Riskkapitalnestorn: ”100% tillväxt räcker inte”

Den bästa tiden att skapa företag är nu, säger investeraren Pär-Jörgen Pärson. Men en stark tillväxt är viktig för att locka riskkapitalet. För Affärsvärlden tipsar han om vilka branscher som går en ljus framtid till mötes.
Pär-Jörgen Pärsson är partner på riskkapitalbolaget Northzone. Foto: Northzone.
Pär-Jörgen Pärsson är partner på riskkapitalbolaget Northzone. Foto: Northzone.

Pär-Jörgen Pärson är ett välkänt namn i tech-kretsar, såväl i Sverige som internationellt. Sedan 2004 är han partner på riskkapitalbolaget Northzone och har varit en tidig investerare i svenska fullträffar som Spotify och iZettle. För Affärsvärlden berättar han om trender inför det nya året och varför han inte längre imponeras av en dubblad försäljning.

Nytt år, nya möjligheter. Vad ser du för trender inför 2022?

”Jag tror att digitalisering och hållbarhet kommer fortsätta vara de stora drivkrafterna. Vi har ju sett en kraftigt accelererande digitalisering de senaste åren. Men nu har vi gått in i en fas där digitaliseringen fäster på djupet i samhället oavsett vad man driver för verksamhet, vilket gör att det kommer fortsätta finnas en stark underliggande tillväxt inom detta område. Utöver det ser vi ett kraftigt ökat intresse för hållbarhet, viket har skapat stor aktivitet hos duktiga entreprenörer.”

Vilka branscher påverkas mest av trenderna?

”Finansbranschen är fortsatt väldigt påverkad av nya fintech-bolag som snabbt förändrar spelplanen. Även hälsovårdssektorn är inne i en stor förändring just nu. Mycket på grund av digitaliseringen, där man använder data för att skapa bättre behandlingar och vårdprocesser. Utöver detta ser vi en snabb förändring inom mjukvara för företag. Det handlar om administrativa verktyg som egentligen skapades för 30-40 år sedan, men där den stora utvecklingen egentligen har skett de senaste 4-5 åren via molntjänster och SaaS-verktyg. Det är en enorm tillväxt i denna sektor.”

NORTHZONE

Northzone grundades 1996. Sedan dess har riskkapitalbolaget tagit in över 1,7 miljarder dollar och gjort över 175 investeringar i bolag i tidigt skede.

Northzone har kontor i Stockholm, New York och London men letar investeringar över hela världen. Exempel på tidigare investeringar är Spotify, iZettle och Avito. Idag finns bland annat Klarna, Nakd, Spring Health och Fubo TV i fonden.

Tänker du på några speciella mjukvaruföretag?

”Ett bra exempel är vårt portföljbolag Personio. De tillhandahåller en affärsprocess för HR-funktioner på små och medelstora företag. Systemet går att dra i gång på några timmar, vilket är mycket mer effektivt än gamla tungrodda system.”

Vilken typ av hälsovårdsbolag tror du på inför 2022?

”Vi tittar främst på bolag som kan förbättra vårdprocesser. Allt som har med vårdorganisation eller hur man kan använda data för att komma fram till bättre beslut är väldigt intressant. Ett exempel är Spring Health, ett New York-baserat hälsovårdsbolag inom psykisk hälsa som riktar sig mot företag som vill erbjuda vård för sina anställda. Bolaget bygger en datainfrastruktur för att ta mer precisa beslut när det kommer till matchning av utförare och personanpassade behandlingsplaner. Vi investerade för tre år sedan, och i höstas gick även Kinnevik in i bolaget.”

Har du något råd till unga svenska entreprenörer? Vilket branscher ska man satsa på/undvika?

”Det finns så mycket att göra på många områden. Det viktigaste är att ta reda på vad ens unika kompetens är och sedan använda den på rätt sätt. Man behöver inte bli en absolut expert i ämnet, men man måste förstå det tillräckligt bra för att kunna bygga en produkt som folk bryr sig om. Men jag skulle nog säga att det aldrig har funnits bättre tider att starta bolag än nu, och det har heller aldrig funnits bättre tider att resa kapital. Så om man går i företagstankar så ska man definitivt pröva.”

Hur tänker du som startup-investerare kring dagens bolagsvärderingar?

”Det har ju skett en ganska kraftig uppvärdering på europeiska bolag de senaste 1-2 åren, en mycket större rörelse än i amerikanska bolag. Sett isolerat är det inte så bra, men när man skrapar under ytan ser man ju att tillväxttakten för bolag i startup-fas är betydligt högre än för 5-10 år sedan. Värderingen sätts ju i relation till hur mycket bolaget växer och vad det är för marknad man adresserar. För fem år sedan tyckte vi att ett bolag som växte 100% på ett år var helt fantastiskt. Idag är det ganska normalt. Vi blir inte ens lite exalterade över ett bolag som växer 100% – det måste vara en bra bit över det för att vi ska bli riktigt sugna.”

Du har träffat många framgångsrika företagsledare och entreprenörer. Finns det någon du har blivit särskilt imponerad av?

”Många, men jag måste nog säga att Daniel Ek utklassar de flesta. Inte bara för att han har skapat ett fantastiskt företag från början, utan för att han hela tiden har återuppfunnit och utvecklat bolaget tillsammans med sitt team. Han har dessutom ägnat mycket tid åt hur han själv ska utvecklas som ledare och omgivit sig av rådgivare i världsklass. Han borde vara en stor inspirationskälla för många.

För den lite yngre generationen tycker jag att April Koh från Spring Health borde vara en stor inspiration. Hon startade bolaget när hon fortfarande gick på Yale, och har också gjort en fantastisk resa som företagsledare. Hon finns med på Forbes 30 under 30-lista och är den yngsta kvinnliga VD:n som leder en unicorn. Hon är helt besjälad över idén att tillhandahålla mental health care för storbolagen i USA och har en enorm förmåga att övertyga människor om vikten av det företaget håller på med.”

Nu har vi pratat en del om dina lyckade investeringar, men vågar du bjussa på en riktig flopp?

”Det skulle jag gärna göra, men listan är för lång. Vi räknar med att misslyckas med 30-40% av våra investeringar. Det är en del av vår modell, vi måste orka misslyckas för att hitta guldkornen.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från SciBase