Köpläge efter kurstappet

Hexatronic har pressats på börsen efter ett svagt halvår på fibermarknaden i Sverige. Tillväxtutsikterna är dock fortfarande goda i Sverige men framför allt på bolagets marknader utomlands. Det osar köpläge.

Fiberbolaget Hexatronic har haft ett tungt 2018 på börsen och nästan halverats från toppnoteringen på 82 kronor i slutet av januari. Toppen kom i ungefär samma veva som det EQT-ägda IP-Only kraftigt bromsade sin utbyggnad av fiber i Sverige efter att ha dragits med vad som i lokalpressen blivit väl beskrivna kvalitetsproblem i sina projekt. IP-Only meddelade dock i slutet av september att företaget nu tar ny fart och siktar på att bygga flest fiberanslutningar på landsbygden av alla 2019.

Eftersom IP-Only tillsammans med Telia är de som bygger ut mest fiber i Sverige har bolagets paus påverkat marknaden kraftigt under 2018. Hexatronic, som i början av året bedömde att den svenska marknaden skulle vara oförändrat stark i år, spådde i senaste rapporten att den backar med 20 procent.

Affärsvärlden bedömer att svagheten på den svenska marknaden är tillfällig. Kanske kommer den inte tillbaka till de väldigt höga nivåerna som sågs 2017, då det blev brist på fiberglasråvara till Hexatronics kablar, men det finns ingen anledning att tro att 2018 är början på en nedgång. Av allt att döma beror svagheten på problemen som IP-Only har haft.

Det är i så fall bra för Hexatronic. Även om bolaget gradvis har minskat sitt beroende så är Sverige alltjämt den klart största marknaden för bolaget – 2017 utgjorde den 49 procent av den totala försäljningen.

De goda tillväxtutsikterna som Hexatronic ofta tillskrivs finns dock inte i Sverige, utan utomlands. Bolaget har bland annat genom förvärv positionerat sig på stora marknader som Storbritannien, Tyskland och USA – länder som inte ens kommer i närheten av den bredbandsutbyggnad som Sverige har genomfört och som framför allt är mycket större marknader.

Drivkraften för Hexatronics marknader är i grunden politiska beslut om att de flesta hushåll och företag ska ha en snabb anslutning till internet. EU ser det till exempel som en förutsättning för unionens konkurrenskraft i en alltmer digitaliserad värld, och alla medlemsländer har satt upp egna mål.

Bilden skiljer sig dock kraftigt från land till land. Sverige är bäst i EU när det gäller andelen hushåll som abonnerar på väldigt snabba uppkopplingar med 47,5 procent. Samtidigt är Tyskland på 19:e plats och Storbritannien 15:e. Bara 2,1 procent av de tyska hushållen har tillgång till en fiberuppkoppling, jämfört med EU-snittet på knappt 13 procent.

Det finns med andra ord gott om utrymme att växa på dessa marknader för Hexatronic, som dock inte bara har positionerat sig för att sälja fiberkabel. I många länder råder det nämligen brist på utbildad personal för att genomföra utbyggnaden och därför har bolaget även skaffat sig en position inom utbildning.

Trots den svaga svenska marknaden och negativ organisk tillväxt var bolagets tillväxt under det första halvåret knappt 18 procent. Detta efter att ett större förvärv i USA, som gav bolaget lokal tillverkning av dukt, konsoliderats från början av januari. Balansräkningen medger inga större förvärv i närtid, men Affärsvärlden bedömer det ändå som rimligt att bolaget når sitt tillväxtmål på 20 procent de kommande åren, givet de goda tillväxtförutsättningarna som finns.

Lönsamhetsmässigt har bolaget en historik av att klara målet för ebitda-marginalen på 10 procent. Och även om lönsamheten har fått sig en törn av den svaga svenska marknaden i år, så ligger bolaget på rullande tolv månader basis på målet. Affärsvärlden räknar framåt med att Hexatronic klarar av att hålla den nivån.

Aktien handlas nu till p/e-tal på 21 på prognosen för 2018 och p/e 14 för 2019. Motsvarande ev/ebit är 16 respektive 11. Det är inte dyrt för ett bolag som har goda förutsättningar att växa med 20 procent per år. Rekommendationen blir köp.

redaktionen@affarsvarlden.se

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold