Ny värdedrivare räddar Cherry när nätkasinot gick på en nit

Problem inom nätkasinobolaget Come On tvingade fram två vinstvarningar från Cherry förra året vilket blev en fläck på manteln för det framgångsrika tillväxtbolaget. Samtidigt fortsatte andra delar av koncernen att gå som tåget. Det väger upp mycket av svagheten.
Ny värdedrivare räddar Cherry när nätkasinot gick på en nit - 0870874c-2234-4e3c-96cd-109bbb5c8644fitcroph450q80upscaletruew800s611fe73b84916b1a997bfdeb69aca379793b849f

Nätspelkoncernen Cherry (börskurs 57 kronor 6/3) har en tid varit Börsplus favoritaktie inom spelsektorn. Bolaget kan liknas vid ett investmentbolag inom nätspel med fem självständiga affärsområden som spänner över stora delar av branschen – från nätkasino och spelutveckling till teknikplattform och marknadsföring.

Cherry
Börskurs: 57,00 kr
Antal aktier (miljoner): 105,4*
Börsvärde: 6 010 Mkr VD Anders Holmgren
Nettoskuld: 1 444 Mkr* Styrelseordförande Morten Klein
SvD Börsplus huvudscenario
2017 2018E 2019E 2020E
Omsättning 2 252 2 590 2 901 3 191
– Tillväxt 27%** 15,0% 12,0% 10,0%
Rörelseresultat 295 414 435 511
– Rörelsemarginal 13,1% 16,0% 15,0% 16,0%
Resultat efter skatt 51 303 338 422
Vinst per aktie 0,53 2,88 3,20 4,00
Utdelning per aktie 0,00 0,00 1,00 1,50
Direktavkastning 0,0% 0,0% 1,8% 2,6%
Avkastning på eget kapital 5% 22% 20% 21%
Operativt kapital/omsättning -3% 3% 3% 3%
Nettoskuld/EBIT 4,9 3,1 2,2 1,3
P/E 107,5 19,8 17,8 14,3
EV/EBIT 25,3 18,0 17,1 14,6
EV/Sales 3,3 2,9 2,6 2,3
* Justerat för förvärv av Game Lounge
** Organisk tillväxt

På operatörssidan tillhör Cherry sedan förvärvet av Come On en av de större aktörerna i Norden ihop med Kindred, Betsson och Leovegas. Inom spelutveckling och marknadsföring (affiliation) agerar man däremot uppstickare på marknader som domineras av Netent och Catena Media.

De två senare är exempel på verksamheter som Cherry förvärvade i tidig utvecklingsfas och sedan lyckats expandera kraftigt. Just den förmågan, att förvärva och utveckla, är extra tilltalande med Cherry som placering.

Ändå måste vi säga att fjolåret var en plump i protokollet för bolaget, vilket också avslöjas av en lite matt kursutveckling 2017. Totalt blev resultatet drygt 25 procent sämre än den vinstprognos Cherry gick ut med i slutet av 2016. Avvikelsen låg i operatörsbenet, Come On, som inte fick ut önskad effekt på stora reklam- och marknadsinvesteringar. Ledningen har nu bytts ut och Cherry uppger att rörelsen återhämtat sig under senare delen av fjärde kvartalet.

Om Come On var missräkningen under 2017 så blev utvecklingen för Cherrys affärsområde Online Marketing utropstecknet. Affärsområdet består mestadels av bolaget Game Lounge som är en så kallad affiliate-verksamhet. Troligen är man mest känd för sin jämförelse-sajt Svea Casino som placerar sig högt på Google och marknadsförts med TV-reklam. Under 2017 växte verksamheten 156 procent, till 146 Mkr. Ökningen var i allt väsentligt organisk.

Som brukligt i den här sektorn än lönsamheten slående god även för Game Lounge. Tabellen nedan listar bolagets utveckling jämfört med de två större noterade konkurrenterna Catena Media och Net Gaming:

2017 Catena Media Net Gaming Game Lounge
Intäkter, Mkr 686 169 147
Tillväxt (organisk) 28% 14% 156%
Rörelseresultat, Mkr 284 105 88
Rörelsemarginal 41% 62% 60%
Börsvärde, Mkr 7 080 748 Ej noterat
Intäktsmodell (% av intäkter) Revshare (60%) CPA (70%) Revshare (ca 90%)
Bolagen har samma affärsmodell där besökare på deras sajter länkas vidare till partners i form av spelbolag. Om kunden sedan sätter in pengar och spelar så får affiliatebolaget en ersättning. Antingen en fast per refererad kund (CPA) eller en andel av det spelnetto kunden genererar (Revshare). Game Lounge sticker ut med hög andel Revshare och organisk tillväxt (bolagen redovisar organisk tillväxt på olika vis och siffrorna är inte helt jämförbara)

Tillväxten är extra hög i Game Lounge som dessutom inte litar så mycket till förvärv för att växa (trots det ökar intäkterna över 100 procent senaste kvartalet). Sannolikt är bolaget skickligt på sökmotoroptimering och att skapa innehåll som lockar spelare.

