Strategin mot grön planekonomi

Afv-krönikan ”Den gröna planekonomin behöver granskas mer” fick ett enormt gensvar. De senaste tre veckorna har jag fått runt 300 mejl varav 99% är positiva till att Affärsvärlden gör en långsiktig satsning på att granska ”den gröna planekonomin” som växer fram i klimatpolitikens skugga.
Strategin mot grön planekonomi - ledare_nr17

För att förstå hur mycket 300 läsarmejl är så kan man jämföra med att jag sällan får fler än säg tio läsarmejl per krönika. Sagt och gjort så håller Afv nu på att dra igång satsningen. Nedan vill jag ge en inblick i hur vi tänker oss resan mot det målet. Varje underrubrik är formulerad som en fråga där vårt svar ges därunder.

KOMMER AFV ÄNDRA FOKUS?

Nej. Det nya tillkommande materialet ska ingå som helt vanliga artiklar i Affärsvärlden med en mix av krönikor, större granskningar, korta nyheter, intervjuer och ekonomiska analyser. Runt 99% av läsarresponsen har som tidigare nämnts varit positiv. Den enda negativa procentens argument har handlat om oro för att Afv ska förlora fokus. Det ska inte få hända.

Aktieanalyser och allt annat i Affärsvärlden som inte berör “den gröna omställningen” ska ha minst lika mycket resurser som tidigare. Granskningen av den gröna omställningen görs genom att vi tillför nya resurser, inte på bekostnad av att något befintligt får stryka på foten.

VARFÖR GRANSKA GRÖN OMSTÄLLNING?

Affärsvärldens övergripande uppdrag är ge analys och insikter som gör att investerare och företag fattar bättre beslut. Basen för det är vår tro på marknadsekonomin som det bästa systemet för att skapa välstånd och fria samhällen. (Den som tvivlar kan ju reflektera över varför de globala migrationsströmmarna alltid handlat om att miljarder människor vill flytta till välskötta marknadsekonomier och aldrig åt andra hållet.)

En styrka med marknadsekonomi är att den är så robust. Hjulen snurrar på trots att det alltid finns grus i maskineriet. Men tippar man ner hela skottkärror med grus och dessutom kör in lite käppar i hjulen så kommer inte maskinen skapa det önskade välståndet.

Affärsvärlden har en lång tradition av att göra ekonomisk analys och granska märkligheter i gränslandet mellan företagande och politik. Därför ser vi det som naturligt och väldigt meningsfullt att framöver granska den gigantiska samhällsomvandling som nu drivs fram via politisk toppstyrning.

När vi pratar om “den gröna planekonomin” så ska det inte tolkas snävt bokstavligt utan mer som ett paraplybegrepp för allsköns politik som innebär att en växande andel av samhällets resurser styrs över till aktiviteter som är extremt kostsamma men nästan meningslösa sett till det påstådda ändamålet.

ÄR AFV EMOT GRÖN OMSTÄLLNING?

Nej. Det finns ett klimathot och många andra stora globala miljöproblem. Men miljöpolitik kan för den sakens skull inte vara en fredad zon. Om det uppfattas som kontroversiellt att kritiskt granska en viss företeelse så bör det vara en signal om att det är extra angeläget att granska just det området.

Afv står helhjärtat bakom idén att världens ekonomier ska bli mer hållbara och att politik, regleringar och politiska styrmedel spelar en avgörande roll för detta. Men goda föresatser kan inte vara en ursäkt för att kasta logiska och liberala grundprinciper överbord. Det Afv är emot är meningslöst slöseri med resurser. Det kan rimligtvis inte vara ideologiskt suspekt.

HUR GÖRS JOBBET?

Affärsvärlden har som ett första steg knutit till sig Christian Sandström, som är docent från Chalmers m.m. Christian har på senare år varit oerhört aktiv med debattartiklar, böcker och rapporter om grön omställning och närliggande ämnen och kommer vara en tongivande röst i Affärsvärlden framöver. Men minst lika viktigt är att detta blir en laginsats fördelat på en kärna på säg fyra personer och därtill ett antal frilansare med spetskunskaper.

Specialisering har sedan millennieskiftet blivit en alltmer ovanlig lyx inom journalistiken. Det har sina rationella förklaringar men är väldigt mycket av ondo när det kommer till komplexa processer som löper över lång tid. Därför är det viktigt att vi kan skapa en dedikerad liten grupp som vet att de kommer följa dessa frågor under flera år framöver.

HUR FINANSIERAS DETTA?

AFV Media AB omsätter cirka 40 Mkr med en vinst runt 4 Mkr. Den här satsningen beräknas kosta cirka 4 Mkr per år. Hälften av detta vill vi finansiera via sponsorer som ställer upp på uppdraget och vill betala för att dessa artiklar ska skrivas och nå ut till allmänheten. (Men givetvis helt utan redaktionell inblick eller påverkan.)

Den andra halvan av kostnaden kommer till viss del täckas upp av annonsintäkter men det kommer sannolikt inte räcka hela vägen. Ekonomiskt lär det alltså bli en minusaffär för AFV men vi ser detta som en samhällsinsats som förhoppningsvis betalar sig på längre sikt i form av goodwill bland gamla och nya läsare.

BEHÖVS SATSNINGEN?

Givetvis är Afv inte ensamma om att granska den gröna omställningen. Bland annat har professor Magnus Henrekson (även styrelseledamot i Affärsvärldens stiftelse) gjort storartade insatser med Skandinaviska Policyinstitutet. Ett annat exempel är stiftelsen Kunskapsverket som har skrivit gedigna rapporter som kastar ljus över energisystemets utmaningar.

Men grundfakta räcker sällan hela vägen. Media tillför något som akademiska rapporter inte kan, nämligen att hålla frågor levande varje vecka år ut och år in. Det tar lång tid innan en insikt hos en liten grupp experter sprider sig till något bredare grupper och en opinion som kanske till slut även påverkar våra politiker.

Vägen dit går ofta via ett långvarigt medialt strålkastarljus. Här finns det många goda krafter. Bara de senaste veckorna har exempelvis Dagens Industri gjort flera mycket bra avslöjanden om hur de norrländska industrisatsningarna går (eller inte går, snarare). Konkurrens stimulerar. Affärsvärldens satsning på att granska den gröna omställningen syftar till att göra skillnad, gärna också som sporre för DI och andra. Målet är att påverka de finansiella och politiska besluten i en riktning som gynnar Sverige som helhet och inte bara vissa särintressen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla krönikor

Annons från AMF