Japanskt i biltoppen

Veckans tabell är en sammanställning över världens största börsnoterade biltillverkare. Trots att bilförsäljningen på världens största bilmarknad, i Kina, fortsätter att bromsa in så ökar de största biltillverkarna både omsättning och resultat.
Överlägset störst mätt i börsvärde är japanska Toyota. Biljätten ligger dessutom i toppskiktet när det kommer till lönsamhet, med en rörelsemarginal på drygt 9 procent. Dock ligger den en bra bit ifrån lyxbilstillverkaren Ferrari, med en marginal på 24 procent.
I toppen över de största biltillverkarna följer tyska Volkswagen och Daimler. Bolagen pressas fortfarande av dieselskandalen som briserade 2015. I VW:s rapport för helåret tyngde avgasproblemen, med kostnader på drygt 20 miljarder kronor. Det har även satt avtryck i aktierna som har utvecklats negativt både på ett respektive fem års sikt.
Omställningen mot elbilar syns i tabellen. Elon Musks Tesla har seglat upp till en sjätteplats i listan, och slår därmed jättar som Audi och Ford i börsvärde. Aktien genomled flera bakslag under 2018, men är ändå upp över 80 procent de senaste fem åren.
Lönsamheten går dock inte i samma riktning. Teslas rörelsemarginal tillhör bottenskiktet bland de observerade bolagen i listan. Även Ford, som nyligen aviserade nedskärningar vid en fabrik i Kina, dras med en rörelsemarginal klart under snittet på 8 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.