Simmar inte lugnt

Från elitsimmare och managementkonsult till börs-vd. Sofia Svenssons uppgift är att få upp lönsamheten i möbelföretaget Lammhults Design Group.

Ett av våra två affärsområden är för sonen i skolbiblioteket, det andra för hans mamma i styrelserummet.”

Sofia Svensson går runt i bolagets showrum i centrala Stockholm och förklarar pedagogiskt vad Lammhults Design Groups två affärsområden fokuserar på. Hon visar upp elegant designade kontorsmöbler fördelade på två våningar, ena hörnet vetter mot Drottninggatan, det andra mot Adolf Fredriks kyrkogata.

Sofia Svensson har varit vd för Lammhults Design Group i drygt ett halvår och är inte i huvudstaden särskilt ofta, även om de flesta svenska kunder för just styrelserum finns här. Likväl blir det en hel del resande. Huvudkontoret för den decentraliserade gruppen ligger i småländska Alvesta, själv bor hon och familjen i Malmö­stadsdelen Limhamn – en logistisk kombination som innebär att hon numera har ett årskort på SJ.

Affärsområdet Library Interiors säljer inredning till bibliotek i flera länder som Sverige, Tyskland, Frankrike, Belgien, Storbritannien, Norge och framför allt Danmark. Inom det affärsområdet har de ingen egen tillverkning utan säljer projektledning – en tjänstebaserad del till slutkunder som typiskt sett är kommuner. I en tid då biblioteken har fått en ökad social funktion ställer det också nya krav på inredning. Bara Stockholms alla offentliga bibliotek hade 11 miljoner besökare i fjol. Störst var ökningen i förorterna, däribland Fruängen vars bibliotek har inretts av Lammhults. Men listan på gruppens inredda bibliotek är lång och varierande – från Düsseldorfs universitetsbibliotek, till Rosengårdsskolan, till ett kontorsbibliotek på Setterwalls advokatbyrå i Stockholm. Trots att den globala biblioteksmarknaden är nischad och väl avgränsad finns flera konkurrenter, inte sällan är de strukturerade på liknande sätt som Lammhults Design Group: med flera dotterbolag/varumärken under en paraplyorganisation.

I Lammhults senaste kvartalsrapport som utkom måndagen 29 april i år kunde man läsa att omsättningen i biblioteksdelen minskade marginellt jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Eftersom man är beroende av projekt kan skillnaden mellan olika kvartal variera kraftigt. Biblioteksinredningsdelen, som står för cirka en tredjedel av den totala omsättningen, är bolagets mest lönsamma affärsområde.

Inom Office Interior – inredningar för offentliga ytor – finns kunderna främst inom det privata näringslivet. Och den som har besökt finanskontor runt Stureplan i centrala Stockholm lär känna igen flera av möblerna från styrelserummen på affärsjuridiska byråer och hedgefondförvaltare. I detta showroom finns exempelvis skrivbordet ”Nordic” som är döpt efter en kund inom den svenska private equity-industrin.

Medan biblioteksdelen är beroende av offentliga medel så är konjunkturläget centralt för kontorsinredning, framför allt är bolaget beroende av att det finns en aktivitet på just den hyresmarknaden.

– På gott och ont är vi ganska beroende av Stockholm. Vi följer byggmarknaden men renoveringar styr egentligen vår marknad mer eftersom vi fokuserar på kontor och offentliga inrättningar. Vi följer marknadsinstitut och fick nyligen en lugnande signal, den svenska marknaden har bottnat lite och vänt uppåt igen, enligt projekteringsindex.

Men Sofia Svensson tar inte ut någonting i förväg. Hon har varit med förr och arbetade som strategianalytiker vid revisionsjätten PWC i London när finanskrisen briserade hösten 2008.

