Japanskt i biltoppen

Bilförsäljningen har bromsat in på flera av världens största marknader. Men de största biltillverkarna kör fortfarande med en acceptabel lönsamhet, visar Affärsvärldens genomgång.
Japanskt i biltoppen - veckans-data-nr-12_binary_6952240.jpg

Veckans tabell är en sammanställning över världens största börsnoterade biltillverkare. Trots att bilförsäljningen på världens största bilmarknad, i Kina, fortsätter att bromsa in så ökar de största biltillverkarna både omsättning och resultat.

Överlägset störst mätt i börsvärde är japanska Toyota. Biljätten ligger dessutom i toppskiktet när det kommer till lönsamhet, med en rörelsemarginal på drygt 9 procent. Dock ligger den en bra bit ifrån lyxbilstillverkaren Ferrari, med en marginal på 24 procent.

I toppen över de största biltillverkarna följer tyska Volkswagen och Daimler. Bolagen pressas fortfarande av dieselskandalen som briserade 2015. I VW:s rapport för helåret tyngde avgasproblemen, med kostnader på drygt 20 miljarder kronor. Det har även satt avtryck i aktierna som har utvecklats negativt både på ett respektive fem års sikt.

Omställningen mot elbilar syns i tabellen. Elon Musks Tesla har seglat upp till en sjätteplats i listan, och slår därmed jättar som Audi och Ford i börsvärde. Aktien genomled flera bakslag under 2018, men är ändå upp över 80 procent de senaste fem åren.

Lönsamheten går dock inte i samma riktning. Teslas rörelsemarginal tillhör bottenskiktet bland de observerade bolagen i listan. Även Ford, som nyligen aviserade nedskärningar vid en fabrik i Kina, dras med en rörelsemarginal klart under snittet på 8 procent.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.