Native Annons
Skolon gör IPO: siktar på att bli en av Europas främsta Edtech-aktörer
Oliver Lundgren, vd och en av tre grundare till Skolon, startade sin första verksamhet redan vid 13 års ålder och har sedan dess intresserat sig för allt som rör tech och att driva samhällsutveckling. När han, tillsammans med sina kollegor, började nysta i idén kring Skolon var det med målet att lösa den stora frågan ”Varför går utvecklingskurvan nedåt för den svenska skolan?”.
– När vi tittade närmare på varför den svenska skolan halkade ned på topplistorna över världens skolor upptäckte vi att det tar i snitt tio minuter av varje lektion för elever att komma in i sina digitala program och komma i gång med undervisningen. Det handlar om allt från att komma ihåg lösenord till att hitta programmen på datorn. När vi tog fram Skolon gjorde vi det med målet att vara en digital skolbänk. När du öppnar locket finns allt du behöver där, säger Oliver Lundgren.
Bolaget växte med 31 % under 2021 och har idag närmare 500 000 användare i både Sverige och Norge. Nu tar man nästa kliv och gör en IPO på Nasdaq First North med sikte på fortsatt tillväxt i de nordiska länderna och så småningom även Europa.
– Vi vill göra en fortsatt geografisk expansion, denna IPO är en möjlighet för oss att stärka bolagets varumärke och synlighet. Vi är en förmedlare och distributör av många både nya och mer etablerade varumärken såsom Natur & Kultur, Liber och För dem är det viktigt att vi är en pålitlig och fristående aktör med transparens. Nu gör vi en nyemission och tar in 30 miljoner kronor för att göra en europeisk satsning. Vi känner oss trygga i att det är rätt väg att gå, säger Oliver Lundgren.
Med Skolons plattform ges en chans att utnyttja digitaliseringens möjligheter, något som krisen i Ukraina är ett exempel på. Genom Skolon har man snabbt kunnat lägga in digitala läromedel på ukrainska för de flyktingar som tvingats komma till Sverige.
– Genom Skolon kan vi individanpassa mer efter varje elevs unika förutsättningar. Tittar man på de läromedel som finns i Skolon blir det tydligt vilka möjligheter digitaliseringen har för skolan. En digital bok kan uppdateras på två tre timmar medan en fysisk bok ofta bara byts ut vartannat eller var tredje år. Möjligheterna med digitaliseringen är många men då behöver det vara enkelt. Skolon handlar om att vara med och lösa samhällsutmaningar och att bidra till nytta och värde i Skolan, både för lärare och elever, säger Oliver Lundgren, vd, Skolon.
Genom sin plattform underlättar Skolon även för lärare och skolledning när det kommer till administrativt arbete och frågor kring GDPR. Något som sparar enormt mycket tid och resurser hos en arbetsgrupp som idag handskas med hög personalbrist.
– Vårt mål är att bli en ledande europeisk edtech-aktör. Samtidigt som vi har en lönsamt etablerad affär i Sverige idag. Under de kommande åren kommer vi att etablera ett antal av de större europeiska marknaderna. Idag är cirka 20 % av läromedlen digitala medan 80 % är analoga. Allt talar för att vi kommer gå mot betydligt mer jämnt fördelat antal analoga/digitala läromedel och då kommer det bli svårt att klara sig utan ett stöd likt Skolon, säger Oliver Lundgren, vd.
Teckningstid: 26 april – 6 maj
Teckningskurs: 12,5 kr
Teckningspost: 500 aktier, motsvarande 6250 kr
Emissionsvolym: 30 mkr
Notering: Nasdaq First North Growth Market
Första dag för handel: 17 maj
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.