– Ingen såg vart det var på väg. Alla trodde bara att det skulle gå upp, upp, upp. Jag har lärt mig att man ska ta alla prognoser med en nypa salt. Vi har sett en avmattning i Sverige men ser också att det planar ut. Dessutom har vi en stor del export och den går väldigt bra, säger hon.

Eftersom bolaget lever på projekt gäller det att ha goda kontakter med särskilda – och på små marknader som de nordiska – återkommande nyckelpersoner som inredningsarkitekter och återförsäljare.

Än viktigare är det förstås att ha attraktiva varumärken i portföljen. Inom affärsområdet Office Interiors finns dotterbolag som klassiska svenska Lammhults, akustikfokuserade Abstracta, norska designmärket Fora Form, designmöbelföretaget Ragnars samt Morgana som tar fram glasväggar, vilka bland annat har sålt till Swedbanks nya kontor. Affärsområdet Office Interiors omsättning minskade något under årets första kvartal vilket ska ses i ljuset av att gruppen har vänt privatmarknaden ryggen genom att avyttra dotterbolagen Ire och Voice.

Med uttåget ur retail har Lammhults Design Group renodlats. Nu ska lönsamheten upp, och målet sedan några år tillbaka är en rörelsemarginal på 8 procent. För hela fjolåret landade rörelsemarginalen på 6,6 procent, en ökning mot föregående års 5,5 procent.

– En bra lönsamhet är viktig om det skulle hända något i konjunkturen. Vi måste helt enkelt nå dit och vi är på god väg. Dessutom måste lönsamheten upp för att kunna utveckla verksamheten vidare och hålla den förvärvsdrivna tillväxten, säger Sofia Svensson.

Tillväxten ska ske genom expansion på nya marknader och genom en rad nya förvärv – inom kontorsdelen och då gärna bolag som årligen omsätter runt 100 miljoner kronor.

– Vi letar efter starka varumärken inom vår nisch, bolag som passar vår ägarstyrningsmodell. Inte för litet, inte för stort, möbler inom inredning som fungerar vid stora kontrakt. Det är två parametrar till vi vill komplettera vår produktflora med: belysning, mattor samt balansera oss geografiskt. Vi är relativt Skandinavientunga i dag, men sedan kan det förstås vara ett svenskt bolag med stor andel export.

Hon talar om vikten av varumärkeskännedom, ”brand awareness”.

– Det har varit väldigt intressant att på nära håll få se hur nationell smaken är. Det som är premiumdesign i Norge är inte nödvändigtvis premiumdesign i Sverige eller Polen, och vice versa.

Sofia Svensson letar bland annat bolag i Polen och andra länder i Östeuropa men vill också bli ”större i norra Tyskland”. Förvärvsstrategin kräver tid och energi.

– Vi måste ha minst tio dialoger i gång om året. Vi kan ha fullgjort en hel process, sedan får säljaren kalla fötter eller så säger en nyckelperson upp sig.

Sofia Svensson har knappast gjort någon spikrak karriär. Uppvuxen i Eslöv med en far som var inspektor vid ett gods, och en mor som var sekreterare, var det inte självklart att hon så småningom skulle bli börs-vd. Men det var simningen som fick tankarna att tro att hon skulle bli något helt annat – elitsimmare – vilket hon också blev. Som bäst hamnade hon på plats 13 i EM, bästa gren var ryggsim. Men hur hamnade hon egentligen på vd-posten?

– Många olika livsval gör att man hamnar där man hamnar till slut.

Efter att ha satsat tusentals timmar på simning, varit med i landslaget, tagit civilingenjörsexamen i kemiteknik vid Lunds universitet läste hon Technology Management, en avslutning på civilingenjörs- och civilekonomsutbildningen.

– Simningen personifierar mig mest, men den utbildningen kommer nog på god andra plats.

Som managementkonsult på PWC arbetade hon först i Stockholm och senare i London. Hon skulle starta en strategidesk i Stockholm och blev skickad till London för att lära sig mer om hantverket. De hade en välutvecklad desk med 200–300 konsulter.

