Native Annons
Bristande kundkännedom kan leda till sanktioner
För att en verksamhet ska efterleva de allt hårdare lagkraven, analysera risk och ta bättre affärsbeslut är grundlig och omfattande kundkännedom av största vikt. Det konstaterar Gabriella Bussien, VD på Trapets, ett mjukvaruföretag som arbetat med teknik till stöd för regelefterlevnad och motverkande av finansiell brottslighet i över 20 år. Hon menar att det är en central del i arbetet att säkra det ekonomiska systemet och för att bekämpa den stigande finansiella brottsligheten.
– Kundkännedom handlar inte bara om att samla in grundläggande information om kunderna, utan även om att analysera beteenden, mönster och relationer. Genom att utöka insamling av data och inkludera olika parametrar kan företag skapa en bättre bild av kunden och därmed förbättra sina riskbedömningar.
Detta är särskilt viktigt när det gäller att identifiera riskerna för penningtvätt och andra finansiella brott – men det kräver resurser och investeringar i form av datastruktur, tillgänglighet, processer och teknik. Därför kräver det en tydlig strategi och ett ständigt förbättringsarbete.
Risk för sanktioner
En tydlig strategi och processer för kundkännedom kan gynna företaget genom att minska affärsrisken och reducera det manuella arbetet till fördel för mer effektiva processer. Dessvärre, menar Gabriella, har såväl lokala som internationella bolag på senare tid blivit granskade och sanktionerade just på grund av stora brister i sin kundkännedom. Hon påpekar att det innebär en betydlig risk som företag inte kan bortse från.
– Det är av yttersta vikt att identifiera utmaningarna och komplexiteten kring kundkännedom och investera i rätt teknik och resurser för att uppnå resultat som regelefterlevnad, effektivitet och träffsäkerhet. Otillräcklig kundkännedom kan leda till rättsliga problem, ekonomiska förluster och skada företagets varumärke. Företagen behöver göra mer för att upptäcka potentiella hot i tid.
Trapets äär ett mjukvaruföretag som erbjuder lösningar för att motverka finansiell brottslighet, bland annat inom penningtvätt, kundkännedom och marknadsövervakning. Trapets grundades år 2000 och har sedan dess hjälpt företag världen över att möta regulatoriska krav och skapa bättre affärsprocesser för att bekämpa finansiell brottslighet. Läs mer här.
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.