Ett helt nytt aktieknep

Genom att analysera medarbetarundersökningarna kunde hr-experten Mårten Westberg förutsäga vilka aktier som skulle gå upp.

Med hårda siffror visar han att personalens mående och engagemang har verklig betydelse för hur företaget går. Ändå har han svårt att få gehör.

– Då, för sju år sedan, var det ingen som trodde på mig, och fortfarande är det många som är skeptiska och avfärdar detta som flummigt. Börsen styrs dels av någon slags kollektiv psykologi, men bara på kort sikt. På lång sikt styrs börsen av det underliggande värdet. Analytiker kollar gärna produktutveckling, kundflöden, effektivisering och så vidare, men alla dessa processer drivs av personalens engagemang. Därför är engagemanget viktigast för aktiens utveckling, säger Mårten Westberg som i dag driver företaget European Institute of Behavioural Analysis.

Det var när Mårten Westberg jobbade på Trygg-Hansa i början av 1990-talet som intresset för medarbetarundersökningar väcktes. Han tyckte att den undersökning han själv fick fylla i var så dålig att han kontaktade undersökningsföretaget för att föreslå förbättringar. Därefter följde många år där han jobbade med att utveckla medarbetarundersökningar, bland annat på Netsurvey, där han fick arbeta med stora mängder data från många olika företag.

– Jag hade en analytisk julafton under många år och lyckades till slut få fram en modell för att se samband mellan medarbetarundersökningar och aktiekurs. Företag som hade ett medarbetarindex på personalens engagemang som gick upp, där gick också aktiekursen upp, även om det tog över ett år innan det skedde. Efter Netsurvey följde jag 20 börsnoterade företag under tio år och kunde visa att modellen håller.

Men har inte börsen generellt gått upp under denna tidsperiod?

– Jo, men aktiekursen för dessa företag steg betydligt mer jämfört med börsens medel. Det är ungefär 2,5 gånger bättre att köpa aktier i ett företag där engagemanget stiger än där det inte gör det.

Hur räknar du ut personalens engagemangsindex?

– Genom att samköra all data från medarbetarundersökningen får jag fram vilka faktorer som har störst smittofaktor. Det är de frågor som gör störst skillnad för företagen. Jag har valt att kalla det engagemang, de frågor kopplat till medarbetarna som ger störst hävstänger för företagen.

Ofta ger de psykosociala faktorerna stor effekt, enligt Mårten Westbergs modell. De står för 70 procent av förklaringsvärdet till ett ökat engagemang. Det kan handla om frågor som relation till närmaste chef, relation till kolleger och mandat att självständigt få lösa saker man har ansvar för. Men vilka frågor som är viktigast är olika från företag till företag.

– I ett vanligt linjestyrt företag har den närmaste chefens kommunikation till medarbetaren stor betydelse. I ett projektstyrt it-bolag har denna fråga inte alls samma vikt. Där har det ofta visat sig att ledningens visioner är mycket viktigare. Det intressanta är att jämföra företagets index med sig själv över tid.

Att hitta vilka faktorer som driver aktiekursen är något av den heliga gralen. Det är också det svåraste med modellen, betonar Mårten Westberg.

För att visa att modellen han tagit fram på historiska data stämde även för att förutsäga hur kursen ska gå framåt, investerade Mårten Westberg i aktier enligt samma modell. 2014 tog han del av åtta bolags medarbetarundersökningar. Han tog fram vad som skulle ingå i företagens olika index över personalens engagemang och räknade ut indextalet. Ett år senare var han tillbaka på företaget för att se om index gått upp eller ned. På tre av bolagen hade det gått upp, det vill säga medarbetarundersökningen visade på ett större engagemang. I de bolagen köpte Mårten Westberg aktier. Ett av dem var Addtech, de två andra vill vara anonyma, men Affärsvärlden har tagit del av vilka de är. Det ena är ett stort internationellt industribolag, det andra ett mindre konsultbolag.

På två år gick aktierna som minst upp 44 procent och som mest 78 procent, vilket var drygt dubbelt så mycket som index under den perioden, 69 procent jämfört med 31 procent för SIX 30 Return-index.

Hur har du fått tag i företagens medarbetarundersökningar?

– Jag har frågat alla börsnoterade företag om jag får ta del av deras medarbetarundersökningar. Om de går med på det kommer jag till deras undersökningsleverantör och gör mina analyser. Med mig från dem får jag ett indextal och av mig får de vilka frågor de kan driva för största möjliga värdestegring i företaget.

Mårten Westberg konstaterar att det ökade engagemanget bland personalen börjar synas i produktionen efter ungefär ett år. Då brukar också börsanalytikerna intressera sig, ett år efter att Mårten Westberg köpt sina aktier.

Men blir inte detta insiderinformation?

– Jo, absolut, det tycker jag. Jag sitter på information som är mycket bättre än vad alla analytiker har. Jag har anmält mig själv till Finansinspektionen men de utgår från vissa fasta parametrar om det är insider eller inte, och där finns inte detta med, så de har bedömt att det inte är insiderinformation.

Just därför vill han se en förändring i hur de börsnoterade företagen måste redovisa i bokföringen. Han tycker att medarbetarundersökningar ska bli en del av det som används för att ta investeringsbeslut.

s– Om jag ska köpa aktier i ett kunskapsintensivt företag inom till exempel tech så tycker jag att deras kapitalomsättningshastighet eller nuvarande lönsamhet är ointressant. Utvecklingen på personalens engagemang i det dagliga jobbet är mycket bättre på att förutsäga hur det kommer att gå för min investering. I dag finns det jättesmarta personer som sitter och tar beslut på ganska perifera data. De borde vilja ha denna data, som har mycket större förmåga att förutsäga börsen, säger Mårten Westberg.

Med en förändring i företagens redovisning hoppas han få en bättre värdering av företagen, men framför allt att det på riktigt kan förändra synen på medarbetarna.

– När man börjar köpa aktier utifrån den här medarbetarinformationen kommer det innebära att de här frågorna prioriteras. Det kommer att leda till att miljoner människor får en bättre arbetsmiljö och en bättre dag på jobbet.

Mårten Westbergs modell för sambandet mellan aktievärde och medarbetarengagemang är fortfarande i ett tidigt skede och han tror att modellen kan förfinas långt mer. Han söker nu fler företag som vill ställa upp med medarbetarundersökningar. Målet är att kunna publicera resultaten i en vetenskaplig tidskrift framöver.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF