Native Annons
Vad innebär digitaliseringen för svenska företag?
”Digitalisering är ett sätt att koppla ihop människor och saker med affärsprocessen. Företagen kan bli smartare genom det, det vill säga effektivare i sin interna bearbetning, men även externt mot kunder och komma med nya idéer, nya innovationer och lösningar som passar kunderna”, säger Håkan Strömbeck, Business Innovation Architect på SAP.
Günter Mårder, vd på Företagarna: ”När vi ser den stora rörelse som just nu sker kopplad till digitalisering och globaliseringen som då påskyndas, ser vi att förutsättningarna för många företag förändras radikalt. Den digitala kraften gör att matchningen mellan konsumenter och producenter blir mycket effektivare. Det gör att vi kan börja söka efter leverantörer långt bortanför de gränser som vi tidigare hade.”
Men hur ska företagen då göra för att anpassa sin verksamhet till de digitala möjligheterna och utmaningarna?
Håkan Strömbeck: ”Digitalisering är inte fråga om att man kommer göra det, utan om när. Sen är det viktigt att betona att digitalisering inte är ett projekt, utan en pågående process där man hela tiden behöver överväga dom saker och beslut man tidigare tagit, utvärdera ny teknologi, och se om man ska ändra i sin digitaliseringsresa och sin process framåt.”
Ladda ner rapporten The Transformation Imperative for Small and Midsize Companies.
Duni är ett företag som tagit digitaliseringen på allvar och ser tydliga resultat.
Fredrik Malmgren, Director of Operations, Duni: ”Digitaliseringen för oss, den stora utmaningen där är att få med sig organisationen. Vi är ju inget nytt företag utan har funnits väldigt länge och måste utveckla vår personal så att dom kan både utveckla de digitala processerna, och ta till sig nya digitala verktyg. Vi har löst det genom att dela upp organisationen i en riktig matrisorganisation där vi har de digitala processerna på ena hållet och funktionerna från det andra. Det innebär att vissa av de som är funktionsansvariga har ett ansvar att utveckla processerna i hela företaget. De som sitter på funktionsansvar ska både kunna de digitala verktygen som finns på marknaden och kunna beställa, implementera och lära ut dem.”
Anmäl dig till frukostseminariet.
”Det vi ser som konkreta resultat från att ha överblick digitalt över hela processen, är att vår tillförlitlighet gentemot kunderna har blivit mycket högre. Innan vi började med detta så låg vi på ungefär 85 % tillgänglighet och tillförlitlighet mot våra kunder. När de la sin order så fick de sina varor till 85 % på rätt dag, idag är vi uppe på 95 %.”
För Duni och SAP är digitaliseringen inlemmad i den egna organisationen, men vad är nyckeln till att svenska företag ska kunna ta tillvara på möjligheterna med teknikutvecklingen?
Günter Mårder, vd på Företagarna: ”Det viktigaste är att alla företagare ser till att vara kunskapsuppdaterade, att förstå den moderna tekniken. Det är också viktigt att det finns en infrastruktur som möjliggör för oss att kunna tillvarata teknikens möjligheter. Det handlar både om att ha rejäla fiberutbyggnader, men också att man snabbt tillämpar ny trådlös teknik och att vi nu i nästa steg bygger ut ett 5G nät snabbt, för att på så sätt vara på banan och kunna erbjuda produkter eller tjänster världen över för att vi har en bra digital infrastruktur.”
Vill du veta hur du kan använda artificiell intelligens för realtidsanalys av ditt företag och dina kunder? Anmäl dig till frukostseminariet.
Ladda ner rapporten The Transformation Imperative for Small and Midsize Companies.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.