Avanza
Avanza utsattes för överbelastnings-attack: ”Liten kundpåverkan”

Det råder en intensiv rapportperiod – då väljer Avanza att göra en uppdatering som skapade förhinder för kunderna. För vissa fungerade appen som vanligt, medan andra inte kunde logga in eller se sina innehav.

Från klockan 7.00 till 7.27 på torsdagsmorgonen genomfördes ett underhållsarbete. Det var på grund av en uppdatering i systemet, förklarar nätbankens VD Gustaf Unger för Affärsvärlden innan han måste vidare till styrelsemöten. Han lämnar över till bankens sparekonom Philip Scholtzé.
“Självklart vill vi aldrig att våra kunder ska drabbas negativt”, säger Scholtzé.
“Vi genomför uppdateringar omgående men de som kan påverka kundupplevelsen genomför vi regelbundet varje torsdag. Även då gör vi en riskbedömning och den här gången valde vi att köra uppdateringen trots rapporterna. Vi får se hur vi gör under nästa rapportperiod.”
Missnöjet var påtagligt på sociala medier som X och Instagram. Bland andra skrev börsprofilen John Skogman hur han har “svårt att respektera” att Avanza gör underhållsarbete på morgonen av “kvartalets största rapportdag”.
Vore det inte bättre att uppdatera systemen under kvällstid?
“Eftersom vi har satt i rutin att göra det mellan 7.00 och 8.00 på torsdagar så sker det då”, svarar Scholtzé.
Har ni folk som jobbar kvällspass?
“Vi har inte folk som jobbar på det sättet att vi kan göra uppdateringarna då. Men vi har beredskap på folk.”
Men även efter klockan 7.27 skrev flera användare på X att de upplevde problem med Avanzas sajt. Banken drabbades under morgonen av en så kallad DDoS-attack, där en aktör med flit överbelastar ett system.
Stämmer det att ni blev utsatta för en DDoS-attack?
“Ja, det stämmer. Men det hade ingenting med den här uppdateringen att göra, däremot så fick det en liten kundpåverkan.”
Läs mer:
Så agerar nätbankerna när spararna blir överbelånade i raset: ”Fler än normalt”
Doldisförvaltaren: ”Sju av tio rätt har gett en halv miljard mer än index”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.