Krönika AI
Thunholm: 100 miljarder för ett korrfel är inte det värsta för Google
Så länge jag kan minnas har Microsofts söktjänst Bing varit något av ett skämt. De har några procent av sökmarknaden, i princip tack vare att Microsofts browser Edge är standard i Windowsdatorer och har Bing som startsida. Den vanligaste söktermen i Bing är google. Det vill säga, att när någon öppnar ett webbfönster i Edge och hamnar i Bing, tar man sig så fort man kan till Google.
Ända sedan Google besegrade sökmotorkonkurrenterna AltaVista och Yahoo för över tjugo år sedan har de varit totalt dominanta inom sök. Lägg till detta att Googles webbläsare Chrome är större än de fem närmaste konkurrenterna tillsammans och att Google-produkterna Gmail och Youtube också är jättar. Vad skulle kunna gå fel?
Ganska mycket, tror jag. Men låt mig bjuda på en sedelärande historia ur verkligheten först. Den 23 september 1999 kraschar en rymdsond på Mars. Eller så brinner den upp i atmosfären, jag ska inte svära på vilket. Mars Climate Orbiter, som den hette, skulle lägga sig i en omloppsbana runt planeten och förse forskarna med unika bilder. Nu blev det inga bilder, bara en nota på 123 miljoner dollar och ett gäng besvikna forskare.
123 MILJONER DOLLAR
Att en rymdsond kraschar är inte så konstigt i sig. Människor krockar för tusan med sin bil när de ska ta sig mataffären, en uppgift som är betydligt mindre komplex än en resa till Mars. Frågan är givetvis varför sonden kraschar. Skälet visade sig vara ett litet slarvfel längs vägen. En grupp ingenjörer vid Lockheed Martin angav jetmotorns förmåga att bromsa farten i pound-force seconds (amerikanskt mått). Praxis är att det översätts till newtonsekunder (europeiskt mått) och på NASA utgick man från att detta var gjort av Lockheed Martin.
Det var det inte.
Så sonden gjorde sitt jobb, precis som den programmerats, men tyvärr var den nu programmerad för att krascha med Mars. Och fram till häromdagen var detta mitt favoritexempel på slarvfel som orsakat katastrofer. Pound-force blir newton – 123 miljoner dollar åt fanders.
Sedan lanserade Google sin AI-chatbot Bard, bland annat med en annons på Twitter.
Lanseringen verkar ha forcerats av uppmärksamheten som Open AI (med Microsoft som stor ägare) haft med sin AI-bot ChatGPT. Så någon slarvade igen. I ett exempel som lyftes i annonsen (som lustigt nog också har med rymden att göra) ber man Bard att ta fram några fakta om James Webb-teleskopet som man kan berätta om för en nioåring. Ett av exemplen som den tog fram var – fel. I den första publika lanseringen gör Google bort sig och marknaden svarar snabbt och hårt. Aktien faller med 7,7% på några timmar. Värdet på Google reduceras med – 105 miljarder dollar. En prislapp som motsvarar 854 stycken Mars Climate Orbiter.
SKUMT ATT INGEN GOOGLADE
Världens dyraste korrfel. Och med tanke på avsändaren är det skumt att ingen… eh, du vet, googlade, för att dubbelkolla fakta. Så vad marknaden reagerade på är ett Googleimperium som vacklar. Signalen som skickas är att man inte leder utvecklingen längre.
Samtidigt har Microsoft lanserat betaversionen av New Bing som har ChatGPT integrerad. Konsekvenserna av detta kan bli hur stora som helst. Dels för att den gör sökprocessen till en bättre upplevelse. Den är som en assistent, som hjälper dig. Där Google, ärligt talat, är en säljare. Plötsligt kan Bing bli en konkurrent på egna meriter. Och en extremt jobbig konkurrent, dessutom. Eftersom hela internet som vi känner och använder det, är uppbyggt för att kunna sökas igenom av Google, så är en allvarlig konkurrent ett hot mot själva affärsmodellen.
Det hjälper inte att man varit totalt dominanta i två decennier. Det är nästa vecka som räknas.
SAMTIDIGT: TIKTOK ANFALLER
Kärnaffären angrips dessutom från ett annat håll samtidigt. Unga människor använder idag TikTok och Instagram för att söka efter saker. De googlar inte. Och jag klandrar dem inte. Jag blir nästan alltid besviken och inser nu att jag mest googlar av gammal vana. Ta en sådan enkel sak som att hitta en bra restaurang eller få veta vad som händer i Tel Aviv eller Falun i helgen. Det är i princip omöjligt på Google. Jag får massa träffar, men allt är opersonligt och det mesta känns fejk. På Tiktok finns riktiga personer, som ger ärliga omdömen.
Det är alltså inte bara så, att konkurrensen ökar på marknaden för sökmotorer. Även relevansen för kategorin naggas i kanten. Det är inte så konstigt. Sökmotorer i sin nuvarande funktion har funnits sedan JumpStation lanserades 1993. Det är alltså en trettio år gammal kategori. Vilket leder oss till fler utmaningar för Google.
DET STORA PROBLEMET
Vad har man för strategi, egentligen? Vi kollar på Google Bard och kampen mot ChatGPT. Jag tror inte att Bard är en sämre produkt än ChatGPT. Men det är inte säkert att det spelar någon roll. Det viktiga är att Google blev tagna på sängen. De hade uppenbarligen ingen plan för när man skulle ta ut sin egen AI-bot på marknaden. Har de en plan för hur man ska möta TikTok-hotet?
Brister Google på innovationssidan? Well. Du får gå långt tillbaka i tid för att hitta någon intressant ny produkt från Google som fått genomslag. Det handlar mer om förbättringar av befintliga produkter.
Men som sagt, det är nästan värre om man faktiskt har förmågan att utveckla nya tekniska produkter – men saknar förmågan att ta ut dem i tidiga versioner på marknaden. Så länge affärsmodellen bär sig långsiktigt kan man absolut unna sig lyxen att ha gigantiska internprojekt rullande. Annars kan man det inte. Nyss meddelades från Google att tolvtusen personer ska sägas upp.
BING ÄR INTE ETT SKÄMT LÄNGRE
Inget ont om uppfinnare. Det är bara inte säkert att de tjänar pengar på sina uppfinningar. Och (sorry, idealister!) det senare är inte helt oviktigt.
Det verkar som att Bing inte är ett skämt längre. Detta är något jag aldrig trott att jag skulle skriva. Så jag kan lika gärna fortsätta. För första gången i mitt liv har Microsoft visat på fingertoppskänsla och nu säger jag det. Jag säger det även om orden smakar konstigt i min mun: Microsoft är sexiga nu. Verbet ”googla” är något för dem mellan trettiotvå och fyrtioåtta. De yngre söker på TikTok. Vi som är äldre bingar.
Fredric Thunholm är kommunikationsstrateg på mediebyrån Wavemaker och har bloggen ”Tänk på döden”.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla krönikor