Analys
Nitro Games: Höga förväntningar
Finska Nitro Games (77,00 kr) är en liten mobilsspelsutvecklare med huvudkontor i Finland och drygt 50 anställda. Verksamheten har varit igång i över 10 år. Förra året noterades bolaget på First North. Sedan dess har aktien stigit med omkring 79 procent.
Nitro har två huvudsakliga intäktsben:
- Dels utvecklar man egna mobilspel. Spelen är gratis att ladda ned och är multiplayer-baserade där spelare tävlar mot andra spelare i realtid. Den typiska spelaren är en man i 30-årsåldern. Intäkterna kommer dels från annonser, dels från transaktioner där användaren betalar riktiga pengar för att få olika fördelar i spelet. Spelen distribueras på egen hand i Europa och Nordamerika. På övriga marknader används distributörer. I dagsläget har man endast ett fullt kommersialiserat spel men ytterligare ett spel släpps snart. Mer om det längre ned.
- Dels utvecklar man spel åt andra förläggare på projektbasis. Intäkter av konsultkaraktär, alltså.
Projektutvecklingen står för majoriteten av intäkterna och sysselsätter ungefär hälften av utvecklingsstyrkan. Över tid är så klart tanken att den egna spelportföljen ska utgöra den stora delen av omsättningen.
Lite data från Q3-rapporten:
Nitro Games Q3-rapport | Q3 18 | Q3 17 |
Omsättning, miljoner euro | 0,745 | 0,411 |
– tillväxt | 81,2% | 175,5% |
Rörelseresultat | -0,988 | -0,561 |
Anställda | 54 | 25 |
Som tabellen visar är Nitro ännu inte lönsamt. Tillväxten är hög, men merparten av detta är hänförligt till ökade projektintäkter (Nitro redovisar inte intäktsfördelningen). Portföljens enda kommersiellt lanserade spel, Medals of War, lanserades 2017 och har inte blivit någon raket ännu, även om spelet fått fina recensioner. På rullande basis är intäkterna kring 2,3 miljoner euro (drygt 23 Mkr). Det är blygsamt ställt i relation till börsvärdet på nära 280 Mkr.
Strategin är helt inriktad mot att vidga bolagets spelportfölj och att därmed diversifiera intäkterna. Förhoppningarna är ställda till några olika möjligheter:
- Längst fram i pipeline är Heroes of Warland. Spelet går ut på att två lag om fyra möter varandra i ett skjutspel i förstapersonsvy, en vanlig genre bland PC- och konsolspel. (Se trailer här.) Spelet har mjuklanserats och ska lanseras kommersiellt innan årsskiftet. Som del av marknadsföringen har man spelat in en TV-show där kändisar från spel- och sportvärlden tävlar mot varandra. Första avsnittet släpps nu i november (nyheten fick aktiekursen att stiga med nästan 7 procent).
- Under det tredje kvartalet har man med hjälp av den sydkoreanska giganten Netmarble släppt en specifik version av Medals of War för de turkiska och arabisktalande marknaderna. Ett likadant avtal har slutits för Heroes of Warland. Blir släppen lyckade är det inte otänkbart att Netmarble också distribuerar spelen i Asien.
- Projektintäkterna består av ett uppdrag för vitryska Wargaming som står bakom populära World of Tanks. Nitro skapar deras spel (titel okänd) och får betalt för utvecklingstiden. Man har också rätt till en ospecificerad andel av spelintäkterna efter kommersiell lansering, som lär ske någon gång under 2019.
Det är för oss mycket svårt att bedöma om Nitros olika projekt kommer gå vägen. Nitro kan dock stoltsera med ett antal namnkunniga investerare som verkar mer säkra. Nyligen genomfördes en riktad emission på drygt 47 Mkr (kurs: 47,5 kr) där bland andra Robur-fonden Ny Teknik, Ola Rollén (via bolag) och Ludvig Strigeus (nyckelperson och kodare bakom Spotify) deltog. De är ett klart plus att ett litet bolag som Nitro kan locka dessa namn.
