Volvo Cars: Halkigt väglag och dålig sikt

Volvo Cars klarade nätt och jämnt investerarnas besiktning inför noteringen. Nu börjar resan som börsbolag. Förväntningarna är lågt ställda men det är också motiverat av de många trafikfaror som lurar längs vägen. Affärsvärlden byter fot om aktien.
Volvo Cars
Foto: Anders Wiklund/TT

Volvo Cars (65,30 kr) är ett intressant och välskött och för Sverige viktigt bolag. Volvo Cars förtjänar alltså mycket uppmärksamhet men strålkastarljuset har hittills hamnat delvis fel. Nedan följer en genomgång av ett antal saker kring Volvo Cars som i Affärsvärldens tycke fått antingen för mycket uppmärksamhet eller för lite uppmärksamhet. Och i slutet ger vi en uppdaterad syn på om aktien fortfarande är köpvärd. Vi börjar med två saker som fått för mycket uppmärksamhet.

SLOPADE A-AKTIER

Dagens Industri toppade i förra veckan tidningen med att Geely har A-aktier som ger 97% röstmajoritet. Snark. Att en helägare av stamaktier som säljer ut begränsad minoritet kommer ha kvar en stor majoritet borde inte komma som en överraskning för någon. Och att Geely har A-aktier gör ingen skillnad när man ändå kommer sitta med runt 80% av kapitalet efter noteringen. Det finns exakt inget som Geely realistiskt kan tänkas vilja göra som försvåras av att man går från 97% av rösterna till cirka 84%. Att svenska medier, opinionsbildare och institutioner ändå gör en stor sak av detta med A-aktierna är pinsamt och ett fattigdomsbevis.

BOLAGSSTRUKTUR OFFSHORE

SVT och uppmärksamhetssökande S-politiker har börjat hoa om att Volvos huvudägare har offshore-bolag. Det är lite tröttsamt av flera skäl.

  1. Det hade varit ganska överraskande om det runt en kinesisk miljardär och ett globalt företag inte hade funnits offshore-bolag.
  2. Det visar på en moralisk och intellektuell torftighet om man ser det som mer “problematiskt” med låga skatter och banksekretess än ett beroende av en totalitär regim som både förtrycker sina egna medborgare och är ett hot mot Sverige.

INTRESSEKONFLIKTER

Externa investerare har nu tecknat aktier för 20 miljarder kronor i ett dotterbolag i en större koncern med flera konkurrerande varumärken. Antalet tänkbara intressekonflikter är mycket stort om vi betänker FoU-satsningar, kunddata, marknadsnärvaro, prispolitik, produktionssamordning och kompetensförsörjning. Intressekonflikter har varit mycket på tapeten men Affärsvärlden lutar åt att det ändå är en underskattad faktor. Bara framtiden kan utvisa om Geely lyckas motbevisa dessa farhågor.

LEDNINGENS ÄGANDE I POLESTAR

En av de värre konstaterade intressekonflikterna är att tre personer i Volvo Cars ledning har oerhört stora aktieposter i delägda konkurrenten Polestar. Det här avslöjade Afv förra veckan och det är med viss besvikelse vi konstaterar att detta inte plockades upp av fler. Men kanske blev frågan diskuterad bakom stängda dörrar? När Håkan Samuelsson nu ökar sitt ägande i Volvo Cars med 25 Mkr så passerar han med nöd och näppe gränsen där Volvo kan sägas vara det större innehavet för honom. Volvotopparnas ägande i Polestar vittnar hur som helst om dåligt omdöme och det är sällan en engångsföreteelse. Man drar sig till minnes ordspråket om kackerlackor i kök. Ser man en så finns det fler.

UTLÄNNINGARNAS KÖPSTREJK

I DI berättade Håkan Samuelsson att det har varit svårt att få in utländska institutioner som ägare. Det är en föredömlig öppenhet och lite anmärkningsvärt. Börskandidater brukar aldrig i onödan medge några svårigheter eller nya svagheter under pågående teckningstid. Tolkningen blir att många utländska investerare ser Volvo Cars inte som ett blivande elbilsföretag utan som en mindre variant av typen BMW. Alltså en mestadels traditionell biltillverkare med extremt lågt p/e-tal. Förmodligen är det många utlänningar som därtill anser att det i Volvo Cars bör vara stor rabatt för intressekonflikter och Kina-riskerna. Att topprankade investmentbanker inte har lyckats övertyga utländska investerare som fördelarna med Volvo Cars aktie är ny information som bör väga väldigt tungt även för svenska investerare.

VOLVOS MARKNADSANDEL

månadsstatistiken från BilSweden så ser man att Volvos storsäljare allt oftare halkar ner bakom Kia, Toyota eller nu senast Tesla. Och enligt uppgift till Affärsvärlden så sålde Bilia flera Toyota än Volvo under september. Att det är så “lätt” för Volvo att tappa marknadsandelar i stort och smått visar att det här med varumärke kanske inte är så beständigt som många vill göra gällande. Starka varumärken i all ära, det är starka produkter som fäller avgörandet. Här har Volvo lyckats bra under Geelys ägarskap men det är en evig kamp där gamla segrar inte räknas.

ELBIL KROCKAR MED INDUSTRIKLUSTER

Alla som köper aktier i Volvo Cars hoppas på en framgångsrik övergång till elbilar. Samtidigt lyfter regering, LO och industrifolk fram hur viktigt Volvo Cars är för det svenska “fordonsklustret” och västsvenskt näringsliv i allmänhet. Här finns en jobbig paradox.

“Övergången till elbilar betyder att inga växellådor behövs, inga kardanaxlar, inga explosionsmotorer, inga tändstift, och så vidare”, som en industrikunnig person skrev till mig.

En stor del av jobben på och runt Volvo Cars är alltså hotade nästan oavsett vad som händer. Vare sig övergången till elbilar blir en succé eller en flopp. De nya jobben på elbilssidan blir färre och ställer krav där Sverige inte har visat sig ha någon konkurrensfördel alls.

HUAWEI PÅ HJUL

Trenden mot självkörande bilar gör att mängden elektronik och sensorer är enorm i nya bilar. Det har sagts att framtidens bilar blir en “Iphone On Wheels”. Men i Volvo Cars fall kanske det snarare är en Huawei på hjul? Alltså en rullande insamlare av Big Data där det är svårt att veta var datan till slut hamnar. Kanske med ansiktsigenkänning?

SLUTSATS OM AKTIEN

Där är vi dock inte på långa vägar ännu. Här och nu är Volvo Cars ett välskött mindre bilföretag i en strategiskt komplex position. Att noteringskursen sattes till lägsta tänkbara nivå, 53 kronor, speglar detta. I skrivande stund handlas aktien till 65,30 kronor. Det är en vinst runt 23% på en aktie där nytillkommen information är följande:

  • Lågt intresse från utlänningar, alltså inget gehör för storyn att Polestar och elbilar kommer få Volvo Cars att flyga.
  • Sänkt emissionsbelopp vilket också måste tolkas som lägre intresse även på den lägre kursnivån.
  • Enormt köpintresse från svenska privatsparare. Detta ser vi som varken ett plus eller ett minus men visst vore det lite “typiskt” om det i efterhand visade sig vara en toppsignal?

Mot bakgrund av ovanstående ändrar Affärsvärlden hållning i Volvo Cars från köp/teckna (med viss tvekan) till en neutral syn på aktien. Framtiden för Volvo Cars blir hur som helst mycket intressant, både för aktieägare och för Sverige.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla krönikor