Annons från Pharmiva

FemTech-bolaget Pharmiva tar klivet ut på den globala marknaden

Nu tar bolaget in 16,5 MSEK och avser att använda en del av nyemissionen åt att understödja dess globala expansion och lansering av Vernivia® utanför Sverige.
FemTech-bolaget Pharmiva tar klivet ut på den globala marknaden - Pharmiva_AnnaL_Färg_T2A8211 (2)

Det var under Q2 2022 som försäljningen av Pharmivas första produkt Vernivia tog ordentlig fart, en egenvårdsbehandling mot bakteriell vaginos. Pharmiva är ett svenskt FemTech-bolag som arbetar för en bättre vaginal hälsa genom att utveckla och tillhandahålla innovativa behandlingar mot underlivsinfektioner. Bolagets första produkt Vernivia® är baserad på Bolagets patenterade mousseteknologi Venerol. Vernivia® är en receptfri och antibiotikafri behandling mot bakteriell vaginos, den vanligaste vaginala infektion som drabbar omkring 30% kvinnor i åldern 14–49 år. Världsmarknaden för behandlingar av bakteriell vaginos växer kraftigt och uppskattas år 2027 vara värd 1,7 miljarder USD.

Vernivia® är resultatet av flera års forskning och dess effekt och säkerhet är dokumenterad i kliniska studier. FemTech-bolaget som på kort tid accelererat fortsätter nu dialogen med globala partners med siktet inställt på expansion i Europa och USA i ett första led.

– Det är med stor tillförsikt vi ser att Vernivia® möter en stark efterfrågan på marknaden, och tas väl emot av kunder och den medicinska professionen. På Pharmiva är vi stolta över att bidra till forskningen om kvinnors hälsa som historiskt hamnat i skymundan. Vårt sikte är nu inställt på att tillgängliggöra Vernivia® på marknader utanför Sverige, med målsättning att innan årsskiftet teckna ett första distributionsavtal för valda marknader i Europa och inom de kommande tolv månaderna ingå ett till två licensavtal för valda marknader utanför Europa. Det händer mycket spännande inom bolaget, och vår resa har bara börjat, säger Anna Linton, vd, Pharmiva.

Pharmivas ambition är ett erbjuda en bred portfölj inom vaginal hälsa och arbetar med att utöka antal indikationer för Vernivia® och att utveckla nya produkter eller läkemedel baserat på den patenterade mousseteknologin Venerol.

– Tillsammans med vårt vetenskapliga råd har vi valt att prioritera inriktningen på vår produktutveckling av Vernivia® mot indikationerna förebyggande av bakteriell vaginos samt förebyggande av sexuellt överförbara sjukdomar (gonorré). Sjukdomar som medför stora besvär för den drabbade och då ofta i det tysta. Vi fortsätter även diskussion med andra läkemedelsföretag för att utveckla nya produkter baserade på vår patenterade mousseteknologi Venerol, säger Anna Linton, vd, Pharmiva.

Pharmiva är listat på Nasdaq First North Growth Market och har som mål att bli ett globalt FemTech-bolag med en bred produktportfölj inom vaginal hälsa. Pharmivas första produkt Vernivia® finns idag tillgänglig på majoriteten av alla apotekskedjor i Sverige.

Denna artikel är en annons från Pharmiva,
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Archelon