Startup-cheferna om sina största misstag
Det ena bolaget utvecklar en simuleringsmjukvara som används av industrijättar klotet över. Det andra bygger synthar som älskas av kända – och okända – musiker i hela världen. Det tredje företaget skapade en databaslösning som har tagit dem hela vägen från Göteborg till Silicon Valley, USA:s it-mecka.
Algoryx, Teenage Engineering och Speedment är verksamma inom helt olika branscher, men har två saker gemensamt. Dels har alla tre bolag varit med på Affärsvärldens och Ny Tekniks 33-listan, dels har de varit framgångsrika med att etablera sig utanför Sveriges gränser.
Traditionellt har majoriteten av svenska bolags utlandssatsningar skett försiktigt och stegvis, med start exempelvis i ett grannland. Men dagens uppstartsbolag bryter mot den gamla ordningen. Synth-tillverkarna Teenage Engineering, med bas i Stockholm, är ett tydligt exempel på det. När bolaget släppte den innovativa minisynthen OP-1 2011 fick man kunder från hela EU och USA redan under det första dygnet.
– De gamla landsgränserna existerar inte för startupföretag på samma sätt längre. För oss kändes det självklart att satsa på en global marknad från början, säger Oscar Ahlgren, utvecklingschef hos Teenage Engineering.
Under 2018 sålde företaget högtalare och synthar till kunder i ett 80-tal länder på alla kontinenter. Minisynthen OP-1 är fortfarande en av bolagets populäraste produkter. Bland användarna finns musiker som Depeche Mode, det amerikanska folkrockbandet Bon Iver – och Apple, som har köpt in några synthar till sitt designlabb i Kalifornien.
– Vi har aldrig lagt särskilt mycket pengar på traditionell marknadsföring. För startupbolag med begränsade resurser är mässor runt om i världen extremt bra för att knyta kontakter. Vi har aldrig betalat en musiker för reklam, men det är klart att det har varit väldigt värdefullt rent pr-mässigt att exempelvis Bon Iver hälsade till oss från scenen i ett fullsatt Globen.
Tillgången på kapital är ofta en stor utmaning för utlandssatsande startupbolag – i synnerhet för hårdvaruföretag, med långa, kostsamma och ibland komplicerade utvecklingsperioder. Teenage Engineering grundades 2007, men väntade till 2016 med att ta in externt kapital. OP-1, som satte bolaget på världskartan, utvecklades alltså helt utan riskkapital. För att lyckas med detta krävdes andra lösningar.
– Allt arbete med OP-1 finansierades med pengar från konsultuppdrag. Som hårdvarubolag behöver man ha tillgång till en hel del kapital redan från början, det går inte att överleva utvecklingstiden annars. Men man ska komma ihåg att riskkapital inte är det enda sättet att finansiera sin verksamhet i ett tidigt skede, säger Oscar Ahlgren.
Algoryx började som en avknoppning från Umeå universitet. Aviation Industry Corporation of China, en av världens största flygindustrikoncerner, började nyligen använda Algoryx fysiksimuleringsverktyg. Företaget har i dag kunder i omkring 35 länder världen över, exempelvis Volvo, Atlas Copco och den tyska vapentillverkaren Rheinmetall.
– Men just nu märker vi också stort intresse från USA och Kina, säger Kenneth Bodin, grundare och vd på Algoryx.
Vissa marknader är särskilt luriga att jobba mot, enligt Kenneth Bodin. Inte på grund av kulturella skillnader, utan rent språkliga.
– I till exempel Japan, Kina och Tyskland har det varit särdeles viktigt att ha lokal representation. På nästan alla andra marknader där vi är aktiva fungerar engelska utmärkt, men inte där, säger han.
Vilka är de största misstagen som ni har gjort hittills i och med utlandssatsningar? Och vad är de viktigaste lärdomarna ni har dragit?
– En viktig lärdom är att vara oerhört noga när de tidiga avtalen ska skrivas, särskilt om det handlar om stora kunder. De stora koncernerna vill ofta ha med fem-sex klausuler som ska skydda deras immaterialrätter. De hittar vår teknologi och vill sedan gärna ha den för sig själva, säger han.
I ett sådant läge gäller det att försöka hålla huvudet kallt, trots den oerhörda betydelsen ett sådant kontrakt kan ha i ett tidigt skede i bolagets uppbyggnad. Kunden måste förstå att företaget, i det här fallet Algoryx, också måste kunna jobba med andra kunder.
– Vill de ha vår teknik för sig själva måste de i så fall också finansiera den fortsatta utvecklingen helt och hållet själva. Det orkar inte ens de stora drakarna med. Att hitta en pedagogik och ett självförtroende för att klara av det är viktigt, säger Kenneth Bodin.
Den stora betydelsen av lokal representation är något som mjukvarubolaget Speedment lyfter fram, i likhet med Algoryx.
Men Speedment, grundat i Göteborg, har gått ett steg längre. 2015 packade ett kärnteam från företaget, totalt sex personer, sina väskor och flyttade till Silicon Valley, söder om San Francisco. För Speedment, som utvecklar ett Java-verktyg som gör befintliga databaser supersnabba, har det varit ”oerhört betydelsefullt” att befinna sig på samma geografiska plats som teknikjättar som Oracle och IBM.
– Det är här som framtiden för Java skrivs. Vi kom hit första gången 2014, och fick snabbt kontakt med potentiella kunder. Vi pendlade mellan Göteborg och Palo Alto ett tag, men till slut blev antalet resor så många att vi bestämde oss för att flytta hit, säger Carina Dreifeldt, vd för Speedment, som i dag har kunder i över 70 länder.
Silicon Valley präglas av en stor nyfikenhet på nya it-produkter, berättar Carina Dreifeldt. I ”dalen” talas det mycket om ”fear of missing out”, fomo. Begreppet innebär att bolagen ständigt vill vara först med det nya – vilket kan gagna unga, hungriga it-bolag. Men konkurrensen om kunderna och riskkapital, som finns i enorma mängder i Silicon Valley, är stenhård, säger hon. Särskilt för bolag med rötterna utanför USA.
– Här finns ett upparbetat maskineri av att hitta entreprenörer bland studenter på exempelvis Stanford och inkubatorer som Ycombinator och 500 Startups. För utomstående nystartade företaget utan befintligt nätverk krävs mer. Det behövs både tur och skicklighet, och man måste bevisa att man menar allvar med att etablera sig i Silicon Valley.
Vad är ditt bästa råd till unga svenska bolag som vill testa lyckan utomlands?
– Ha uthållighet. Allting tar längre tid än man tror. Se till att ha en tillräcklig budget och förbered er på att jobba mycket.
Bolagen i reportaget
Teenage Engineering
n Gör: Tillverkar synthar och högtalare.
n Ort: Stockholm.
n Startår: 2007.
n År på 33-listan: 2013 och 2014.
n Viktiga marknader: USA, Japan och Storbritannien.
Algoryx
n Gör: Mjukvara för fysiksimuleringar.
n Ort: Umeå.
n Startår: 2007.
n År på 33-listan: 2011 och 2012.
n Viktiga marknader: Japan, Sverige och Norge.
Speedment
n Gör: Java-verktyg som snabbar upp Java-databaser.
n Ort: Palo Alto, USA.
n Startår: 2010.
n År på 33-listan: 2015.
n Viktiga marknader: USA, Kina och Indien.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.