Annons från European Maritime Finance

European Maritime Finance – Grön Sjöfart som investering

Den danska AIFM-förvaltaren European Maritime Finance (EMF) har rönt stort intresse bland kvalificerade investerare för sina framgångsrika investeringar i unika flottor av kommersiella transportfartyg. Nu lanseras nya gröna fonder mot en bredare publik.
European Maritime Finance Affärsvärlden
European Maritime Finance (EMF) har etablerat en imponerande meritlista och har av Preqin och Deloitte utsetts till den #1 globala infrastrukturfonden.

European Maritime Finance (EMF) grundades 2018 av Martin Haugaard och Martin Almdal med målet att göra det möjligt för fler investerare att delta i sjöfartsbranschen. Under de senaste 6 åren har EMF byggt upp en flotta på 12 fartyg inom hela sjöfartsområdet, inklusive produkttankfartyg, PCTC (Pure Car & Truck Carriers) och torrlastfartyg.

– Sjöfart är en mycket kapitalintensiv industri och har traditionellt finansierats av institutionella investerare som kan satsa hundratals miljoner dollar, förklarar Haugaard och fortsätter:

Martin Haugaard, grundare EMF.

– En av hemligheterna bakom vår framgång har varit vår policy att låta andra kvalificerade investerare delta med mindre kapitalbelopp.

Genom nära samarbeten med etablerade redare, främst Leon Patitsas från Atlas Maritime i Aten, samt fleet operators och varv, har EMF gett sina investerare möjlighet att delta med investeringar i en flotta av världsledande produkttankers, PCTC (Pure Car & Truck Carriers) och torrlastfartyg. 

Efter flera år av imponerande förvaltningsresultat har EMF utvecklat starka relationer med såväl investerare som bygg- och driftspartners, samt kommersiella och tekniska chefer inom olika sjöfartssegment. Man har även successivt byggt upp ett mycket erfaret förvaltningsteam.

För tidigare resultat och aktuella projekt, besök EMF:s webbplats.

Ny fondlicens öppnar upp för mindre investerare

I november 2023 fick European Maritime Finance en AIFM-licens (Alternative Investment Fund Manager) från danska FSA, vilket gör det möjligt för företaget att attrahera kapital från större institutioner och från nya geografiska områden.

Med den nya licensen i ryggen ska EMF framförallt ta in kapital i bolagets så kallade Green Harmony-fonder som fokuserar på fartygsinvesteringar som bidrar till den gröna omställningen. Därutöver reser bolaget kapital till sin Blue Harmony fond som gör investeringar i så kallade Suezmax oljetankers – fartyg som håller högsta tänkbara standard vad gäller hållbarhet och innovation. Man har även utökat sin geografiska närvaro och har utöver huvudkontoret i Danmark nu även kontor i Norge och Schweiz och senast i Sverige där EMF representeras av Marianthi Koukouvinos.

Marianthi Koukouvinos, EMF Sverige.

– Vi ser ett väldigt stort intresse för våra investeringsprodukter i Norden och framförallt i Sverige, vilket är anledningen till att vi valt att öppna ett kontor lokalt. Svenska investerare fäster stor uppmärksamhet vid just hållbarhet och här har vi ett unikt erbjudande, säger Koukouvinos som understryker att den gröna omställningen  kommer att vara helt avgörande för investeringar i kommersiella fartyg under lång tid framåt.

– Vi ser mycket stora investeringsmöjligheter när sjöfarten nu måste ställa om till grönt. Hittills har branschen varit långsam i denna omställning men nu ställs allt högre krav från såväl konsumenter som reglerande myndigheter. Efterfrågan på fartyg med låga koldioxidavtryck kommer att vara mycket hög under en lång tid framöver, säger hon.

– Vårt strategiska fokus på att minska koldioxidavtrycket från SCOPE-3 kommer med all säkerhet att gynna hela kundgrupper inom sjöfartsindustrin, säger Haugaard och konstaterar att SCOPE-3-utsläppen för närvarande är oförminskade och en betydande del av det globala koldioxidavtrycket.

Gröna investeringar och utsikter

För att reflektera den positiva synen på den gröna omställningen och dess förväntade positiva påverkan på fartygens prisbild har EMF i allt högre utsträckning fokuserat på investeringar i nybyggnationer av så kallade VLAC:s (Very Large Ammonia Carriers). 

– VLAC:s kan transportera ammoniak och samtidigt använda det som bränsle, vilket gör att de kan få ett koldioxidavtryck nära noll. Alla nya fartyg som vi för närvarande beställer kommer så småningom att kunna köras på LNG (Liquefied Natural Gas), metanol eller ammoniak.

– Vi fokuserar på att bygga fartygen själva, vilket har att göra med att vi på detta sätt kan tillgodogöra oss den allra senaste teknologin och erbjuda en design som ger högre avkastning för våra investerare. Dessutom kan vi under produktionens gång sälja vidare projektet till tredje part, vilket ger ytterligare flexibilitet, säger Haugaard.

”Det kommer att bli ett enormt åtagande och dessa fartyg är mycket dyra att bygga”

Haugaard menar att industrin för skeppsbyggande står inför en utbuds-/efterfrågechock innan slutet på detta decennium. Detta mot bakgrund av det stora behovet att uppdatera en föråldrad flotta, samtidigt som kapaciteten för att bygga dessa komplexa fartyg är mycket begränsad.

– Det kommer att bli ett enormt åtagande och dessa fartyg är mycket dyra att bygga, säger Haugaard och fortsätter:

– Nu när vi har fått vår AIFM-licens och framgångsrikt förberett våra investeringsfonder för övergången till grön energi, kommer vi ha mycket goda förutsättningar att skapa fortsatt stark avkastning till våra investerare under de närmaste decennierna.

För tidigare resultat och aktuella projekt, besök EMF:s webbplats.

European Maritime Finance (EMF) har etablerat en imponerande meritlista och har av Preqin och Deloitte utsetts till den #1 globala infrastrukturfonden. Denna fond löpte mellan 2018 och 2023 med en positiv IRR på 54,5%.

Riskinformation

The information provided in this article is for informational purposes only and does not constitute an offer to sell or a solicitation of an offer to buy any securities, investment products, or services. European Maritime Finance is an investment fund manager specializing in investments in maritime assets, including oil tankers and other types of vessels. Investments in maritime assets involve a high degree of risk, including the potential loss of the entire investment. Past performance is not indicative of future results.

The views expressed in this article are those of the authors and do not necessarily reflect the official policy or position of European Maritime Finance. All investment strategies and investments involve risk of loss, and nothing contained in this article should be construed as a guarantee of any specific outcome or profit. Potential investors should consult with their own financial, tax, and legal advisors before making any investment decisions.

European Maritime Finance is not responsible for any errors or omissions, or for the results obtained from the use of this information. All information in this article is provided “as is,” with no guarantee of completeness, accuracy, timeliness, or of the results obtained from the use of this information, and without warranty of any kind, express or implied, including, but not limited to, warranties of performance, merchantability, and fitness for a particular purpose.

 

Denna artikel är en annons från European Maritime Finance,
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.