satsar på att utveckla våra digitala mötesplatser”, tillägger Viktoria Aastrup, chef för press och samordning på Handelsbanken.
”Vi har lagt mycket tid och energi under året på att sätta en ny organisation och driftsmodell. Nu är den i princip på plats. Vi ändrar inte bankens idé och värderingar. Men vi utvecklar vårt sätt att driva banken för att kunna utveckla affären och möta kundernas snabbt ändrade förväntningar och krav. Ambitionen höjs med våra mötesplatser. Oavsett var kunden väljer att möta oss, på kontoret, via telefon eller digitalt så ska vi kunna ge kunden en personlig anpassad service,” förklarar Carina Åkerström för Affärsvärlden.
VINSTRAS I STORBRITANNIEN
De produktområden banken valt att prioritera är finansiering, betalningar, investment banking samt sparande/pension. Banken väljer att satsa på det man är bra på, vilket bland annat betyder att den internationella verksamheten trimmas, kontoren i Asien (Hongkong, Shanghai och Singapore), Polen, Baltikum och Tyskland läggs ner, i Spanien och Frankrike koncentrerar man sig på att finansiera fastighetsköp åt nordbor. De internationella verksamheter som blir kvar är kontoren i New York och Luxemburg. Verksamheterna i våra nordiska grannländer, Storbritannien och Nederländerna räknas som hemmamarknader och är för stunden ohotade.
I Storbritannien har banken inlett en omstrukturering enligt samma modell som i Sverige. Här har man ännu inte kommunicerat hur många kontor det rör sig om. Omorganisationen görs som en konsekvens av att den brittiska marknaden inte längre väntas att växa organiskt. Under fjolåret tappade banken 593 miljoner i resultat till 2,1 miljarder kronor. Utlåningstillväxten har stagnerat och med Storbritanniens utträde ur EU har osäkerheten runt bankens verksamhet i landet ökat. Det senare resulterade i att banken tillsatt en speciell styrelsekommitté för att stärka upp verksamheten. Med en marknadsandel på 1% finns det dock fortsatt goda möjligheter ta marknadsandelar.
”Vi ser positivt på vår fortsatta utveckling i Storbritannien”, framhåller Carina Åkerström.
I de nordiska länderna brottas både den finska och norska verksamheten med problem i form av lägre vinst och kontorsnedläggningar.
Om Robin Rane ser positivt på bankens utveckling under det pågående omstruktureringsprogrammet är han mer skeptisk till utvecklingen långsiktigt.
”Konkurrensen i retail ökar när banking digitaliseras och kunderna får lättare att shoppa runt. Det betyder motvind för Handelsbanken och press på dess lönsamhet”, säger han.
Decentraliseringen har inneburit att Handelsbanken fortfarande har de nöjdaste kunderna bland storbankerna, redovisar mindre dåliga lån och kreditförluster än andra banker. Att Carina Åkerström är på rätt väg verkar ingen ifrågasätta. Målet är att nå en kostnadsbas på 20 miljarder per år från 2023. Nu har banken nått 21,6 miljarder mot kostnadstoppen 21,7 för 2019. Fortsätter kostnaderna att gå ner enligt plan och intäkterna kan hållas stabila blir det inte bara full pott på 850 Mkr i vinstdelning till de anställda utan också en fin tillväxt i utdelningen till aktieägarna när utdelningsregleringen släpps. l
Här hittar du fler reportage
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.