Köper spännande duo
Det ser ut att bli ett bra första år för Småbolagsportföljen. Sedan start är portföljen upp drygt 46 procent, att jämföra med OMXSGI:s avancemang på 33 procent. Den politiska osäkerheten i form av handelskrig och brexit finns till viss del kvar, men i brist på andra investeringsalternativ verkar investerarna vara fast beslutna om att börsen kommer vara det bästa valet även inför nästa år.
Samtidigt som vi har fått se börsvärderingarna pressas uppåt börjar konjunkturen mattas av. Inför nästa år stuvar vi således om i Småbolagsportföljen: vi minskar den cykliska exponeringen och ökar upp i teknikbolag. Det innebär en högre risk, men mindre exponering mot konjunkturcykeln. Eftersom risken ökar håller vi nere portföljvikterna till runt 3 procent var.
Samtliga av de nya innehaven har köprekommenderats av Affärsvärlden under det senaste året. För belysningsbolaget Plejd utfärdades köpråd i nummer 1-2/2019. I förra veckan smög bolaget ut på sin Facebook-sida att lanseringsprocessen för Google Home är i gång och att Google har schemalagt lanseringen till i början av januari. Affärsvärlden ser ett nytt, bra ingångsläge i Plejd, med ett lockande p/s-tal runt 4,5 räknat på de senaste tolv månadernas försäljning.
Ytterligare en nyhet i portföljen är satellitbolaget Ovzon. Flitiga Affärsvärlden-läsare känner till bolaget från köprådet tidigare i höstas då vi lockades av den långsiktiga potentialen i bolagets erbjudande – satellitbaserade lösningar för olika bredbandstjänster. Ovzons totala adresserbara marknad uppskattas bara i dag till 8 miljarder dollar, men de potentiella miljardintäkterna ligger minst två år fram i tiden. Fram till dess kommer kassaflödet vara negativt, även om bolaget har en viss försäljning på tredjepartssatelliter. Vi tror dock att bolagets erfarna ledning och storägare även under på kortare sikt kommer fortsätta att nå viktiga milstolpar, så som man gjort under 2019.
Småbolagsportföljens teknikfest toppas med en ökning av den lilla positionen i det First North-noterade Bimobject, vars verksamhet bäst kan beskrivas som en marknadsföringskanal för säljare av byggmaterial och inredningsdetaljer – en digital katalog med 3d-ritningar av dörrar, fönster och annat som sitter i byggnader.
Bimobject har funnits med i portföljen sedan start, men har dessvärre varit en riktig besvikelse som har resulterat i en nästintill halvering av börsvärdet under det gångna året. Under hösten har bolaget dock stuvat om ordentligt i ledningen, inte minst med en ny vd i form av startup-veteranen Carl Silbersky. I ryggen har han EQT Ventures, som gick in som storägare i slutet av förra året.
Redan i början av december nådde Bimobject sitt tillväxtmål för antalet användare för helåret 2019. Bolaget har nu över 1,7 miljoner professionella användare och 0,45 miljoner parametriska BIM-objekt i databasen.
För att finansiera affärerna minskar vi i några av portföljens främsta trotjänare: teknikkonsulten Rejlers och installationsbolaget Instalco. Båda innehaven har gått mycket starkt under året; upp 69 respektive 46 procent sedan de plockades in i portföljen. Vi viktar ned till de ursprungliga portföljvikterna om 10 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.