Annons från Flexiwaggon

Grön, effektiv godstrafik möjlig med Flexiwaggon

Hållbarhetskrav och skenande drivmedelspriser sätter press på transportbranschen. Nu genomför Flexiwaggon en nyemission för att kunna erbjuda den mogna marknaden gröna och effektiva transportlösningar. Lösningen: vagnar på räls.
Flexiwaggons vagnar
Flexiwaggons unika järnvägsvagn gör det möjligt att transportera lastbilar på järnväg.

Lastbilstrafiken dundrar genom Sverige och Europa. Det är trångt på vägarna. Samtidigt skallar kraven på hållbara godstransporter – nu, högre än någonsin med en utmanande klimatomställning som står för dörren. Och här är Flexiwaggons vision kristallklar – bolaget ska revolutionera med hållbara godstransporter, världen över.

– Vi har idag en första order från österrikiska CRD om totalt 46 vagnar. CRD har också inlett förhandlingar med Flexiwaggon om exklusivitet för delar av Europamarknaden. Dessutom har vi inlett diskussioner med företag i såväl GCC-länderna, Norden och på den amerikanska kontinenten. Visionen att flytta godstransporter från väg till järnväg har aldrig varit närmare att förverkligas, berättar Jan Eriksson, grundare och vd på Flexiwaggon.

På endast sju minuter kan lastbilen köras av och på och för de lastbilar som är eldrivna kan dessa laddas under transporttiden och vara fullt laddade när de körs av.

Allt att vinna med Flexiwaggon

Flexiwaggons järnvägsvagnar ger både ekonomiska och hållbara fördelar för logistikbranschen, berättar Jan Eriksson. De robusta vagnarna kan lastas med 52 ton och köras i 140 km/h. På endast sju minuter kan lastbilen köras av och på och för de lastbilar som är eldrivna kan dessa laddas under transporttiden och vara fullt laddade när de körs av.

Flexiwaggons vagn i fabrik
Flexiwaggons vagnar erbjuder ett effektivt och hållbart sätt att uppnå en kraftig reducering av utsläpp. Foto: Jan Eriksson.

– Vi har många förfrågningar och intresset är mycket stort inom logistikbranschen för att komma och titta på våra lösningar. Till exempel tyska Rola som är en viktig aktör. Bristerna i Rolas teknik kommer inom de närmaste åren att förbjuda körning på järnväg eller genom Brennerpasset. För dem är vår lösning mycket intressant, säger Jan Eriksson och fortsätter:

– Vinsterna är många och genom Flexiwaggon vet jag att vi kommer att påskynda utvecklingen av eldrivna lastbilar. Jag skapar helt enkelt en marknad för att utveckla ellastbilar! Men i övergången kan vi självklart även transportera dieseldrivna lastbilar.

Nyemission ger gröna muskler

För att ta nästa steg ut mot marknaden gör bolaget nu en nyemission. Tidpunkten är välvald då Flexiwaggon snart står färdig med en välutvecklad produkt som nu gått in i godkännande-fasen. Marknaden är mogen och organisationen är på plats.

– Att jag har löst den gröna omställningen för transporter gör mig stolt. Jag har varit långt före länge men nu menar jag att vi kommit till en punkt där teknik och incitamenten finns på plats och där vi har en mogen marknad. Var med på tåget redan nu och investera! avslutar Janne Eriksson.

Läs mer om Flexiwaggon

Lär dig mer om hur Flexiwaggon fungerar

Flexiwaggon AB (publ) har varit verksamma sedan år 2000. Under 2023 inleder företaget testkörningar av en helt ny vagn och startar produktionen av 46 vagnar. För att påskynda omställningen till gröna transporter och nå ut på världsmarknaden genomför Flexiwaggon en nyemission 1–28 februari 2023.

Emissionsbelopp: 12 MSEK
Teckningskurs: 120 SEK per A-aktie i en post om 80 A-aktier
Teckningstid: 1–28 februari 2023
Teckningssedel: Hämta teckningssedel för att delta i nyemissionen

Denna artikel är en annons från Flexiwaggon,
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.