Fastigheter är Stenas bästa gren

Fastigheter väger allt tyngre för västkustens mesta rederifamilj.

Stena AB skulle gå i konkurs om man inte kunde tillverka fartygen i Kina. I Sydkorea kostar varje fartyg 200 miljoner kronor mer, sa koncernens huvud­ägare och vd Dan Sten Olsson nyligen till Dagens Nyheter angående det kinesiska inflytandet över Göteborgsregionen.

Kanske en aning drastiskt uttryckt, för den familjeägda Stenasfären ser inte ut att må så dåligt.

Enligt Dagens Industri är prognosen för 2019 ett nytt intäktsrekord med cirka 64 miljarder kronor, och vinsten väntas stiga från 1,1 miljarder kronor 2018 till 1,7 miljarder kronor i år. Vinsterna kommer framför allt från fastighetsförvaltningen. Stena är en av Sveriges största fastighetsägare, i år beräknas vinsten till 2 miljarder kronor. Även färjerederiet går plus medan shipping och framför allt oljeborrningen är sänken. Den senare har visat stora och ökande förluster en rad år, 2018 förlorades här 4 miljarder kronor.

Forbes värderar Dan Sten Olssons 51 procent i Stena till motsvarande dryga 35 miljarder kronor, hans syskon och Stefan och Madeleine äger 24,5 respektive 12,5 procent. De tre huvudägarnas sammanlagda förmögenhet är dock i utförsbacke. Den senaste noteringen enligt Forbes är drygt 60 miljarder kronor mot över 85 miljarder för fem år sedan.

Detta är en del av Affärsvärldens kartläggning av familjesfärernas börsinnehav. Samtliga artiklar går att hitta i årets sista nummer av Affärsvärlden.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.