Krönika Volvo Cars
Volvo Cars: Vem kör egentligen?
Om Håkan Samuelsson hade slutat som VD i år så skulle det nog inte gå att notera Volvo Cars som ett “svenskt bolag”. En ny VD skulle inte ha samma tyngd hos svenska institutioner, särskilt inte om det vore en utlänning eller en “nybörjare”. Nu är Samuelsson kvar ett år till och man ska nu lita på att han bestämmer och säkerställer att Volvo Cars är ett fristående och starkt bolag.
“Men vem kör egentligen?”, frågar Kalle Anka och Musse Pigg när deras husvagnsfärd börjar bli skumpig och farlig.
“Det är ju jag som kör”, svarar Janne Långben som sitter bredvid dem vid lunchbordet.
Håkan Samuelsson är cirka 175 cm och har alltså bara normalt långa ben. Det kommer inte räcka för att nå ner till gas och broms om han samtidigt vill ha händerna på ratten till Volvo Cars. Det är ju ett avstånd som är lika långt som mellan Torslanda (Volvo Cars) och Hangzhou (Geely).
GEELYS BILPARK
Huvudägaren Li Shufu kommer även efter noteringen sitta med runt 98% av rösterna i Volvo Cars. Det är inte en siffra som rimmar med modern bolagsstyrning. Särskilt inte när det i samma koncern finns minst fem konkurrerande bilmärken. Geely Automative, Volvo Cars och elbilsmärkena Polestar, Geometry och Zeekr. De är inte raka konkurrenter men det är naivt att inte se Geelys premiummodeller eller Polestars elbilar som alternativ till Volvo.
Givetvis finns det också synergier med att ha flera bilmärken under samma tak. Det är ju ingen slump att VW, GM, Stellantis (Fiat, Chrysler, Peugeot m.fl.) är buketter av många olika bilmärken. Men det blir nästan omöjligt för Volvo Cars ägare att veta i vilken grad deras FoU-kronor även gynnar Geelys andra bilmärken och om det sker på rätt premisser.
TVEKSAMMA INCITAMENT
Affärsvärldens IPO-guide hissar varningsflagga för de många tveksamma incitament som denna struktur ger upphov till. Faktum är att det kanske är extra illa. I prospektets finstilta delar hittar vi information om att Volvo Cars VD Håkan Samuelsson, teknikchefen Henrik Green och chefjuristen Maria Hemberg indirekt äger mycket aktier i Polestar. Håkan Samuelsson äger 0,051% av Polestar mot bara 0,044% av Volvo Cars. Värdet på hans innehav i Polestar är 95 Mkr mot “bara” 79 Mkr i Volvo Cars. Håkan Samuelsson har alltså ekonomiska incitament att gynna Polestar på bekostnad av Volvo Cars. Ännu tydligare är det för teknikchefen Henrik Green. Hans ägande i Polestar är värt 28 Mkr mot 5 Mkr i Volvo Cars. Chefjuristen Maria Hemberg äger för 11 Mkr i Polestar och knappt 3 Mkr i Volvo Cars.
Det här är faktiskt ganska hårresande. Geely har alltså riggat det hela så att Volvos nyckelpersoner har incitament att gynna Polestar mer än Volvo Cars. Och det vi läser om i prospektet är så klart bara ett utsnitt av verkligheten. Utöver det kan det tänkas finnas oräkneliga andra “upplägg” som gynnar Volvos konkurrerande systerbolag. Bara fantasin sätter gränser.
Det är dock viktigt att understryka att incitament inte med automatik styr agerande. Har man god ryggrad så motstår man moraliska tassemarker även om incitamenten pekar ditåt. Vi hoppas och tror att Volvocheferna är mer lojala med Volvo än med Geely. Men säker kan man inte vara.
NALLE PUHS DÅLIGA HUMÖR
Förutom Jan Långben och hans vänner så kan vi även väva in seriefiguren Nalle Puh. Kinas ledare Xi Jinping brukade av kinesiska bloggare och skämtare likna vid den jovialiska men inte så klipska lilla björnen. På nätet publicerades roliga bilder som blev väldigt virala. Fram till 2017, då sådana skämt blev förbjudna och Nalle Puh censurerades.
Lärdom: Xi Jinpings humor omfattar inte björnar. Hypotes: Li Shufu kommer inte gå emot Kinas kommunistparti. Elbilar är ett strategiskt område för Kina och Geely är en av de större aktörerna. Frånvaron hittills av uppenbar politisk inblandning i Geely eller Volvo Cars är alltså ingen garanti för framtiden. Den dag Xi Jinping vill så kommer han kunna lägga en hand på ratten, oavsett om det är Håkan Samuelsson eller Li Shufu som tror sig köra bilen idag.
Trots allt detta landar Afv i att man nog bör teckna aktier i Volvo Cars. Det är ett krasst ekonomiskt övervägande om att kursen kan stiga. Inget mer. Om man långsiktigt vill äga aktier i detta är en annan sak.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla krönikor