Spotify jagar Netflix-värdering

Den svenska streamingsajten närmar sig börsen.

KRÖNIKA När Spotify lanserades i USA 2011, behövde Spotify artisterna betydligt mer än artisterna behövde dem. Nu behöver ­artisterna Spotify mer än Spotify behöver artisterna.

Citatet är från George Howard, docent på den välrenommerade musikhögskolan Berklee i Boston i USA, till sajten The Ringer. Uttalandet beskriver väl det genombrott som den svenska streamingtjänsten gått igenom de senaste två åren.

När Spotify grundades år 2008 var artisterna långt ifrån överväldigade. Spotify sågs inte som en räddning, utan som ett hot mot stjärnornas möjligheter att tjäna pengar. I synnerhet var det Spotifys annonsfinansierade gratistjänst som stack i ögonen på artisterna. I spetsen för kritiken ställde sig popartisten och låtskrivaren Taylor Swift, amerikanskan som korats till musikvärldens mäktigaste. Hösten 2014 bestämde Swift sig för andra gången att bojkotta streamingtjänsten helt. Flera artister, där­ibland Adele och Coldplay, följde efter.

Det bidrog med all sannolikhet till att skruva om Spotifys affärsmodell mot att fokusera på betalande kunder. Det var också i den vevan som kompetens från tv-streamingbolaget Netflix plockades över till Spotify. I februari 2014 valdes tidigare Netflix-toppen Barry McCarthy in i Spotifys styrelse. Sommaren 2015 blev han finanschef i streamingbolaget. Även Netflix innehållschef Ted Sarandos sitter i Spotifys styrelse.

Spotify jobbar likt Netflix för att öka antalet betalande kunder. Målet har varit att tillhandahålla ett brett utbud till en fast månadskostnad.

– Spotify vill inte värderas som konkurrenten Pandora. Det är Netflix som är förebilden, uppger en källa med insyn till Affärsvärlden.

Pandora är liksom Spotify en streamingtjänst för musik, men fungerar framför allt som en streamad radiostation. Till skillnad från Spotify kan användaren inte själv välja låtar. Därtill är utbudet av musik större hos Spotify än Pandora.

Pandoras börsvärde ligger i dag på strax under 10 miljarder kronor. För de första nio månaderna i år uppgick intäkterna till närmare 10 miljarder kronor, medan förlusten låg på nära 5 miljarder kronor. Endast 20 procent av intäkterna var prenumerationer, resten kom från annonsering.

För Spotifys del ser den fastlagda strategin ut att bära frukt. Sedan år 2015 har Spotify dubblat antalet användare från 75 miljoner till 140 miljoner. De betalande kunderna har samtidigt ökat från 20 miljoner till 70 miljoner och utgör nu alltså cirka hälften av det totala antalet användare.

Det är goda nyheter mot bakgrund av att börsnoteringen närmar sig. Den ska enligt regelverket genomföras tre månader ­efter att bolaget ansökt om notering hos den amerikanska finansinspektionen, SEC, vilket ägde rum nu i december. Det innebär en notering senast i mars. Det har spekulerats i att ansökan behöver kompletteras och att bolaget därför måste skjuta på noteringen till det andra kvartalet i år.

Utöver förbättrad relation med artisterna och fler betalande kunder har Spotify under hösten förhandlat om avtalen med skivbolagen. Länge förlängdes avtalen månad för månad, uppger en källa för Affärsvärlden. Framför allt hade parterna svårt att komma överens om vilka ersättningar skivbolagen skulle erhålla för musik som Spotify valt åt lyssnarna och lyssnarna alltså inte valt själva. Nu uppges skivbolagen ha gått Spotify till mötes.

Hur sannolikt är det då att Spotify värderas som Netflix? I en artikel i Dagens Industri i förra veckan talades om en värdering på hela bolaget på 200 miljarder kronor. Det innebär fem gånger omsättningen. Netflix värderas, efter rekordrapporten som kommunicerades för ett par veckor sedan, till mer än åtta gånger omsättningen. Börsvärdet på bolaget uppgår till cirka 800 miljarder kronor.

En stor skillnad jämfört med Spotify är att Netflix har 50 procent fler betalande kunder plus att bolaget uppvisar vinst. År 2017 gjorde Netflix en vinst på motsvarande 4,5 miljarder kronor. Spotify visar ännu förlust.

Men det som främst skiljer Spotify från Netflix är eget material. Netflix framgångar kommer till stor del som en följd av egenproducerade serier, som House of Cards, The Crown och Narcos. Om Spotify väljer samma väg återstår att se. Värdet på tjänsten ökar givetvis, men priset är stigande kostnader och en komplicerad relation till skivbolagen.

Samtidigt visar historien med Taylor Swift och de övriga stjärnorna att musik inte är som film. Spotify är, på gott och på ont, inte beroende av en eller ett par specifika alster. Styrkan ligger i tillgång till ett brett utbud av musik, liksom i distributionen, alltså många kunder.

Spotify har ofta beskrivits som en skiv­butik, en distributör, vilket på sikt innebär små marginaler. Därtill finns hård konkurrens från såväl Apple Music, som växer snabbt, liksom Googles videodistributör Youtube. Men att vara en skivbutik i den analoga världen är inte samma sak som att vara det i den digitala. Och att vara världens största skivbutik är inte fy skam.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF