Annons från Schneider Electric

Så hjälper Schneider Electric företag att sätta upp och efterleva sin hållbarhetsstrategi

Om världen ska nå sina klimatmål måste det både till en energiomställning och en energieffektivisering. Att minska energikostnader, risker, påverkan och förbli konkurrenskraftiga kan göras på tre sätt: hur energi köps in, hur och när energin används och hur verksamheten drivs hållbart. Schneider Electric, som har tusentals ingenjörer anställda, har lanserat lösningar för att hjälpa till i den för samhället så viktiga omställningen på flera nivåer.
Så hjälper Schneider Electric företag att sätta upp och efterleva sin hållbarhetsstrategi - Schneider.Artikel1

”Elektrifieringen av samhället gör att vår elanvändning kommer att öka kraftigt under de kommande åren. Det är positivt att fossila bränslen fasas ut och att investeringar ökar i digitalisering, men samtidigt är det en utmaning. Vi får inte vara blinda för det pågående resursslöseriet eller invänta att andra banar vägen för den gemensamma omställningen. Energieffektivitet är viktigare än någonsin. Både el och effekt måste frigöras för att stötta såväl branschernas omställning och något vi kan göra något åt nu eftersom lösningarna redan finns”, säger Jenny Larsson, vd på Schneider Electrics i Sverige.

Hon intog vd-rollen på Schneider Electric i mars i år. Jenny är i grunden civilingenjör, och har tidigare haft en rad chefspositioner på företag med koppling till energisektorn.

Schneider Electric är i grunden ett franskt bolag och har anor tillbaka till 1836. Sedan 40 år tillbaka har företaget fokuserat på energihantering och automationslösningar och blivit världsledande inom det området. Bolaget har cirka 130 000 anställda och en stark FoU-verksamhet. Totalt investeras 5 procent av omsättningen i FoU.      I Lund finns företagets globala FoU-center för digitala byggnader. Sverige är en viktig marknad och Jennys uppdrag är att stärka företagets lokala ställning och hjälpa svenska bolag att bli mer digitala, hållbara och resurseffektiva.

Med 16 års erfarenhet i ryggen av att arbeta med att minska inte bara sitt eget men också sina kunders klimatavtryck, står Schneider Electric redo att hjälpa andra med omställningen mot framtidens mer hållbara byggnader, industrier, datacenter, elnät och bostäder.

”Det är mycket inspirerande att arbeta på Schneider Electric som rankas som ett av världens mest hållbara företag. Alla verksamheter kan bli mer energieffektiva. Det första steget är kartläggning och optimering utifrån rådande förutsättningar. Vi har smarta och effektiva IoT-plattformar för överblick och styrning samt konsulttjänster som hjälper verksamheter att förena hållbarhetsstrategier med energieffektiviserings- och energiförsörjningsprojekt”, säger Jenny Larsson.

Företaget har tagit fram EcoStruxure™, vilket är bolagets öppna och skalbara IoT-plattform för fastigheter, datacenter, infrastruktur och industrier, som samlar och kopplar ihop data för optimal energihantering och automation. Schneider Electric har även en konsultverksamhet för att hjälpa bolagets kunder förena hållbarhetsstrategier med energieffektiviserings- och energiförsörjningsprojekt.

Två exempel på detta är Walmart, störst i världen inom detaljhandel, som arbetar med Schneider Electric för att påskynda användningen av förnybar energi hos sina leverantörer och att minska koldioxidutsläppen med en miljard ton till 2030, samt Schneider Electrics samarbete med Alfa Laval som syftar till att digitalisera och analysera data i syfte att förbättra Alfa Lavals driftseffektivitet. De två företagen kommer att använda data om energianvändning i realtid från olika anläggningar, i olika länder och regioner för att identifiera och definiera energieffektivitetsprojekt.

Genom sina lösningar och samarbeten med partners jobbar Schneider Electric för en mer hållbar framtid.

Läs mer om Schneider Electric här.

Läs Jenny Larssons senaste blogg här.

Denna artikel är en annons från Schneider Electric,
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF