Thunholm: Se på järnvägen och skolan – det finns mycket som är dumt

Efter att ha kommit försent till en provkörning på grund av ett försenat tåg, släpper Fredric Thunholm fram den gnälliga gubben i sig. Och konstaterar att det – kanske, antagligen, eventuellt – var bättre förr. 
Thunholm: Se på järnvägen och skolan – det finns mycket som är dumt - Thunholmkronika

Jag har ett brinnande oengagemang för en del saker. Bilar till exempel. Jag skulle gärna ha en fräsig bil med personlighet, helst en ful, kantig Maserati Biturbo från 1985. Men jag vill att ägandet ska vara enkelt och billigt. Och då är inte en Maserati Biturbo från 1985 ett perfekt val.

Jag vill inte investera varken tid, pengar eller känslor i bilfrågan. Utan bara ha en billig och praktisk bil. Det är därför jag googlar ”billigaste bil privatleasing” och snubblar över en MG EHS. En stor SUV-liknande historia med helt generisk design. MG var ett brittiskt märke som gjorde charmiga små sportbilar fram till 1980. Varumärket MG användes sedan för sportiga versioner av Austin och Rover, innan det köptes upp av kinesiska Nanjing Automomobile Corporation, vilka i sin tur köptes av Shanghai Automotive Industry Corporation. Firman äger även varumärkena Chery och Ssang Yong.

FUNGERANDE KOLLEKTIVTRAFIK SAKNAS

Jag skaffar en helt karaktärslös bil bara för att den är billig att leasa. Mitt behov av en statusbil är obefintligt. I en rimligare värld hade även mitt behov av en bil överhuvudtaget varit obefintligt. I princip alla mina behov hade kunnat skötas av en fungerande kollektivtrafik. Problemet är bara att jag reser en del mellan Stockholm och Uppsala och där saknas fungerande kollektivtrafik. Jag lägger inga värderingar i det, jag bara konstaterar att det inte går att lita på att ta sig dit man ska på utsatt tid. Jag tog tåget till Uppsala för att provköra min generiska tråkbil. Det blev fyrtio minuter försenat, så jag missade min tid. En perfekt illustration.

Jag börjar undra om det är jag som är tokig eller om saker har blivit sämre överlag? Alltså, landet styrs ju av politiker som vi väljer, så om saker blir sämre måste det någonstans betyda att vi vill att de ska bli sämre. Vi har givit regeringar av olika färger uppdraget att försämra landet? Det låter osannolikt. Kanske handlar det om falska minnen från hur det var förr. Det kanske var dåligt då också? Jag antar det. Nåväl, här är i alla fall några saker jag har noterat och tycker är dåliga:

DET FUNKAR I SCHWEIZ

Det är lite dumt att gamlingar ska ligga ensamma i sängar och att de som sköter om dem har så stressiga scheman. Kalla mig löjlig om du vill, men jag tycker att det skulle vara fint om någon kunde vara kvar längre hos en gamling än de åtta minuter som schemat säger. Kanske ta en kaffe? Snacka lite? Kanske till och med att det inte kom en ny person varje gång utan någon som lär känna en? Men som sagt, det var säkert lika illa för trettio år sedan.

Det är, apropå min missade provkörning, lite dumt att vi har så dålig järnväg eftersom det vore bra om den var bra. Tänk om tågen gick i tid och kom fram i tid. Det är inte omöjligt, det funkar i Schweiz. Det är alltså ingen orealistisk dröm, rent praktiskt. Det är bara att vi har valt regeringar som under många herrans år har struntat i det.

Det är lite dumt att vi har ett system för el där den dyraste kilowattimman bestämmer priset på all el, även på den som är hälften så dyr att producera. Visst är det lite, lite dumt va?

DUMT ATT BETYGEN INTE ÄR RELEVANTA LÄNGRE

Jag tycker nog även att det är lite dumt att vi har ett skolsystem där företag konkurrerar om kunder genom att dela ut oskäligt höga betyg. Så till den milda grad att Handels går ut och säger att man måste agera genom att skapa egna intagningsprov. Betygen från skolorna har tappat sin relevans. Det tycker jag är lite dumt. Även om jag såklart förstår drivkraften. Jag moraliserar inte ens över det. Jag kan säga så här: Hade jag ägt en skolkoncern, hade jag också bett min personal om att vara generösa vid betygssättningen. Hellre fria än fälla. Och så vidare. Jag hade naturligtvis sagt det på ett snyggare sätt, men ni fattar. Man vill ha elever. Och elever och föräldrar vill ha höga betyg.

Det kanske var så här innan skolan drevs av aktiebolag, jag minns inte helt. Men som sagt, betygen i en skola är ju också betyget på organisationen som driver skolan. Så om man kan höja betyget, så höjer man ju sig själv.

Vissa tycker att det är lite dumt att, säg, kinesiska, ryska eller saudiska bolag när som helst kan köpa upp våra skolföretag. Att det skulle kunna vara känsligt. Jag tror verkligen inte det. Jag tror att det kanske rent av är vad som behövs. Det är en marknad som andra och det är sällan man hör någon oja sig över att Volvo nu är en del av Zhejiang Geely Holding Group.

OM BILTILLVERKARE SJÄLVA BESIKTAT BILARNA

Svensk skola idag, är kanske i samma skick som MG var på sjuttiotalet. Det ser ganska bra ut till det yttre. Men under huven sitter en motor som krånglar, en växellåda som har en (dessvärre förskräcklig) personlighet och en styrning som är ganska trög och relativt oprecis.

Okej liknelsen haltar lite; det skulle i exemplet varit MG själva som hade besiktat sina bilar (utan anmärkning!) för att det skulle varit helt analogt. Men vad tusan, ge en metaformakare en paus.

Sedan kom då kineserna och köpte upp MG (eller skolföretaget) och det kändes kanske lite kymigt till att börja med. Men sedan, jäklar alltså. De är ju proffsiga alltså. Den kinesiska industrin kan ta risiga europeiska artefakter, det kan vara bilar eller skolor, och stöpa om dem.

När jag väl provkörde min bil var den överraskande pigg. Den hade ganska dålig layout på instrumenten och det kom ett märkligt missljud från högst upp på dörrens fönster. Men men. Mina verkstadsräkningar de kommande arton månaderna är på noll kronor. Det är allt jag begär av en bil jag inte vill ha.

Fredric Thunholm är kommunikationsstrateg på mediebyrån Wavemaker och har bloggen ”Tänk på döden”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla krönikor

Annons från Carnegie Fonder
Annons från AMF