Kanske hänförs de av Nitros sätt att utveckla sina spel. Utvecklingsprocessen bygger på att spel görs tillgängliga för allmänheten mycket tidigt, ibland en vecka in i utvecklingsarbetet. Tanken är att Nitro tidigt ska kunna avgöra om ett särskilt spelkoncept mottas väl av ”vanliga spelare”. På det sättet ska man kunna undvika onödiga förlustprojekt. Spelarnas feedback hjälper sedan till att forma det färdiga spelet. Nitro har också en egen plattform, NG Platform, som syftar till att återanvända kod mellan projekt. Det är möjligt att det här finns strukturvärden som Rollén & Company gärna betalar för.
Nitro Games (EUR) | ||||
Börskurs: | 71,60 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 3,6* | |||
Börsvärde: | 259 Mkr | VD | Jussi Tähtinen | |
Nettokassa: | 39 Mkr** | Styrelseordförande | Jacob Ehrnrooth | |
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2017 | 2018E | 2019E | 2020E | |
Omsättning | 18** | 28 | 44 | 68 |
– Tillväxt | 112,7% | 55,0% | 60,0% | 55,0% |
Rörelseresultat | -31** | -45 | -30 | -9 |
– Rörelsemarginal | -176,4% | -164,0% | -68,0% | -13,0% |
Vinst per aktie | -14,26** | -10,10 | -6,60 | -1,99 |
EV/EBIT | -7,0 | -4,9 | -7,3 | -24,8 |
EV/Sales | 12,4 | 8,0 | 5,0 | 3,2 |
* Omräknat efter emission | ||||
** Omräknat till växelkursen EUR/SEK 10,34 |
Hur ska man då skissa på utvecklingen framgent? Mycket svårt. Spelportföljen är minimal vilket betyder att enskilda lanseringar har stor effekt på helheten. Det är en viktig skillnad från en mer diversifierad mobilspelsaktör som G5 Entertainment.
Till dagens värdering är alltså riskprofilen hög. Även om Nitro har intäkter betraktar Börsplus bolaget närmast som ett förhoppningsbolag. I tabellen nedan skissar vi väldigt löst på ett optimistiskt scenario för Nitro.
Om fyra år tänker vi oss att bolaget byggt upp en mindre portfölj med spel varav åtminstone något lyckas lite bättre. I så fall är intäkter kring 160 Mkr rimligt vilket med en marginal i linje andra mobilspelbolag ger en vinsten på knappa 20 Mkr. Sätter vi en multipel på 3 gånger intäkterna, dubbelt så högre som G5 Entertainment värderas i dag, så finns en uppsida.
Nitro Games | Idag | Tänkbart 2021 |
Värdedrivare (i) | Lanserade spel | Intäkter och vinst |
Uppnådd nivå Värdedrivare | Ett lanserat spel | Ca 8 spel och 160 Mkr intäkter |
Värderingsmodell (ii) | P/S-tal på 10 | P/S-tal på 3,0 |
Resultatnivå, årstakt | Cirka -53 Mkr | Cirka 19 Mkr |
Börsvärde, Mkr (iii) | 278 Mkr | 480 Mkr |
Optimistisk vinstchans (iv) | 73% |
Tabellförklaring
Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Börsplus huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det som regel slutar med en stor förlust för investerarna.
(i) Värdedrivare är de enligt Börsplus enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.
(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.
(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Börsplus (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Börsplus optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.
(iv) Optimistisk vinstchans är är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finanseringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.
Slutsats
Nitro verkar vara ett kompetent och bra bolag. Särskilt intressant är den fina ägarlistan.
Verksamheten är i tidig fas och bilden är att marknaden tagit ut väldigt mycket i förskott. Risken för misslyckade spelsläpp är alltid överhängande i mobilspelsbranschen samtidigt som konkurrensen är skyhög. Under 2018 har Nitro hittills haft en kassaförbränning kring 35 Mkr. Det ska jämföras mot nettokassan efter emissionen som är runt 39 Mkr. Fler nyemissioner kan definitivt bli aktuellt.
Slutsatsen är att Nitros projekt måste gå väldigt, väldigt bra för att aktien ska vara köpvärd.
Så betygsätter Börsplus förhoppningsbolag
Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Börsplus sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:
1 eller 2 = Sälj
3 eller 4 = Neutral
5 eller 6 = Köp
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.