Thunholm: Så blir du rik oavsett marknadens utveckling 

Ska man ta investeringsråd från en ekonomisk imbecill? Fredric Thunholm menar det och han har en samling konsthantverk med brant värdestegring som argument. I den här texten ges råd om kloka köp samt referenser till köpställen och litteratur. 
Thunholm: Så blir du rik oavsett marknadens utveckling  - keramik thunholm

Jag kan inget om vare sig investeringar eller sparande. Konvertibler är för mig bara ett ord, som låter ungefär som konvertiter. De terminer jag kan förklara är höst- respektive vårterminer. Min bristande kunskap beror på bristande intresse. Jag är helt enkelt ointresserad av pengar, annat än för att byta mot saker som mat, böcker och löparskor.  

Ändå har jag samlat på mig en slags buffert, vars värde de senaste sex, sju åren har stigit med betydligt mer än börsens genomsnittliga uppgång i perioden. Det är ironiskt, eller hur? Tillåt mig (en ekonomisk imbecill) därför att ge dig (en kunnig läsare av den här tidningen) råd om investeringar.  

KONST FÖR NYBÖRJARE 

Bufferten jag nyss nämnde är gjord av lera. Jag samlar sedan ett antal år tillbaka på svensk 1900-talskeramik. Min investeringsstrategi har baserats på en enda fråga: Gillar jag den här saken? Den frågan kan givetvis appliceras på samlandet av vad som helst. Det enda sättet att svara på den, är att inte försöka tänka eller analysera, utan i stället känna.  

Det finns några saker som gör keramik bra att samla på. Jämfört med att samla på konst är området mindre, vilket gör det lättare att överblicka och lära sig. Jag har även begränsat mig i tid (1900-tal) och rum (Sverige) även om jag avviker ibland. Många av objekten är gjorda i serier, vilket gör att det är relativt enkelt att följa prisutvecklingen över tid genom att se på auktionshusen vad olika saker har sålts för. Det finns dessutom unika föremål, alltså originalkonst(hant)verk, som inte behöver kosta tiotusentals kronor. 

ÖMTÅLIGT MEN INTE VOLATILT 

Nackdelen med keramik, är att det är ömtåligt. Fördelen är att priserna är stigande och volatiliteten låg. Sannolikheten för att det under natten sker en krasch i priserna på jugendkeramk från Rörstrand är noll. Om vi trots det föreställer oss just en sådan krasch, påverkar den bara det monetära värdet. I alla former av konst, ligger värdet också i att det är vackert att se på. Här har Bitcoin något att lära.  

Men jag lovade ju rådgivning, i krassa monetära termer. Vi tänker oss därför att du har hundratusen att köpa svensk keramik för. Uppgiften blir att hitta det som för stunden är undervärderat. Det kan vara billigt, med potential. Men det kan också vara dyrare – men undervärderat i relation till annan konst och konsthantverk. 

Här är några exempel:

Stengods ur serien Farsta av Wilhelm Kåge, för Gustavsberg. Kåge har gjort mycket fantastiska saker men Farstagodset (döpt efter Farstalandet på Värmdö, inte Farsta centrum) är exceptionellt. Det är ett otroligt arbete och Kåge själv har varit med i produktionen av varje sak. Priser från några tusen för mindre saker och till några hundratusen för större objekt.  

UPPSALA OCH GÄVLE 

Upsala-Ekebys saker har stigit en del men är fortfarande sorgligt underprisade i relation till kvaliteten. Nyss gick en stor vas ur serien Grafika av Ingrid Atterberg för 32 000 kronor på auktion och ett unikt fat av Mari Simmulson för drygt 24 000 kronor. Och det är ovanligt med de nivåerna. Här är det både seriegods och unika föremål. Köp större saker och se till att de inte har nagg.

Från Bo Fajans i Gävle: Ewald Dahlskog. I synnerhet sakerna som premiärvisades (liksom Farstagodset) på Stockholmsutställningen 1930. Ett exempel är kulvasen i olika storlekar, vars priskurva börjar bli brant.  

Keramik-tips

Här köper du keramik:

Tradera, där privatpersoner säljer. Auctionet som är en samling auktionshus med gemensamt register. Bukowskis nätauktioner. Och givetvis hos din lokala antikhandlare eller second hand-butik.  

Bra böcker för dig som är nyfiken:  

Art nouveau från Rörstrand / Markus Dimdahl 

Stora boken om Upsala-Ekeby / Magnus Palm 

Gustavsberg / Gösta Arvidsson 

Svensk jugendkeramik / Bengt Nyström 

Stora boken om Rörstrand / Bengt Nyström m fl 

Petter Eklunds böcker om Gunnar Nylund, Carl-Harry Stålhane samt Wilhelm Kåge 

Lergodset från Höganäsbolaget / Ann-Charlotte och Torsten Weimark 

DEN TIDIGA STUDIOKERAMIKEN 

1909 öppnade makarna Anders och Bess Wissler en verkstad i Mariefred där de gjorde tidigt, konstnärligt stengods. Alla deras saker är otroliga och finns i relativt få exemplar. I Rackstad utanför Arvika, ungefär samtidigt, hade Hilma Persson-Hjelm en ateljé där hon gjorde jugendvaser i lergods. En tid senare, 1934, öppnade paret Erich och Ingrid Triller sin verkstad i uppländska Tobo. Deras Bauhaus-inspirerade stengods i perfekta former och glasyrer är säkra köp, även om priserna just nu inte rör sig så snabbt. Alla de här exemplen på tidig svensk studiokeramik är goda investeringar. Det finns få föremål och de är både konstnärligt bra och historiskt viktiga.  

RÖRSTRAND, SÅ KLART 

Vid sidan av Gustavsberg, den stora tillverkaren. Otrolig bredd, från tidiga fajanser, över jugend och långt in på 1960-talet. Unika saker från 50-60-talet av den begåvade Sylvia Leuchovius har börjat uppvärderas på senare år och jag tror att det fortsätter. Gertrud Lönegren har flera fina serier i relativt små upplagor, däribland Florens, där priserna stiger och kommer fortsätta göra det. 

Carl-Harry Stålhane gjorde fantastiska saker för Rörstrand och startade sedan (1973) Designhuset i Lidköping. Alla unika objekt är köprekommendationer. De unika vaserna från Designhuset är fynd och kostar långt mindre än de borde.   

Så sälj av några trista värdepapper redan nu. Eller flytta en slant från månatligt sparande till dito keramik-inköp. Det är möjligt att du kan hitta bättre sätt att bygga långsiktigt sparande på. Men du kommer inte hitta ett vackrare sätt. 

Fredric Thunholm är kommunikationsstrateg på mediebyrån Wavemaker och har bloggen ”Tänk på döden”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla krönikor

Annons från AMF