Native Annons
Uppkopplat lager för Martin & Servera säkrar leveransen
Med 3 200 medarbetare, 25 000 kunder och cirka 100 000 produkter i sortimentet är Martin & Servera landets ledande restauranggrossist. Kundgruppen är alla de som sysslar professionellt med mat – från caféer, restauranger och hotell till cateringföretag och kommunala storkök. I sortimentet finns färskvaror, storköksutrustning, porslin, kläder och städmaterial. Ett team av kockar och experter kan ge råd om menyer och vinlistor. Alltihop sker inom ramen för visionen, att vara restaurangens bästa partner som bistår med varor, tjänster och kunskap.
– Vi tillhandahåller allt en restaurang kan behöva, och kundens prioritering är rätt enkel. Det handlar om att få rätt vara, vid rätt tid till rätt pris och punktlighet i leveransen, konstaterar Erik Ericson, chef för IT-drift på huvudkontoret i Årsta utanför Stockholm.
Varor fraktas till Martin & Serveras lager från hela världen, via regionala knutpunkter för omlastning och vidare till kunderna. Leveranser måste tajmas, scheman klaffa och varor hanteras med tanke på bäst före-datum, hållbarhet och temperatur. För att vara ”restaurangens bästa partner” behövs minutiöst vältrimmad logistik där det sistnämnda är helt beroende av IT.
– Logistik är hjärtat i vår verksamhet, och IT är hjärtat i logistiken. Våra system och vårt nätverk måste vara uppe dygnet runt och hålla för de krav på tillgänglighet som vi och våra kunder behöver. Utan nätet stannar allt, förklarar Erik Ericson.
Trådlös Wifi as a service
Logistiken och tekniken på Martin & Servera utvecklas ständigt. Det senaste är den moderna lagerlösningen där uppkopplade truckar kör runt bland lastpallarna och operatörer plockar och registrerar varor med hjälp av headset och röststyrning.
– Tekniken kallas ”pick by voice” och varorna registreras direkt i vårt lagerhanteringssystem. Det är mycket smidigare än att som tidigare skanna streckkoder med handdatorer eller pricka av med papper och penna.
Nätverket som används är ett WiFi ”as a service” från Tele2 Företag, som även står bakom datorutrustning, mobiltelefoner och routrar. Teknikvalet hänger ihop med att lagermiljön är så krävande ur IT-synpunkt. Valet av leverantör är utifrån Tele2:s erfarenhet av liknande uppdrag.
– Lösningen är utformad för att klara miljöer där det är dammigt och kallt. Eftersom vi arbetar med färskvaror måste den klara kyl- och frystemperaturer ned till -30 grader. Det ställer extremt höga krav på IT-systemen. Tele2s expertis kring trådlösa nät i krävande lagermiljöer har helt varit avgörande för designen och driftsäkerheten. Samarbetet i projektet har varit oslagbart, med otroligt kompetenta medarbetare och jättebra supportfunktion, säger Erik Ericson.
Det är inte bara truckarna som hanteras i nätverket. Hela lagerhanteringen är uppkopplad och därför spårbar så att lagersaldot hålls aktuellt och varuflöden kan optimeras. Temperatur och luftfuktighet som kan ha påverkan på produktkvaliteten övervakas i realtid.
Möter allt tuffare kundkrav
Att nätverken är robusta och verksamhetens system inte går ned är avgörande för att Martin & Servera ska kunna möta kundernas allt högre krav i en tid när osäkerheten växer.
– Allt går fortare och blir mer osäkert, men kraven på punktlighet och leveranssäkerhet ökar. Våra kunder får allt högre krav på sig från sina kunder och deras krav på oss blir allt högre, samtidigt som tidsramarna blir snävare. Stopptid för orderläggning är i många fall så sent som dagen innan klockan 15.00 och då måste vi kunna agera snabbt. Då vill det till att logistiken klaffar och alla system är i gång, säger Erik Ericson.
Tekniken är en viktig möjliggörare, men också en känslig punkt. Allt hänger ihop i ett ekosystem där alla är beroende av varandra och Tele2 Företag spelar en viktig roll.
“Vi valde Tele2 för att det är oerhört lätt att arbeta med dem. Det är kul att lösa uppgifter tillsammans och man ger inte upp”.
– Vi måste bli ännu mer flexibla och snabbt kunna möta kundernas behov. Och vi måste fortsätta agera punktligt även om det är oroligt i omvärlden. Säkerhet är en viktig fråga ur flera aspekter. En annan stor fråga är hållbarhet. Vi har nyligen invigt en egen solcellspark i Skåne som förser oss med el stora delar av året, vi har också börjat köra ut varor med el-lastbilar och vi använder nattliga leveranser då det är mindre trafik vilket sparar bränsle, säger Erik Ericson och avslutar:
– Om inte nätverket fungerar kan vi inte plocka ordrar och kunden blir utan varor. Så det behövs robusta system och redundanta verksamhetslösningar med rätt nivå av säkerhet för att klara leveransen. Vi valde Tele2 för att det är oerhört lätt att arbeta med dem. Det är kul att lösa uppgifter tillsammans och man ger inte upp. Vi jämförde fem leverantörer och valde Tele2 för pålitlighet, bra referenser, prisbild och renommé i branschen kring den här typen av lösning.
Läs mer om vad Tele2 kan göra för att era kunder ska få en bättre upplevelse
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.