Native Annons
Viktigare än någonsin att skydda sig mot dagens avancerade e-posthot
Vi ser hur de insett att det är effektivare (och billigare) att stjäla inloggningsuppgifter och lösenord för att logga in än att försöka hacka sig igenom tekniska system och säkerhetslösningar. Det räcker ofta med inloggningsuppgifter för en medarbetare för att de ska kunna börja röra sig igenom systemet, nå nya behörigheter, ta sig in på servrar och klienter – och i slutändan börja ladda ner känslig information.
De flesta av dessa attacker börjar med att man riktar e-postattacker mot intet ont anande anställda. Enligt 2023 års upplaga av Proofpoints State of the Phish-rapport är svenska organisationer de mest benägna av de undersökta länderna i hela EMEA-regionen att falla offer för nätfiskeattacker. Hela 94% av organisationerna rapporterade minst en framgångsrik e-postbaserad nätfiskeattack under 2022. Dessutom uppgav drygt nio av tio (92%) av svenska organisationer att de blivit utsatta för försök till så kallade Business Email Compromise-attacker (förkortat BEC).
En framgångsrik nätfiske-attack påverkar alltså inte bara den enskilda medarbetaren utan kan ofta ge cyberkriminella det fotfäste de behöver för att ta sig runt säkerhetslösningar för att stjäla känslig information och sprida ytterligare varianter av skadlig kod såsom ransomware och avancerade informationstjuvar.
Av de svenska organisationer som rapporterade en framgångsrik nätfiskeattack under förra året uppgav hälften att de också drabbats av direkta ekonomiska förluster kopplade till attacken. Dessutom rapporterade 90% att de varit utsatta för en e-postbaserad ransomware-attack och i 82% av fallen var infektionen framgångsrik.
Med tanke på de stora konsekvenser nätfiske riskerar att leda till är det viktigt att organisationer inser behovet av en effektiv e-postsäkerhet – eftersom de flesta cyberattacker börjar just med ett till synes oskyldigt e-postmeddelande.
Människor, processer och teknik
Dagens cyberattacker utgår från – och riktar sig mot – människor. För att blockera dem behöver du en integrerad säkerhetsplattform som skräddarsyr och anpassar skyddet runt dina medarbetare före, under och efter en attack.
Att säkerställa att ett fungerande e-postskydd är på plats bör vara högsta prioritet för varje organisation, inte minst i mer utsatta branscher där e-post är ett viktigt affärsverktyg. Den bakomliggande cybersäkerhetsstrategin bör utgå från människor, processer och teknik.
Den bästa strategin är att bygga ett skydd i flera lager, med medarbetarna i centrum. För att göra det på ett effektivt sätt behöver organisationen förstå vilka användare som oftast blir måltavlor och vilka som är mest benägna att duperas av den sociala ingenjörskonst som nätfiskeattacker bygger på. Dina medarbetare utgör första försvarslinjen och det är viktigt att utbilda i säkerhetsmedvetenhet som en grund för att säkerställa att alla kan identifiera ett försök till nätfiske och vet hur de bör agera och hur de ska rapportera incidenten.
Detta bör kombineras med ett skydd i flera lager: vid e-post-servern, i molnet och på varje enskild klient. En robust strategi för e-postsäkerhet minimerar behovet av att förlita sig på anställdas omdöme genom att stoppa hot innan de når deras inkorgar.
Proofpoint Threat Protection Platform är en säkerhetslösning som skyddar människor från de hot som riktar sig mot just dem. Genom att integrera flera lager av skydd fördelat över e-post, moln, enskilda användare och underleverantörer erbjuder den ett heltäckande försvar mot nätfiske, BEC-attacker, skadliga program och ransomware. Denna integrerade plattform erbjuder en oöverträffad översikt av den centrala attackvektor som medarbetarna utgör, ett effektivare skydd mot moderna hot och i slutändan en positiv utveckling för organisationen. Det minskar bördan för säkerhetsteamet, förbättrad produktivitet och skyddar såväl dina medarbetare som din affärskritiska information.
Läs mer om Proofpoints lösningar här.
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.