Native Annons
Svensk designikon utmanar på den globala kaffemarknaden
– Vi har ambitiösa tillväxtmål för de kommande åren. Vi har också en klar strategi, och utvecklingen hittills har visat att vi ligger rätt, säger bolagets vd John Ekeberg.
Det var 2013 som Sjöstrand Coffee drog igång verksamheten med visionen om att förändra marknaden för kapselkaffe. Företaget har utvecklat ett heltäckande koncept med både espressomaskiner, mjölkskummare samt ett brett utbud av kaffe som är förpackat i nedbrytningsbara espressokompatibla kapslar.
– Aluminium kapslar var aldrig ett alternativ för oss, våra kapslar är tillverkande av sockerrörsfiber som är ett nedbrytningsbart material.
Ambitiöst mål för tillväxt
Verksamheten var redan i ett tidigt skede inriktad på den globala marknaden, och exporten, som i dag står för mer än hälften av försäljningen, är en viktig förklaring till bolagets snabba tillväxttakt. De senaste tre åren har omsättningen ökat med mer än 300% – från knappt 7 miljoner kronor 2019 till 27,4 miljoner 2022. I år väntas bolaget, som sedan 2015 är noterat på Spotlight Stock Market, uppvisa fortsatt tillväxt samt också en starkt förbättrad bruttomarginal. Marknaden för kaffekapslar globalt ligger någonstans runt 26,8 miljarder USD med en underliggande tillväxt på cirka 7% så marknaden är extremt stor och växande.
John är också noga med att påpeka att det handlar om att bolaget ska växa med lönsamhet.
Strategin i syfte att öka omsättningen består i att utveckla befintliga distributionskanaler. Främst handlar det om att utveckla bolagets egna e-handel, som i dag står för 12% av försäljningen, och där förutsättningarna finns för en ordentlig ökning.
Vi har möjlighet att bygga en långsiktig relation med våra kunder.
– Under 2023 investerade vi i en ny mer skalbar e-commerce plattform från Shopify och vi kommer att ta betydande investeringar för att våra egna kanaler ska växa under de kommande åren. Målet är att dessa ska stå för merparten av försäljningen under 2025.
I strategin ingår också att jobba med rätt återförsäljare som kan exponera varumärket samt nå ut till rätt målgrupp. Företagets produkter finns redan i dag på NK och Nordiska Galleriet i Stockholm liksom på det exklusiva varuhuset ILLUM i Köpenhamn.
Bolagets ambition är även att utveckla nya fysiska distributionskanaler.
– Vi planerar att arbeta mer med pop-up butiker samt i förlängningen också egna butiker, berättar John, som samtidigt tillägger att Sjöstrand Coffee inte kan, eller bör, finnas överallt.
En nischprodukt på en stor marknad
– Vi är verksamma inom premiumdesign-segmentet. På en så stor marknad som den för kaffe så kan också en nisch bli en väldigt god affär.
– Våra espressomaskiner är en sällanköpsprodukt medan kaffet är en konsumtionsprodukt som kunder regelbundet återkommer till. Detta gör att vi har möjlighet att bygga en långsiktig relation med våra kunder och öka vår customer lifetime value, avslutar John Ekeberg.
Läs mer om Sjöstrand Coffee här.
Sjöstrand Coffee
Adress: Kungsgatan 60, 111 22 Stockholm
Telefon: 070-811 21 36
Webbsida: sjostrandcoffee.com
Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.