”En del bilar stannar i hjärtat”
Turistnäringen är stor i småländska Vimmerby. Varje år lockas runt 400 000 turister till Astrid Lindgrens värld, men utanför sagoparken präglas det lokala näringslivet av flera småföretag inom verkstadsindustrin. Ett som vuxit är Svensk Tryckgjutning, STG, som Sven Hjelte som grundade år 1967. I drygt femtio år har bolaget varit underleverantör till fordonsindustrin. Numera är det ett familjeföretag med cirka 130 anställda. Med åren har Sven Hjelte blivit lokalkändis. När han fyllde 80 år för fem år sedan uppmärksammades kalaset med mingelbilder från hans Ferrarigarage.
Efter att Sven Hjelte slutade folkskolan väntade verkstadsutbildningen på Saab i Linköping och han började som lärling på Horns mekaniska verkstad. När han senare grundade Svensk Tryckgjutning, STG var första produkten en hållare för den tidens populära fasadflaggor. Efter hand växte verksamheten och produkterna – säkerhetsdetaljer för fordonsindustrin – och utvecklades tillsammans med bland annat bilsäkerhetsbolaget Autoliv.
– Under 1970-talet blev det väldigt inne med säkerhetsbälten, och vårt bolag fick en väldig skjuts av det. I dag har säkerhetsbälten gått till Asien, och vi konkurrerar med låglöneländer. Vi försöker vara bäst i världen och det gäller kvalitet, säger han.
Intresset för bilar har funnits hela livet och drömmen om en egen Ferrari gick i uppfyllelse år 1976. Hemma i Vimmerby bad Sven Hjelte sin son att titta igenom Dagens Nyheter. Sonen Peter Hjelte, som i dag är vd för familjeföretaget, såg en Ferrari som var till salu i Stockholm. Prislappen låg på 110 000 kronor och Sven Hjelte köpte bilen av ”en privatkille som fixat till den i en källare på Söder”. Det var inte helt lätt att köra den söderut på E4:an. Sven Hjelte går inte in på detaljer men förklarar att batteriet var svagt och att det var tur att de hade ytterligare en bil för hemfärden.
Nästa Ferrariköp kom tio år senare, den här gången en Ferrari 308 GTB, som år 1984 kostade 324 000 kronor. Med tiden har det blivit ytterligare fyra Ferraribilar.
– En del bilar har jag inte behållit så länge, andra stannar kvar i hjärtat. Så snart det är bra väder tar jag en runda med någon av dem, säger han.
Tidigare körde han även på bilbanorna Mantorp, Anderstorp och Knutstorp, men inte längre.
– När man har uppnått en viss ålder försämras reaktionsförmågan och man måste vara säker på banan, för det är riktigt tuffa bilar.
STG är ett pressgjuteri där en stor del av produktionen är automatiserat och datastyrt. På kundlistan finns stora internationella fordonstillverkare. Trots att sonen är vd i företaget följer Sven Hjelte bolaget och utvecklingen inom fordonsindustrin noga – givetvis också elbilsmarknaden.
– Jag har kört elbil men tycker inte om det. Det måste vara lite mer liv i en bil. Det måste hända något, det måste brumma lite. Det är skillnad när du kör Ferrari, det kan hela tiden hända saker. Det kan till exempel bli motorstopp och det är en del av tjusningen.
Sven Hjelte äger också andra bilar, däribland en prisbelönt Cadillac Eldorado 1953, som toppade Classic-klassen år 2012 i Västerås i den internationella utomhusträffen för amerikanska veteranfordon, Power Big Meet.
– Han fungerar fortfarande perfekt, den gamla Cadillacen! Den köpte jag i Monterey, Kalifornien. Varje bil jag äger har en speciell historia.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.