Blickar man framåt finns flera viktiga avstämningspunkter för den som investerar i Cherry:

Håller Yggdrasil tempo för att kunna knoppas av som eget börsbolag? Detta är en viktig värdedrivare. Tanken är att en rörelse som denna, med 60 procents tillväxt och 34 procent marginal, kan få en mycket hög värdering på börsen (25-30 gånger rörelsevinsten?). Än så länge ser det bra ut. Organisationen byggs ut. Vinsten fortsätter att växa starkt och mycket tillväxt finns kvar att vinna på nya marknader.

Vänder Come On? Ledningen är optimistisk. Siffrorna är sådär. Tillväxten fortsatte att falla, från 14 till 10 procent, i fjärde kvartalet.  Justerat för engångseffekter minskade rörelsevinsten till 50 Mkr (58), trots att branschen hade kraftig medvind av stark sportbokmarginal och trots att Come On drog ned på marknadsföringen något. Detta imponerar inte. Men man sitter på några bra varumärken och innovationskraft så hoppet finns där. Vi sänker ändå förväntningarna ett par hack framöver (se mer nedan).

Fortsätter Game Lounge ånga på? Nu tyder allt på det. Cherry köpte nyligen merparten av grundarnas aktier (de har 5 procent kvar) och vi får se om det har någon effekt. Att bolagets tillväxtstrategi med intäktsdelning och organisk tillväxt tar tid att visa sin fulla potential är lovande i detta utvecklingsskede. Det bästa borde vara kvar. Rörelsen kan oväntat snabbt bli en börskandidat.

Kan en refinansiering sänka räntan (9 procent) och skapa större förvärvsutrymme? Till sommaren blir det möjligt för Cherry att ersätta finansieringen man tog upp för Come On-köpet. Det bör ske till bättre villkor. Ingen stor värdedrivare men ändå en möjlig positiv faktor.

Värderingen ser ungefär ut som senast vi synade Cherry trots flera justeringar. Vi värderar som tidigare varje affärsområde för sig, drar bort värdet av centrala kostnader och nettoskuld för att landa i följande bild:

Cherry – värdet av delarna
2020
Affärsområde Rörelsevinst 2019 Rimlig multipel Rimligt värde
(Mkr) (ev/ebit) (Mkr)
Gaming (Come On) 290 14 4060
Marketing (Game Lounge) 170 14 2380
Restaurangkasino 15 10 150
Game Development (Yggdrasil)* 100 20 2000
Centrala kostnader -45 8,5 -383
Totalt värde verksamheten, Mkr 8208
Nettoskuld, 2020 575
Totalt värde aktierna 7633
Antal aktier 105,5
Värde per aktie, kronor 72
Kurspotential (givet dagskurs 57 kr) 27%
* Justerat för Cherrys ägarandel

Värderingen av Cherry

Något om centrala antaganden för de värdemässigt viktigaste delarna av koncernen:

Online Gaming (speloperatör): Antar 10 procents årlig tillväxt och att rörelsemarginalen stiger från 8,6 till 12,0 procent fram till 2020. Skattebördan ökar på grund av svensk reglering under perioden men vi räknar med ökad skalbarhet och lägre marknadsföringskostnader. Speloperatörer värderas här och nu till 15 gånger rörelsevinsten i snitt. Vi använder 14x för Come On.

Online Marketing (affiliate): Antar drygt 20 procents årlig tillväxt och att rörelsemarginalen ökar från 61 till 65 procent. Net Gaming och Catena värderas till 10-15 gånger rörelsevinsten. Cherry förtjänar en hög siffra på grund av hög organisk tillväxt. Vi använder EV/Ebit 14.

Game Development (spelutveckling): Antar drygt 20 procents årlig tillväxt och att rörelsemarginalen förblir kring 34 procent. Tillväxten är största jokern. Konkurrenten Netent har gått in i väggen. Yggdrasil finns på färre marknader och kunder och har längre till mognad, tror vi. Värderingen EV/Ebit 20 är en premie mot Netent (EV/Ebit 16) men speglar tillväxtskillnader (+20 procent mot 10 procent per år närmsta tiden).

Generellt kan sägas att vi haft svårt att estimera utvecklingen för Cherry varför prognoserna bör tas med en nypa salt.

I siffrorna ingår alla avskrivningar från Come On-köpet trots att man kan argumentera för att en del av dessa mest är av redovisningskaraktär. Om avskrivningarna skulle matcha bolagets faktiska investeringar skulle rörelseresultatet vara 60 Mkr, eller 2,5-3,0 kr/aktie, högre.

Vi antar för enkelhetens skull att Cherry inte delar ut pengar under perioden utan reducerar nettoskulden.

Antalet aktier och nettoskuld är justerad för förvärvet av 44 procent av aktierna i Game Lounge trots att transaktionen ej är genomförd.

Värderingen är okej men det finns klart billigare bolag och de med ännu starkare operativ trend. Mycket kokar ned till om man lockas extra mycket av bolagets förmåga att förvärva och förädla nya verksamheter. Börsplus gör så och behåller köprådet.

Bolags största ägare Andel av kapital Andel av röster
Prunus Avium Ltd 24,95% 17,42%
Morten Klein genom bolag 14,38% 13,07%
Avanza Pension 4,63% 3,23%
Bjørn Grene 3,68% 2,57%
Per Hamberg 3,48% 11,38%
Arild Karlsen 2,89% 2,02%
Svenska Handelsbanken AB for PB 2,77% 3,63%
Lars Kling 2,46% 7,63%
Cail 2,15% 3,20%
Svea Ekonomi AB 1,86% 1,32%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.