– Men redan under våren 2008 var det något som hände. Efter sommaren small det till. De som var högst upp i organisationen mättade sina egna munnar, vi expats kom i andra hand, hela marknaden blev väldigt tuff.

Så småningom bar det vidare till Midway där hon hade ett par olika roller som dotterbolags-vd och de sista två åren som finanschef och vice vd. Det finns flera likheter med Lammhults, säger hon, inte minst kulturellt. Midway är ett konglomerat bestående av mindre och medelstora företag. Moderbolaget är litet, organisationen är decentraliserad, därtill handlas båda bolagen på Stockholmsbörsens small cap-lista.

– Det finns också en historik i bolagen, karaktärer som grundade bolagen. Här finns hela tiden de småländska entreprenörerna i ryggen, säger hon.

Anders Pålsson som satt i styrelsen i Midway är även styrelseordförande i Lammhults Design Group, där även Sofia Svensson var styrelseledamot. När han såg att hon hade gjort bra ifrån sig på Midway kom frågan om hon var intresserad av vd-rollen. Det var hon.

– Jag kallar det för bananskalsmetoden, man tar flera aktiva beslut när man får chansen. Det som kan verka som ett långt kliv består i själva verket av flera små.

Lammhults Design Group

Två affärsområden: Library Interiors utvecklar, marknadsför och säljer funktionella inredningar och produktlösningar för bibliotek. Affärsområdet består av bolagen Lammhults Biblioteksdesign AB i Sverige, Lammhults Biblioteksdesign A/S i Danmark och Schulz Speyer Bibliothekstechnik AG i Tyskland med dotterbolag. Kunder är huvudsakligen aktörer vars verksamhet finansieras med offentliga medel, till exempel kommuner.

Office Interiors utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för inredningar till offentliga miljöer. Affärsområdet har fem varumärken: Lammhults, Abstracta, Fora Form, Ragnars och Morgana. Inredningsarkitekterna och återförsäljare utgör en viktig del i försäljningsprocessen fram till slutkund, som vanligtvis utgörs av företag, myndigheter och organisationer.

Noterade på Stockholmsbörsen men med två ägare med majoritet.

Största ägare:

Familjen Conradsson via Scapa Capital AB med 21 procent av kapitalet och 29 procent av rösterna.

Sune Lunqqvist: Nästan 13 procent av kapitalet och 6 procent av rösterna.

Avanza Pension 6 procent av kapitalet, 3 procent av rösterna.

Jerry Fredriksson 5,49 procent av kapitalet, 22 procent av rösterna.

Thomas Krishan 4 procent av kapitalet och 2 procent av rösterna.

Sofia Svensson

Gör: Vd för Lammhults Design Group sedan september 2018, tidigare styrelseledamot i bolaget. I operativ befattning närmast från Midway Holding (2013–2018). Dessförinnan Lars Weibull (2009–2013), PWC, Capgemini samt Procter & Gamble.

Tidigare: Elitsimmare. Bästa placering: plats 13 i EM, rankades som nummer 18 i världen.

Ålder: 41 år.

Bor: I villaområdet Limhamn, Malmö.

Familj: Sambo, två söner, 6 och 8 år.

Fritidsintresse: ”Hade gärna simmat mer, men tiden räcker inte till. Någonstans finns ambitionen att ta upp det igen. När jag kommer till en simhall blir jag alltid glad. Särskilt Eriksdalsbadet där jag vann mitt första SM-guld år 2000. Jag ser ofta företagsledare som säger att de springer Ironman, men jag förstår inte hur de hinner. Jag har gjort två prioriteringar nu: min familj och mitt jobb. Jag hade aldrig kunnat trycka in ett Ironmanlopp.”

Om vd-rollen: ”Det är kul att få ta ett helhetsansvar. För mig är jobbet lite som en hobby.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.