Krönika Sociala medier
Skogman: Ingen bryr sig om vad du gör i sommar
För 10 år sedan startade jag en podd. Knappast anade jag då att det skulle väcka förväntan om att vara en profil även i sociala medier. Ja, vissa kallar mig för en av Sveriges äldsta influencers, även om det inte är något jag själv vill bekräfta. Eller dementera. Hur det än må vara med den saken så inser jag att min mångåriga erfarenhet också förpliktigar till att sprida min kunskap. Och då vi nu står i ett läge där det är mycket lätt att kliva fel, så känner jag att jag behöver göra en insats.
Jag talar såklart om sommaren och den storm av inlägg i sociala medier som sommaren triggar hos svenska folket. Och det plågsamma i att känna sig tvungen att gilla, samt i värsta fall även kommentera dessa meningslösa och oftast ytterst patetiska betraktelser.
Jag är övertygad om att det finns vissa saker man faktiskt har ansvar för att bespara sina medmänniskor. Det gäller inte bara andra människors tid, utan framförallt det psykiska lidande man åsamkar. Så i mänsklighetens tjänst, kommer här den smärtsamma guiden om vad du inte ska göra på sociala medier i sommar.
- Äntligen semester!
Låt oss börja med en klassiker som aldrig slutar att vara tröttsam. VMA:et (viktigt meddelande till allmänheten) till hela världen om att du ska ha tre, kanske fyra veckors semester från ett jobb som vi redan vet att du hatar. En drink i förgrunden på en felkonstruerad hemmasnickrad altan. Två fötter i en stolstol. Vi har alla sett det. Vi har alla kräkts över det. Om det dessutom är musiksatt med Gyllene Tiders ”Sommartider” så vill jag bara gråta i tysthet för din skull.
- Dina barn äter glass/badar
Det här är inlägget som scorar lägre i nyhetsvärde än Tareq Taylors senaste efterrätt. Saga, Lilly och William äter glass igen. Och så kanske ett litet bad på det. Dessa inlägg brukar åtföljas av tjejkompisarnas falska like-hjärtan. Kommentarerna haglar med sådant som ”gullisar” eller ”sååå söta”. Vi vet dock alla hur tankarna egentligen går: ”Det kan inte finnas någon värre mardröm än att behöva hänga en hel dag på stranden med dina sjukt jobbiga barn”.
- Panoramafilmen
Så är det dags för semesterresan. Det har sparats och setts fram emot detta i månader. Kanske har man till och med ”kostat på sig” lite mer än man först hade tänkt. Så då ska det dyra hotellet i Italien minsann inte döljas för ”följarna”. En långsam, med betoning på långsam, svepning från balkongen första morgonen är obligatorisk. Men tyvärr räcker det sällan där.
Varje solnedgång ska av någon outgrundlig anledning också dokumenteras, som om vi andra satt inlåsta i en betongbunker och inte själva såg solen gå ner. Har man med en riktigt sjuk person utan någon som helst förmåga till självkritik att göra, så adderas dessutom texten ”färgerna fångas inte lika bra på film, men gör ett försök”.
- Hotellfrukost
Även utanför sociala medier så får meningen ”jag älskar hotellfrukost” mig att vilja säga upp bekantskapen med omedelbar verkan. Det finns absolut inget plattare, tråkigare och mer mainstream att säga. Alla älskar självklart att få 40 olika saker uppdukade framför sig och att slippa plocka undan. Jag törs nästan inte säga det, men det finns till och med dårar som lägger ut det på sociala medier. En noggrant ihopplockad och färgkoordinerad tallrik med frukt, ägg och nybakad croissant. Hur kan man komma över att behöva mötas av detta när man öppnar Instagram på morgonen?
- Jobbar i en öde stad
Sedan finns det ju de som ändå tvingas jobba under sommaren. Kanske tänker ni att detta är nyktrare människor som förstår att inte missbruka sociala medier på samma sätt som sina lediga gelikar? Tyvärr inte. I någon slags försvarsmekanism över sin egna deprimerande situation postas istället bilder på öde gator eller tunnelbanestationer som om det vore något härligt. Gärna med en klämkäck kommentar som ”Stan är bäst på sommaren” eller ”Njuter av lugnet”. Förutom att det är fullständigt ointressant information, är det så förljuget att smärtan hugger mig i magen som en kniv.
- Tillbaka till rutinerna
När så sommaren börjar gå mot sitt slut efter åtta veckor av konstanta återupprepningar kan man känna ett hopp om att det snart blir bättre. Kanske är det höstens kylslagna kvällar och den minskade konsumtionen av rosévin som återinför en rimlig grad av självcensur i sociala medier. Tyvärr måste vi dock igenom den hemska fasen av ”återvändandet” först. ”Skönt att vara tillbaka i rutinerna igen” och så en bild på den brunbrända pendlingscyklisten i sin obligatoriska cykelhjälm. Eller ännu värre glatt leende utanför kontorets dörr med företagets keycard hängande runt halsen. Det är inte lätt att vara glad efter att man fått höra att någons största mål är att komma in i rutinerna igen.
Jag vill poängtera att jag inte har något emot att man upplever dessa små nöjen under sommaren. Glädjen över ledigheten, barnens goda glassar, en smäktande hotellfrukost och nytändningen av att börja gå på gymmet igen efter semesterns extravaganser. Det är bara det att jag vill slippa se det varje gång jag tittar på min telefon. Jag säger som Icona Pop; I don´t care. Och med största sannolikhet ingen annan av dina 147 följare heller.
John Skogman, daytrader som tidigare jobbat på Remium, Kaupthing och gjort en FN-sväng i Kosovo. Idag är han mest känd för att han driver Börspodden.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla krönikor